NYE OPPGAVER: Det er ikke Flandern rundt og Paris-Roubaix som blir viktigst for Jonas Iversby Hvideberg denne våren, men snarere Fléche Wallonne og Amstel Gold Race. Foto: Wordup Projects
Lesetid: 6 minutter
Da Uno-X hentet Jonas Iversby Hvideberg tilbake fra DSM-laget, tenkte nok mange at bakgrunnen var at Rolvsøy-mannen skulle rett inn og forsterke mannskapet foran de flate brosteinsklassikerne.
25-åringen er en svoren tilhenger av disse rittene. Han syklet flere av de største klassikerne som junior, og har i tillegg testet seg i Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne og E3 Harelbeke de siste årene.
I fjor satte en velt i Algarve ham utenfor hele klassikersesongen, og han agerte i stedet som en av de betrodde rytterne rundt Andreas Leknessund i oppkjøringen til, og underveis i Giro d’Italia.
Også denne sesongen er det klart at Iversby Hvideberg hopper over store deler av vårklassikerne. Hovedfokuset for perioden er rettet mot Ardenner-klassikerne på den andre siden av Paris-Roubaix.
– Vi har nok av klassikertyper i laget, så det er mer bruk for meg i Ardennene. Jeg skal inn en rolle som hjelperytter for kapteinene våre der, sier Iversby Hvideberg til Landevei.
– Planen er at jeg skal sitte med inn i den siste timen av rittet, og bidra til å posisjonere rytter inn i de siste, viktige bakkene. Da sitter det kanskje 40-60 mann igjen i feltet.
– Blir «dummere» på tur med Hvideberg
Til tross for en – til syklist å være – er en relativt robust type, går han også overraskende godt i bakkene. Det viste han også fram da han syklet med Halland Johannessen-brødrene under Tour de l’Avenir for et par år tilbake.
Noen store målsettinger om å kopiere Johannessens bragd, har han imidlertid ikke:
– Jeg har ingen ambisjoner om at jeg skal være en GC-rytter. Den kroppsfasongen har jeg rett og slett ikke. Jeg har en tro og formening om at jeg når det kommer til ren watt per kilo er god nok til å kjøre harde ritt, også. I tillegg er vi et nordisk lag. Vi har en gjennomsnittlig vekt og høyde som ligger over det som internasjonalt er et vanlig WorldTour-mannskap. Andre steder hadde jeg nok falt klink i en klassikergruppe, forteller han.
Foruten Halland Johannessen-brødre, skal østfoldingen fortsette samarbeidet med en rytter han har delt mange hotellrom med oppigjennom.
Tromsø-væringen Andreas Leknessund, en rytter han har kjent helt siden de to gikk ut fra NTG Bærum sammen, våren 2018.
– Vi kjenner hverandre godt, og jeg synes det fungerer bra å sykle ritt med Andreas. Jeg håper at jeg kan gi ham litt ro og at han finner en trygghet i å sykle sammen med meg. Det blir lettere å prestere når du stoler på dem du har rundt deg, sier Iversby Hvideberg.
Han forteller at det ble fleipet litt rundt det tette forholdet mellom de to i forbindelse med Etoile de Bessèges nylig.
– Andreas sa vel noe sånt som at han «blir dummere på tur med meg», og at når jeg reiser meg, så gjør han det samme. Han blir vant til å følge etter, og da slipper han å tenke så mye selv. Jeg tenker det er en bra ting når ansvaret om å kjøre inn et resultat ligger på ham, sier Iversby Hvideberg.
Får noen innhopp i klassikerne
Vårklassikerne er en svært intensiv konkurranseperiode, og endringer kan skje fort.
Sportsdirektør Leonard Snoeks kan berolige oss med at Iversby Hvideberg nok blir mulig å få øye på i den første delen av klassikerne og.
– Slik det ser ut nå er han ført opp på E3 Harelbeke og Dwars door Vlaanderen. Han står også oppført som reserve til Gent-Wevelgem og Flandern rundt, så her kan det komme endringer, varsler han.
– Men i utgangspunktet er hovedfokus rettet mot perioden som rytterne inntar Ardennene?
– Han skal sykle GP Sheldeprijs og De Brabantse Pijl, før han vender fokus mot Ardennene, bekrefter Snoeks.
Vårklassikerne er høytid i Belgia. Størst av alt er å vinne rittene som strekker seg over mer enn 25 mil. Men hvordan? Her tar noen norske klassikerspesialister deg gjennom alt fra vær og vind til ernæring og utstyr.
Det er torsdag, to dager igjen til klassikersesongen og ryttere fra hele verden er forberedt. Hold my beer, kontrer Sigrid Ytterhus Haugset.
Dyrkes som road captain
Iversby Hvideberg har syklet de siste to sesongene for nederlandske DSM-firmenich-PostNL. Der har han opparbeidet seg verdifull erfaring, etter at han tok steget ut fra nettopp Uno-X-laget.
Snoeks forteller at det norske laget ønsker å dyrke ham i en rolle som road captain på landeveien.
– Vi merket i Ardenner-perioden i fjor at vi var ganske sårbare. Vi hadde ikke så mange ryttere å spille på, så vi ønsker å få inn litt mer pondus. Jonas har fått et par sesonger i WorldTour og har gjort noen gode løp i disse rittene før. Han vet hva det går i, og fikk oppleve måten disse rittene kjøres på i Frankrike nylig. Han hadde rollen som road captain på laget i Etoile de Bessèges, og løste den rollen godt.
Solid start i Frankirke
Tidligere i karrieren opplevde Iversby Hvideberg å bli europamester i U23-klassen, og skrapet i tillegg sammen solide resultater fra både Paris-Roubaix og Paris-Tours.
På tross av det har han ingen problemer med å legge egne ambisjoner til side, og gjøre en jobb for andre ryttere på laget.
– Det er litt en slik rolle jeg ønsker å ta; å kunne lede andre ryttere litt og være litt roadcaptain. Jeg ønsker å gå foran som et forbilde. I tillegg er jeg nysgjerrig på ting og liker å tilegne meg en del kunnskap underveis. Den kunnskapen ønsker jeg også å dele med de rundt meg, forteller han.
Snoeks er tilfreds med at laget har fått rytteren som forlot dem foran 2022-sesongen tilbake i egne rekker.
– Han er en hardtarbeidende rytter som er detaljorientert og har ganske klare meninger. Det er velkomment hos oss på mange måter. Han er flink til å gjennomføre de treningsøktene han skal, og er hva jeg vil kalle «stabil og brukervennlig». I tillegg går han overraskende bra oppover og har en bra punch i bunnen.
– Han forteller også at han er tilfreds med en rolle der han hjelper andre til å oppnå gode resultater, på det området skiller han seg sikkert ut fra en del ryttere, også?
– I laget vårt vil han få en nøkkelrolle. Han har noen flotte seirer fra U23-nivået, men det er ofte slik at de resultatene ikke er like enkle å hente i divisjonen over. Men jeg tror også han vil komme til flere sjanser underveis. Han var nære på i bruddet under Etoile de Bessèges, påpeker Snoeks.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.