KLATREHJUL: DT Swiss har gått aggressivt til verks for å lage et virkelig lett hjulsett for skivebremser og slangeløse dekk.
Lesetid: 3 minutter
DT Swiss har nå laget en ny versjon av klatrehjulene Mon Chasseral, og her har de gått aggressivt til verks for å tekkes gramjegerne.
Mon Chasseral er et hjulsett som har eksistert i over ti år, men det er trolig først nå det blir kjent.
Men hva er det egentlig som er så fantastisk med dette hjulsettet? Vi som har kjørt med felgbremser lar oss vel ikke imponere av så lav vekt?
Vel – det er mer krevende å lage lette hjulsett til skivebremser.
Sveitserne har blant annet droppet å lakkere felgene for å spare vekt, noe som er en krevende prosess. Karbonfelger støpes i en form, og når en tar de ut av formen er det fort gjort at en felgring ikke er helt klar for salg.
Dette hjulsettet ser derfor litt «rått» ut, men de som har kjennskap til karbon vil nikke anerkjennende til den rå finishen.
Videre har de frest vekk noen få gram ved innfestingen til selve bremseskiven. En svært enkel løsning vi ikke har sett tidligere.
Kun til landevei
Dette er altså et lett hjulsett laget primært for landeveissykling. Felgene er bare 24 mm dype, altså helt i nedre del av felgproduksjon i dag.
Mange lurer sikkert på om de er fine til en lett grussykkel, men vær klar over at den innvendige diameteren på felgene er 18 mm. Dette er ikke spesielt mye etter dagens standarder, og DT Swiss anbefaler at dette hjulsettet brukes med 25 mm dekk.
Både for-og bakfelgen er laget asymmetrisk, som skal gjøre at de kan bygges så solid som overhodet mulig.
En bremseskive ved navet gjør at det blir ulik avstand fra navet til felgen, og en må således bruke eiker av ulik lengde. I skivebremshjulenes barndom brukte en ofte felger laget for felgbremser, noe som viste seg å fungere sånn passe bra.
DT har vært toneangivende med denne trenden i mange år.
Rålekre nav
Mon Chasseral bruker DTs toppnav bare kalt Dicut 180. Dette er i praksis det samme som deres referansenav DT 240, men her brukes det utelukkende keramiske lagere. Vekten er også noen få gram lavere, selvsagt.
Du får selvsagt kjøpt hjulene med både Shimano, Campagnolo eller SRAM XDR-boss. Å bytte mellom disse bossene gjøres med et enkelt håndgrep.
Hjulsettet bruker selvsagt også svært eksklusive «straight pull» eiker, altså eiker som er helt rette.
Akkurat disse eikene er i tillegg banket flate i innfestingen, noe som kan gjøre det litt mer krevende å få tak i reserve-eiker om de mot formodning skulle ryke.
DT kjører standard med 24 eiker foran og bak.
Hjulsettet er i salg fra midten av juli, og det er Cycle Service Nordic som har distribusjon i Norge. Drømmer du om lette klatrehjul må du være forberedt på å lette lommeboken.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.