NY TCR: Giants TCR er en moderne klassiker som nå kommer i en helt ny versjon. Både for skive- og felgbremser. Foto: Øyvind Aas
Lesetid: 7 minutter
Giant TCR var den første landeveissykkelen på markedet med skrånende overrør, såkalt sloping top tube. Så nyskapende var denne rammedesignen at Giant måtte søke det internasjonale sykkelforbundet spesielt om å få rammen godkjent for bruk i landeveisritt på høyeste nivå. Det spanske superlaget ONCE og senere Telekom og T-Mobile brukte Giants kompakte rammer med stor suksess på slutten av nittitallet.
Siden originalen fra 1997 har TCR gått gjennom en rekke forbedringer. TCR-sykkelen som nå lanseres og som Giant omtaler som en 2021-modell, er den niende utgaven i rekken av TCR-sykler. Vi veide en versjon av toppmodellen i størrelse ML til 6,5 kilo, uten pedaler.
Den kompakte rammen ble utviklet av den visjonære sykkeldesigneren Mike Burrows. Burrows ble kjent for verden da han utviklet Lotus-sykkelen som Chris Boardman satte flere verdensrekorder med på bane mellom 1992 og 1995.
Giant TCRs kompakte ramme ga flere fordeler. Den gjorde det mulig for Giant å lage færre størrelser, samtidig som de kunne tilpasse sykkelen til syklister i alle størrelser ved hjelp av stemer og setepinner i forskjellige lengder og vinkler. Den kompakte rammen var også stivere og lettere enn de fleste av datidens sykler. I tillegg var den også aerodynamisk.
Lettere, stivere og mer aerodynamisk
Den aller siste versjonen av TCR er ikke like oppsiktsvekkende og revolusjonerende som den som tok markedet med storm for 23 år siden, men Giant har likevel en del ess i ermet med sin nyeste landeveissykkel.
Nye TCR er blant de aller letteste sykkelrammene til skivebrems på markedet. Uten at det har gått utover stivhet, i følge Giant. Giant ønsket at TCR skal være en allsidig landeveissykkel, ikke bare en aerosykkel, eller en klatresykkel. TCR skal fungere til alt, fra endagsklassikere i kupert terreng, til flate sprintetapper i Touren og til lange fjelletapper i etapperitt.
Fakta om Giant TCR 2021
Superlett ramme på 765 gram
140 gram lettere rammesett enn forrige generasjon
Stivere og mer aerodunamisk enn forgjengeren
Integrert setepinne på toppmodellen
Pressfit-kranklager
Plass til 32 mm dekk på skivebrems-modellene, 28 mm på modellene med felgbrems
Integrert setepinne på toppmodellen Advanced SL, standard setepinne på modellene under
Pris for komplett Advanced SL med SRAM Red eTap AXS blir noe over 100 000 kroner
Giant ønsket å gi TCR såkalt best in class stivhet til vekt-forhold. Målet var å lage en sykkel som var mer aerodynamisk enn forrige generasjon TCR, men også både lettere og stivere. I et nettmøte med Giants markedssjef Andrew Juskaitis ble vi presenter for tester som Giant har gjort av egne og noen utvalgte konkurrenters rammer. I forhold til forrige TCR har Giant klart å høvle av 53 gram på selve rammekonstruksjonen. I tillegg har de spikket litt på alt fra setemast-toppen til topcapen på styrelageret. Til sammen oppgir de at nye TCR er 140 gram lettere enn forgjengeren - altså ramme, gaffel, setemast, setefestet, lakk osv. Bare på lakken har de spart 50 gram på rammen og 15 gram på gaffelen. Av den grunn kommer toppmodellen i utgangspunktet kun i en svart karbonfarge.
Sammenlignet med Specialized Tarmac og Cervelo R5 hevder Giant at deres nye TCR er henholdsvis 105 og 322 gram lettere, når man sammenligner rammesettene. Treks Emonda SRL Disc er 17 gram lettere enn Giants nye ramme, også i følge Giant.
Når det kommer til stivhet, både i fronten og i krankpartiet, er TCR, i følge Giant stivere enn alle de tre rammene de har valgt å sammenligne med - altså Specialized Tarmac, Trek Emonda og Cervelo R5. I sum gir dette Giant TCR bedre stivhet-til-vekt-forhold enn alle de tre konkurrentene. Giant omtaler dette som høyere effektivitet, og vi kan ikke gå god for hvordan Giant har målt disse verdiene.
