TOUR DE FRANCE I AKVARELLER

PENSUMLITTERATUR: «Book de Tour» er den ultimate julegaven til syklisten som har alt.

Sist oppdatert 12. desember 2014 kl 06.00
NORGES NYE HELT: Alexander Kristoffs etappeseire er foreviget i en herlig akvarell i boken Book de Tour.
NORGES NYE HELT: Alexander Kristoffs etappeseire er foreviget i en herlig akvarell i boken Book de Tour.
Book de Tour

Av: Greig Leach
Forlag: Dementi Milestone Publishing
Kjøp her: Amazon.com

Få, om noen, vil være uenige i at sykling er den mest pittoreske av alle sporter etter å ha bladd seg gjennom «Book de Tour», Tour de France 2014 sett gjennom en kunstners øyne.

Les også: Jacques Anquetils sinnsyke liv

Malerkunstens beundrere og praktikanter vil fra tid til annen hevde at en av de mer slitte klisjeene i språket vårt bør anses mer som et faktum enn en påstand: et bilde sier mer enn 1000 ord. Greig Leach er en av disse.

OVERLEGEN: Nibalis suverenitet i Tour de France 2014 er selvsagt foreviget.

Hans første bok, Book de Tour, er nemlig ikke som alle andre sykkelbøker. Ja, den forteller historien om Tour de France 2014 fra start til slutt, men den forteller historien uten ord. Med akvarellmalerier fra de mest avgjørende og minnelsesverdige øyeblikkene på hver etappe, har Leach malt seg gjennom tre uker i juli.

Fra Andrew Talanskys stae og tårevåte bragd på den 11. etappen til Vincenzo Nibalis bragd på hver eneste en. Fra Alexander Kristoffs to maktdemonstrasjoner til da deler av sykkelverdenen gråt med Alberto Contador. Alle øyeblikkene som definerte og foreviget 2014-utgaven av verdens største sykkelritt er med, og resultatet er en bok bestående av Leachs beste verker over ubeskjedne 227 sider.

Les også: Alle dopingsyndene til Michael Rasmussen

At han forteller historien om Touren med bilder og ikke ord, er en sannhet med moderasjoner. Under hvert bilde forklarer Leach leserne hva som skjer på en lettfattelig måte for å gi de uinnvidde en mulighet til å forstå bildene og øyeblikkene de fanger.

De avbildede øyeblikkene er, som akvareller flest, ikke de mest detaljerte. Rytterne er som oftest bare identifiserbare gjennom fargen på drakten og eventuelle karakteristika som skiller de fra sine kollegaer – tenk Thomas Voecklers lite estetisk tilfredsstillende stil og Chris Froomes leie tendens til å se på styrestemmen og wattmåleren i stedet for fremover.

OPPSOP: Andrew Talansky nektet å sette seg i feiebilen, en bragd som skrev seg inn i historiebøkene som «heroisk».

Slike detaljer makter Leach å fange. Det er imidlertid hevet over tvil at enkelte, uavhengig av forholdet til kunst, vil oppfatte maleriene som noe enkle og lite detaljerte. Det er i så måte fristende å tenke at en bildebok bestående av fotografier og ikke malerier ville gjort seg like bra. Så nærliggende er tanken at denne skribenten måtte gi tapt for fristelsen og spørre kunstneren hvorfor akvareller er den beste måten å fortelle den mangeartede historien om Tour de France 2014 på.

– Bildene er ikke fotografier, men maleriene evner å få frem følelsene i de eksakte øyeblikkene og få frem det essensielle. Ved å male har jeg også muligheten til å ”fjerne” unødvendige detaljer fra fotografiene og på den måten i større grad fokusere på det som er viktig. Maleriene forteller den visuelle historien av de utvalgte øyeblikkene, forteller amerikaneren til Landevei.

Les også: Mountain higher, 111 klatringer over 2000 meter.

En som vil være enig i det, er Alberto Contador. Vår generasjons største etapperytter måtte til underholdningsverdiens store tap bryte 2014-utgaven etter å ha brukket benet på vei ned Petit Ballon. I en emosjonell Twitter-melding noen timer etter at DNFen var et faktum, takket han laget for støtten og la ved et bilde Leach hadde malt av hendelsen.

FARVEL: Alberto Contador takker farvel til denne verden, slik han kjente den en dag i juli.

«Saying Farewell», som ikke trenger noen oversettelse, viser en nedbrutt Contador som takker Michael Rogers for hjelpen noen sekunder før han går av sykkelen. Bildet gjorde Leachs kunst kjent også i de mindre perifere delene av sykkelmiljøet, og det er både vel og bra «Saying Farewell» er nemlig hansbeste verk. I alle fall ifølge denne anmelderen og en 31-åring fra Pinto utenfor Madrid.  

Oppsummert

I det stadig ekspanderende biblioteket for sykkelbøker står Book de Tour igjen som en raritet. Enkelte bøker dissekerer Tour de France 2014 mer detaljert. Andre gir et mer oversiktlig bilde. Ingen forteller dog historien øyeblikk for øyeblikk med vannfarger, hvert bilde malt underveis på etappene.

Det alene bør være grunn nok til å vurdere Book de Tour som den uforutsette julegaven til sykkelelskere som, tro til tradisjon og tidvis irritasjon, pryder seg på å være annerledes fra alle andre.

FOREVIGET: På spesielt vis. Greig Leach malte seg gjennom Tour de France 2014. Foto: Style Weekly

Publisert 12. desember 2014 kl 06.00
Sist oppdatert 12. desember 2014 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen