/ Sykler

HELVETE I NORD

Utlendingene som besøkte Rapha Prestige Oslo døpte raskt den iskalde dagen til et gledelig helvete.

Sist oppdatert 20. mai 2015 kl 08.52
TUSEN ORD: Omtrent sånn var det å komme i mål på Rapha Prestige Oslo.
TUSEN ORD: Omtrent sånn var det å komme i mål på Rapha Prestige Oslo.

Alle bilder i denne serien er tatt av Pål Mokkelbost Laukli.

For de som ikke var der: Rapha Prestige Oslo ble arrangert av Landevei, Sørensen sykler og Rapha i samarbeid. En Prestige er ikke et ritt, men en firemanns lagtempo som går gjennom en litt mer spektakulær rute enn den sedvanlige langturen. Vi hadde for anledning lagt opp ruten rundt Nordmarka, men i stedet for å holde hovedveien slik rittet gjør, holdt vi oss utelukkende på gamle veier.

Les også: Hvorfor finnes det så mange dyre og dårlige ritt?

Løypa ble kjørt motsatt vei, og i stedet for å kjøre over Sollihøgda tok vi turen til Kleivstua og kjørte gjennom marka i stedet. Lagene startet med tre minutters tidsintervall, og underveis skal en innom tre sjekkpunkter. Der ventet også mat og drikke.

Film: Landeveis mekkeskole!

Noen lag slo seg sammen underveis, mens andre brukte tiden på å oppdatere Instagram og Facebook. Men all den tid det var obligatorisk å holde seg samlet, kunne en uansett ikke kjøre hardere enn svakeste ledd. Løypa var hard nok i seg selv til at en ville bli sliten underveis, og selv de  antatt sterkeste lagene tok det tidvis med ro. 

Podcast: Spørsmål & svar vi alle lurer på

Turen begynte uten nedbør, men etter et par timer begynte det å regne. Det begynte å regne noe helt sinnsykt mye faktisk, samtidig som temperaturen sank til et par grader over null.

Da var helvete i gang, særlig for de mange som dro avgårde i rittklær med kun vindvest på lomma. Alskens varmemetoder ble forsøkt.

Våre gjester fra Danmark annekterte blant annet en bil på toppen av Kleivstua, der de satt i over 30 minutter før de syklet videre. Lagene som besto av tre raske og en treg mann hadde således tre som frøs og en som var varm. I og med at de sterkeste måtte vente frøs de, mens sistemann kjørte det remmer og tøy kunne holde og holdt varmen.

Forbrødringen som delvis oppsto underveis, og særlig på gruspartiet var for de som var uti løypa helt spesiell. Blåfrosne, sultne og tomme var det en slagen gjeng som kom til Røa, med bare fem km i luftlinje til mål. Men først: Tryvann.

Ned fra Tryvann var det så kaldt at enkelte tok trikken. Vi skal ikke nevne navn, men Specialized-laget med Remi Lelievre i spissen satte seg på T-banen i stedet for å sykle ned.

Uansett. Dette er en dag rytterne husker. Utlendingene fikk ikke nok av norske landeveier, snø og «sportsgrus» som de så fint kaller det. Festen etterpå samlet alle, og da gjaldt det å skryte mest av hvem som hadde frøset mest.

Akkurat hvem det var er vanskelig å si, men vi lar noen bilder tale for seg selv.

Publisert 20. mai 2015 kl 08.52
Sist oppdatert 20. mai 2015 kl 08.52
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen