Denne testen ble publisert i Landevei #8, 1-2013

+Overlegen ergonomi, gir og bremser
+Ny krankdrevstandard muliggjør alle drevstørrelser

Annonse

– Ny krankdrevstandard og nytt boss er ikke kompatibelt med tidligere utstyr
– Noe tyngre og dyrere enn SRAM Red

Shimano Dura Ace 9000
Pris: 16500 kroner
Vekt: 1965 gram
shimano-nordic.com

Dura Ace 9000

 

Shimano har gitt oss en rekke nyvinninger gjennom førti år med Dura Ace, med den elektroniske gruppen Di2 som siste store lansering.

Vi ble imponert da Di2 kom for snart fem år siden, men er ikke mindre imponert over hva Shimano har fått til med den nye mekaniske gruppen 9000. Dette er nemlig ikke noen liten oppgradering, og mest overraskende er måten Shimano forbedrer der vi ikke har sett særlig forbedringspotensial.

 

Skiftegrep

Dura Ace 7900 (lansert i 2008) var Shimanos første forsøk på å føre girkablene under styretapen, noe som medførte mer friksjon og dårligere giring enn hos forløperne.

Dura Ace 9000 løser dette med blant annet overflatebehandling av vaier og strømper som reduserer friksjonen betydelig. Det er mye lettere å gire med 9000, både fordi hendelen krever mindre bevegelse og motstanden i hendelen skal være halvert.

Du får likevel tilbakemelding om at girskiftet er utført, selv om dette ikke er like tydelig som hos Campagnolo. Kaster du hendelen helt inn så kommer det samme uanstrengte klikket, men du har nå skiftet tre gir i stedet for ett. Ergonomien på skifterne er en blanding av de slanke Di2 håndtakene og den markerte formen fra 7800.

Hendelen er bøyd mer utover og både gir og bremser er lett tilgjengelig fra bukken og skiftegrepet.

 

Framgir og bakgir

Den synlige endringen på framgiret er den lange armen for feste av vaieren. Frontskift føles nå like uanstrengt som et skift på kassetten, en lett berøring på hendelen løfter kjedet elegant opp på storskiva uten en lyd. Shimano har vært ledende på framgir lenge, men med det nye designet til SRAM trodde vi mye av denne forskjellen var utlignet.

I stedet har heller Shimano nærmet seg den kontante, nesten hydrauliske, følelsen fra Di2.

Shimano beholder derfor tittelen som kongen av frontskift. Det er trimfunksjon på fremgiret, noe som eliminerer skraping uansett kombinasjon av krankgir og kassett.

Bakgiret har også fått ny geometri på vaiertrekket og har blitt noen få gram lettere.

 

Krank

Kranken er kanskje den største visuelle forskjellen i forhold til tidligere modeller.

Shimano har gått over til fire drevbolter, i stedet for fem, og plassert dem etter hvor i tråkket du belaster kranken. Shimano holder på aluminium som materiale for krankarmene, og hopper ikke på trenden med økt diameter på akslingen.

Shimano går bort fra standard boltsirkeldiameter (110 mm/kompakt og 130 mm/standard), og erstattet dette med èn ny standard.

Kanskje et typisk (arrogant) trekk fra Shimano, men den nye standarden muliggjør alle drevstørrelser fra 34 til 55 tenner på samme krank.

 

Bremser

Shimano har lenge hatt de beste bremsene i klassen, men det har ikke hindret dem fra å totalt endre designet på de nye bremsene. Det er fortsatt to svingpunkter (dual-pivot), men disse er flyttet slik at de er symmetriske og kommer mye nærmere klossene.

Dermed blir bremsene stivere med samme vekt. Redusert friksjon i ledd og vaierføring bidrar også til at bremsekraften er enklere å dosere (god modulasjon).

Alt i alt gir dette svært kraftige og forutsigbare bremser, som virkelig imponerte i test sammen med Shimano sine egne aluminiumshjul.  

 

Kjede og kassett

Dette er også ting som Shimano mestrer svært godt, og man observerer for eksempel ofte proffer på SRAM-utstyr med kassetter og kjeder fra Shimano.

Det nye kjedet er ikke lenger retningsbestemt, og beholder stort sett dimensjonene fra tidligere. Overgangen til 11-delt har blitt utført med marginalt mindre avstand mellom drevene og en bredere kassett. Tykkelsen på hvert drev er uendret, og dette medfører at en 10-delt kassett er kompatibel med den nye gruppa (for eksempel om du skulle få et slikt reservehjul i et ritt).

Nytt boss medfører derimot en (irriterende) endring av navet, som trolig betyr at du må bytte hjulsett om du skal over på denne gruppa.

Du kan ikke montere 11-delte kassetter på 10-delte boss, og Campagnolo sine 11-delte kassetter er heller ikke kompatible.

 

Oppsummert

Shimano holder på egne løsninger og standarder, og kutter ikke så aggressivt på vekta. De prioriterer i stedet knallhardt på funksjon, og leverer etter vår mening markedets beste mekaniske gruppe med 9000 (i beinhard konkurranse med Campagnolo og SRAM). Den nye versjonen av Dura Ace Di2 (9070) deler mange av komponentene med den mekaniske gruppa.

Nye Di2 bør likevel løfte seg en del for å forsvare sin pris og posisjon i forhold til sin mekaniske bror.