På toppen av den økte effektiviteten i form av stivere ramme og lavere vekt, kommer bedre aerodynamikk. Giant hevder at egne vindtunnel-målinger viser at TCR er marginalt raskere enn Cervelo R5 og specialized Tarmac i 40 km/t, og ganske mye raskere enn lettvekteren Trek Emonda. Giant påpeker at de tester syklene i vindtunnel med en dukke som faktisk trår pedalene rundt mens de måler, noe som skal gjøre målingene mer gyldige.
Egen produksjon
Mye av hemmeligheten til Giant ligger i at de selv rår over produksjonen fra A til Å. Giant er ett av ytterst få store merker som har sin helt egne karbonproduksjon. Her kan de drive med utvikling uten at den kommer andre merker til gode. Giant lager sine egne karbonplater og mikser sin egen lim-miks. Andre produsenter kjøper dette fra tredjeparts produsenter, noen ganger fra Giant til og med.
Giant sier at noe av vekten har blitt spart takket være mer nøyaktig skjæring av karbonmatter - de skjærer de forskjellige karbonbitene som utgjør rammepuslespillet med laser, snarere enn kniv eller saks. Dette gjør det mulig å unngå unødvendig overlapp mellom bitene. Giant sier også at de har klart å få roboter til å utføre noe av jobben med å plassere karbonbitene på riktig plass i støpeformene. Dette skal gjøre produksjonen mer feilfri, i tillegg til at det selvfølgelig sparer Giant for noe lønnskostnader.
Som et av de aller siste merkene, har Giant valgt å holde på konstruksjonen med integrert setepinne - i hvert fall på den desiderte toppmodellen, TCR Advanced SL og SL Disc. Vi spurte Giant om hvorfor de velger å tviholde på den integrerte setepinnen, når alle andre produsenter har tatt til vettet i praktikalitetens navn. – Giant continues to invest in the ISP concept for two reasons, svarte Juskaitis.
– Vekt: Den integrerte setepinnen er lettere enn en tradisjonell setepinne stukket ned i rammen, da det ikke er noe behov for overlapp mellom setepinne og ramme.
– Vi kan fintilpasse kjørefølelsen på våre Advanced SL-rammer. Fordi vi kan lage den integrerte setepinnen som en forlengelse av seterøret kan vi bygge inn riktig mengde fleks og stivhet gjennom hele pinnens lengde. En vanlig setepinne er nesten alltid konstruert med et rør i lik tykkelse hele veien. Vi lager setemastene på de små størrelsene med tynnere rørvegger enn på størrelse XL, noe som gir de beste egenskaper for hver størrelser.
Juskaitis påpekte at toppmodellen, Advanced SL er laget for dem som vil ha det aller best og er villig til å oppgi noe praktikalitet ved transport og reise, for å få lavest mulig vekt og best mulig egenskaper.
Heldigvis kommer nye TCR også i versjoner med tilsvarende konstruksjon og utforming som på SL, men med vanlig setepinne. Disse heter TCR Advanced Pro/Pro Disc og bare TCR Advanced/Advanced Disc. Det er interessant at Giant også fortsatt lager alle modellene både med skivebremser og felgbremser.
Vi stusser litt på at Giant ikke har integrert bremseslangene i fronten av rammen slik mange andre produsenter gjør i disse dager. Et argument er at det er mer praktisk med slangene utenfor, men det rimer ikke helt med prioriteringen av integrert setepinne. Vi setter uansett pris på muligheten til å velge styre og stem selv, samt justere vinkelen på styret akkurat slik vi vil selv.
Geometrien på den nye sykkelen er også justert litt i forhold til forgjengeren. Mest tydelig er at Giant har valgt å senke krankhuset 2 mm lavere mellom hjulene. dette for å kompensere for den økte dekkstørrelsen som nå har blitt normalt. Det er nå vanlig med 25 og 28 mm dekk, sammenlignet med 23 mm som var normalen da forrige generasjon TCR ble laget. Sammenlignet med den originale TCR-sykkelen fra nittitallet har Giant utvidet antallet størrelser. TCR kommer nå i fem størrelser. Small, medium, medium-large, large og extra large.
Giant fortsetter med utviklingen av egne deler under Cadex-navnet, som noen kanskje vil huske fra tidlige karbonrammer på nittitallet. Cadex 42-hjulene som kommer på nye TCR Advanced SL har som navnet tilsier 42 mm høye felger. De er klare for slangeløs sykling. TCR Advanced SL kommer satt opp med 25 mm dekk, slangeløst fra start. På felgene måler disse 28 mm i bredden.
Importøren, Horten sykkelsport melder at toppmodelen - Advanced SL Disc med SRAM eTap Red AXS kommer til å koste noe over 100 000 kroner. Tilsvarende modell kostet i 2019-2020 99 999 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.