I dag lanserte Fox sin nye dempegaffel for grussykler.
Men dempegafler er noe vi helst forbinder med terrengsykler, og da er selvsagt det store spørsmålet; blir grussykkelen såpass mye bedre av en dempegaffel at vi vil svelge noen hundre gram ekstra vekt, mer vedlikehold og flere tusen kroner?
Bare for hipstere?
Skal vi forstå den nye gaffelen er det viktig å først forstå sykkelkategorien.
Grussyklene, eller såkalte gravel-sykler har fått en real oppsving de siste årene. Det er ikke så rart – mange av grussyklene deler likhetstrekk med de beste landeveissyklene, og på sitt beste er de vel så gode, og ikke minst langt mer anvendelige enn rendyrkede landeveissykler.
Med større dekklaring er de mer allsidige når det kommer til hva slags underlag de tåler. Mange av dem har også plass til skikkelige piggdekk, som gjør dem til reale helårs tursykler. Grussyklene har gjerne også litt mer avslappet geometri, som gjør dem hakket mer komfortable enn en cyclocross-sykkel og mer rendyrkede rittracere.
Men spennet er stort – i det ene ytterpunktet av grusskalaen har du sykler som føles som landeveissykler med litt ekstra dekklaring – i den andre enden har du sedate turmaskiner som er best egnet for å lesse opp med bagasje og dra på bikepacking-turer og lange ekspedisjoner.
Og alt imellom, selvfølgelig.
Med all utviklingen på sykler og utstyr har det også kommet så langt at vi nå har dempegafler til grussykler. Dempergafler til racersykler er heller ikke helt nytt. Både Rock Shox og Cannondale hadde varianter av dempergafler til sine brosteinsracere på slutten av nittitallet. Rock Shox-gaffelen Ruby/Roubaix ble til og med syklet til seier i Paris – Roubaix tre år på rad mellom 1992 og 1994.
Det er heller ikke første gang Fox lanserer en dempegaffel til grussykler. Tilbake i 2017 kom deres første AX-gaffel, som i stor grad var en nedskalert Float 32-gaffel. Med den nye 32 Taper-Cast har imidlertid Fox gått tilbake til tegnebrettet.
Avansert og lett
Med den nye 32 Taper-Cast-gaffelen har Fox tatt utgangspunkt i lærdom fra arbeidet sitt med Stepcast-gaflene sine. Både Float 32 og Float 34 kommer i Stepcast-versjoner, hvor ytterbeina er smalnet inn nede ved akslingen for å spare vekt.
Med oppgitt vekt på 1226 gram er 32 Taper-Cast den letteste gaffelen Fox noen gang har laget. Gaffelen er konstruert annerledes enn terrenggaflene. Den mest åpenbare visuelle forskjellen, er at gaffelkrona sitter på baksiden av gaffelen, slik vi har sett på dempegafler fra f.eks Manitou og DT Swiss. Og slik vi ofte ser på sykler montert på mindre kyndige sykkelverktsteder. Det er skrapet av gram også på ytterbeina. Ser man på baksiden av disse, er det utfresninger fra omtrent midt på ytterbeina og nedover. Her sitter også justeringen av returdempingen skjult.
Gaffelen kommer i tre versjoner, Factory (som vi har testet), Performance Elite og Performance. De koster henholdsvis 12 200, 11 100 og 9999 kroner.
Den kommer enten med 40 eller 50 mm(som vi har testet) vandring, bruker 12x100mm aksling, og er kompatibel med bremseskiver på 160 og 180 millimeter. Gaffelen kommer med fremløp/rake på enten 45 eller 50 millimeter. Dekklaringen er oppgitt til 50 millimeter bredde for 700c-hjul. Fox opplyser at gaffelen er «not 650b compatible».
Gaffelen har integrerte skjermfester, noe som ikke akkurat er standard på andre dempegafler. Fox oppgir at du skal kunne bruke opp til 45 mm dekk med skjermer montert.
Praktisk bruk
Vi har testet 32 Taper-Cast på noen turer på grusveier av ulik stand i Nordmarka i Oslo. Gaffelen ble montert på en Rocky Mountain Solo 50. Den har 28/700c hjul, utstyrt med WTB Venture dekk i 40 millimeter bredde.
Som vi skal komme tilbake til i denne artikkelen gjør et gaffelbytte noe med geometrien på en sykkel, og testgaffelen var for høy for vår testsykkel til å gi god geometri. Men i denne testen har vi altså vurdert gaffelen, ikke sykkelen.
Myk opplevelse
Det er ikke til å komme bort i fra at den første turen så føltes dette ganske merkelig og uvant. Selv om en komfortabel grussykkel er å foretrekke, så løser ofte produsentene dette med store dekk og avanserte karbonkonstruksjoner. Å sette på en dempegaffel blir en helt annen opplevelse.
