Mens vi venter på en ny Canyon Aeroad med helintegrerte vaiere bruker Canyon sine etablerte støpeformer til å lage ekstra lette supersykler. Nye Ultimate CFR - Canyon Factory Racing er en skivebremseracer som bikker under UCIs vektgrense med pedaler og flaskeholdere.

NEDTONET: Det grafiske uttrykket på CFR-modellene er subtilt.
Canyon fikk lov av det japanske militæret å bruke deres karbonfiber av typen Ultra High Modulus og Ultra High Tension. I tillegg til å bruke disse superfibrene i ramme og gaffel, har også Canyon tatt det i bruk i det integrerte styreoppsettet.
Sammenlignet med den allerede lette Ultimate SLX-rammen er CFR-rammen, -gaffelen og -styreoppsettet henholdsvis 144, 40 og 50 gram lettere. Til sammen gir dette en vektbesparelse på 234 gram, mer enn en kvart kilo.
CFR-rammen er oppgitt til å veie 641 gram, gaffelen 285 gram og det integrerte styre-stem-oppsettet er oppgitt til å veie 270 gram.

I BAKKENE: Den fjærlette CFR-rammen er kanskje det som må til for å få konservative Movistar-syklister over på skivebremser.
Den nye CFR-rammen er tilgjengelig enten som løst rammesett med styreoppsett og egen Schmolke-pinne, eller som to komplette sykler med Shimano eller Campagnolos dyreste elektroniske grupper.
Canyon Ultimate CFR Dura Ace veier inn på 6,5 kilo før du setter på pedaler, mens den enda dyrere og lettere varianten med Campagnolo Super Record EPS klokker inn på 6,2 kilo. Da har du fortsatt 600 gram å leke med opp til UCIs minimumsgrense.

STRIPPET: Versjonen med Campa-drivverk kommer også med lettvektshjul, karbonsete og tuning-setepinne fra Schmolke.
Den Campagnolo-utstyrte sykkelen kommer for sikkerhets skyld også utstyrt med DT Swiss letteste hjulsett - DT Swiss PRC 1100 Mon Chasseral, oppkalt etter et fjell som rager over slettene vest for Sveits’ hovedstad, Bern.
I tillegg kommer Campagnolo-sykkelen med lettvektssete i karbon og setepinne fra den tyske lettvektsprodusenten Schmolke.
Dura Ace-varianten kommer med med normalt oppsett, DT Swiss ARC 1100 Dicut-hjul med 50 mm karbonprofil, Fizik Adaptive-sete og Canyons egne karbonsetepinne.
Canyon forlanger 86 990 kroner for Dura Ace-varianten og freske 102 999 kroner for sykkelen med Campagnolo Super Record EPS. Nytt av året er at Canyon oppgir sine priser inkludert norsk moms.