Testgaffelen ble satt opp med 115psi – 3 klikk på open adjust mode, og 5 klikk fra maks på returdempingen for testrytteren på 77 kilo. Det er også verdt å merke seg at fjærraten i gaffelen kan justeres med såkalte volume spacers - plaststykker som kan settes inn for å få en mer eller mindre progressiv fjærrate.
Hvordan man setter opp en slik gaffel, vil være en smakssak. Man kan sette den opp relativt stivt, og dermed ha en gaffel som svelger unna små humper, men ikke føles veldig myk. Dette ser vi for oss kan være en fin innstilling for dem som er mest opptatt av effektivitet, men vil ha en gaffel til å ta unna de verste slagene.
Alternativet er å sette den opp ganske mykt, og heller bruke låsebryteren mer aktivt. Dette vil selvfølgelig føre til at du må ned med hånda på gaffelkrona for å justere gaffelen oftere.
Dette er kanskje en innstilling som vil fungere bra om du er mest opptatt av komfort, og ikke har det så veldig travelt. Er du en som sitter mest og trår, også i klatringer kan dette også være en smart innstilling. Da blir sykkelen noe lavere i front i motbakker, samtidig som forhjulet butter mindre mot små humper i veien.
Det tok imidlertid ikke så lang tid før vi kunne venne oss til følelsen av en dempegaffel i front. Fox 32 AX-gaffelen rydder unna grusveien for deg – og når du har fått satt opp gaffelen slik du foretrekker kan du regne med en langt mer behagelig følelse.
Én ting er alle de små slagene som du er vant til å måtte ta ad hoc, som vaskebrett og små pytter. Men den største forskjellen kom når det var litt større hull, pytter og renner i grusen.
Vi syklet helt bevisst på veier hvor vi ikke var godt kjent, og fikk noen overraskelser. Det hadde nok gått bra uten også, men gaffelen gjorde utforutsette hull i grusen langt mer trygge å forsere.
Du kan i større grad sitte på toppen av styret eller i bukken og dunke av gårde, og føle deg litt mer trygg på at uforutsette hull ikke vil utgjøre en stor fare. Spesielt på en sykkel som vår testsykkel med aluminiumsramme, hjelper denne gaffelen vesentlig på komforten.
Vårt testeksemplar av gaffelen har 50 millimeter vandring – som oppleves som mer enn nok. Uten å ha prøvd, kan vi anta at 40 millimeter vandring ville vært et bedre valg. Gaffelen kan bygges om til det du ønsker, enten 40 eller 50 millimeter vandring. Med 40 mm vandring i gaffelen vil sykkelgeometrien endres noe mindre enn med den lengre 50 mm gaffelen.
Men taper man ikke mye krefter, da?
Dette har vært et sentralt spørsmål i terrengsykling lenge, og kanskje spesielt i Birken, hvor debatten raste i flere år om det var raskest med dempegaffel eller stiv gaffel.
Der har for lengst de aller fleste landet på at fordelene med dempegaffelen langt på vei veier opp for ulempene. Dempingen gir både mer komfort, og gjør syklingen tryggere. Det gir også mindre rullemotstand når forhjulet lettere kan svuppe over små humper.
Og for dem som lurer – ja, når vi setter bryteren på gaffelen på full låsing, så låses gaffelen. Da kan du fortsatt gampe avgårde i bukken eller reise deg i klatringer og forvente full respons fra gaffelen.
Sammenlignet med en stiv karbongaffel må du regne med at Fox 32 AX-gaffelen legger på mellom 600 og 800 gram ekstra vekt. I vårt tilfelle veide originalgaffelen på vår sykkel 640 gram. Dette kan utgjøre en liten forskjell i lange klatringer.
Presisjon
Fox skryter av at dette er den letteste gaffelen de har laget. Lav vekt går som regel ut over noe. I dette tilfellet er det heldigvis ikke demperfunksjonen.
Det er kanskje mest i utforkjøringer, og i høy fart at en slik dempegaffel vil ha mest å si. Undertegnede har flere ganger syklet på ukjente veier i opp mot 50 km/t, og plutselig fått behov for å manøvrere unna store hull, eller endre retning.
Her krevde det litt tilvenning i begynnelsen; Den stive gaffelen som denne dempegaffelen erstattet, er en rimelig solid grusgaffel. Under veldig kraftige oppbremsinger i lange utforbakker på grus på ujevnt underlag var det synlig litt fleks bakover med dempegaffelen fra Fox.
Frontpartiet føltes også litt mindre torsjonsstivt som helhet. Under testperioden tilbragte vi også mye tid på en Cannondale grussykkel med deres gravel-spesifikke versjon av dempegaffelen Lefty, med 30 millimeter vandring. Denne opplevdes et knepp stivere og mer presis i høy fart.
Her må vi ta et forbehold: styreresponsen påvirkes av geometrien, som i vårt tilfelle var langt fra ideell.
Ut på sti
Poenget med å sette en dempegaffel på en grussykkel, vil for de aller fleste antakelig være todelt;
Gjøre sykkelen mer komfortabel
Gjøre sykkelen mer kapabel
Det første punktet kan vi konkludere med at Fox har lykkes i. Og selv om vi ikke er noen fan av å sykle sti med bukkestyre, ble det likevel noen turer ut på stipartier for å prøve. Og her overrasker gaffelen litt. For med så mye vandring og sofistikert demping, var det en overraskende behagelig opplevelse.
Det føles rett og slett som vi har mer vandring enn gaffelen teoretisk har, og det er ikke en ukontrollert, spretten og rotete følelse. Snarere tvert i mot, vi fikk god kontroll, og plutselig ble det litt morsomt å sykle sti med bukkestyre likevel.
Begrensningen kommer likevel fort. Bare fordi du setter en dempegaffel på en grussykkel, blir det ikke automatisk til en terrengsykkel. Bratte vinkler og bukkestyre innbyr ikke akkurat til herjing på stien, og selv med 40 mm brede dekk med bra volum, møter man fort en begrensning i hvor fort og hardt du kan sykle. Å ha en slik gaffel i front vil utvilsomt gjøre det mer behagelig for deg hvis du mer eller mindre frivillig havner på en sti.
Men vår konklusjon rundt dette er at det er greit å la terrengsykler stå for terrengsyklinga.
Da er det bare å løpe og kjøpe?
Nei, ikke helt uten videre.
Å bytte en gaffel på sykkelen din fordrer litt forarbeid. Noe av det viktigste i denne konkrete tilfellet, er det som kalles aksel-til-krone-høyde. Dette målet sier noe om hvor langt det er fra senter av hjulakslingen i forhjulet, til toppen av gaffelkronen, altså der de to gaffelbeinene møtes og det nedre styrelageret monteres.
Som med andre geometrimål, er dette med på å avgjøre hvordan sykkelen din lar seg manøvrere. De aller fleste dempegafler er høyere, altså har et lengre aksel-til-krone-mål enn stive gafler, som de fleste grussykler kommer med. Dette må de nødvendigvis ha, siden det skal være en teleskopisk bevegelse.
I vårt tilfelle hadde Fox-gaffelen med 50 millimeter vandring 45,5 millimeter lenger ATC-mål enn den stive gaffelen sykkelen kom levert med. Det førte til at sykkelen både ble høyere i front, fikk høyere krankhus, og ble vesentlig slakere i styrevinkel og seterørsvinkel. Oppsummert ble sykkelfølelsen totalt ikke spesielt bra.
Det finnes sykler på markedet hvor det er tatt høyde for dette, eller hvor forskjellen ikke er like stor. Poenget du bør ta med deg hvis du er interessert i en slik gaffel, er at det er ikke bare å montere og sykle lykkelig av gårde – du bør gjøre litt forarbeid og sjekke hvordan en slik gaffel vil påvirke geometrien på din sykkel.
Har du en ganske kort gaffel i dag – altså lavere enn 40 cm aksel til krone, vil denne gaffelen drastisk endre sykkelen din. Har du allerede i dag en lengre gaffel vil du kanskje kunne montere denne gaffelen uten å kludre til geometrien helt.
Så hvem er Fox 32 Taper-Cast for? På grunn av utfordringene rundt geometri, vil det ikke være mange sykler du kan sette denne gaffelen på uten å ha gjort en grundig vurdering av geometrien.
Driver du med grussykling fordi du synes det er kult å dunke av gårde i raskt tempo på grusveier innover i marka, vil du antakelig klare deg helt fint uten. De fleste moderne grussykler med et snev av komfort og store dekk (+/- 40mm) vil som regel gi deg den komforten du trenger. Men er du først i markedet for en slik dempegaffel, er også sjansen stor for at du har satt deg litt inn i geometri på sykler, og vet hva du må gjøre for å få til et optimalt oppsett.
Og gjør du det, vil du få en dyr, men mer komfortabel sykkel.
Alternative produkter
Det finnes ikke veldig mange, men noen alternativer hvis du ser etter dempegaffel til grussykkelen din. SRAM og RockShox lanserte for ikke lenge siden sin Rudy XPLR dempegaffel med 30 mm vandring. Islandske Lauf som vi har testet i terrengsykkelversjon er ett. MRP lager en variant, det samme gjør SR SunTour. Cannondale har sin Lefty som kommer i en grusspesifikk versjon, men som regel kommer den bare utstyrt på Cannondales egne sykler.
Konklusjon
Om du mener grussykkelen din bør ha en dempegaffel eller ikke, er en helt egen diskusjon. Men etter å ha syklet flere turer på Fox 32 Taper-Cast, kan vi slå fast at hvis du først har bestemt deg, og en slik gaffel lar seg montere på sykkelen din, kan dette være et godt alternativ.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.