The Service Course legges ned. Derfor gikk det galt for Norges feteste sykkelkonsept
The Service Course Oslo var det villeste sykkelkonseptet Norge har sett. Men virksomheten satte i gang på verst tenkelige tidspunkt, og om få uker er butikken historie.
HISTORIE: Alt gikk galt for The Service Course i Oslo, og etter september er butikken historie. F.V: Edvald Boasson Hagen, An-Khang Vu, Henrik Orre og Jonas Strømberg. Foto: Privat.
Lesetid: 5 minutter
I slutten av august 2022 dukker det opp et vakkert bilde fra en markagrusvei i solnedgang, på faceboksidene til The Service Course Oslo.
Mange antar det er en invitasjon til nok en gruppetur, men teksten er kølsvart sammenlignet med bildet. The Service Course Oslo er snart historie, kan vi lese.
«Det er med tungt hjerte vi annonserer at vi legger ned The Service Course Oslo i sitt nåværende format, og vi stenger dørene i slutten av september 2022. Vi vil takke alle i miljøet for fantastisk støtte, og vi beklager skuffelsen som disse nyhetene bringer», skriver de på sidene.
– Det er ikke så mye å si, oppsummerer tidligere daglig leder, Jonas Strømberg, kort.
Årsakene er åpenbare. Men ingen med ambisjonene til The Service Course vil benytte seg av unnskyldninger.
The Service Course satset alt på svindyre customsykler, de hadde brostein i butikken, fete klær, treningsrom, dusjer, en sylfrekk espressomaskin og ansatte som snakket flytende geometri.
De satset alt på et tomt kontorlokale på Tøyen, der gårdeier hadde store planer for både bygget og området.
I tillegg skulle det flys inn syklister fra hele verden, som skulle sykle gravel i Nordmarka. Om Marka ikke er episk for deg, for syklister fra resten av verden er det paradis – Norge er et av få land i verden med allemansrett. Det er ikke en myte at du kan bli skutt i USA om du sykler på annen manns vei – det skjer.
The Service Course Oslo organiserte også en mengde gruppeturer som trakk syklister som ellers syklet alene. Supernerdene. Custom gravelsykler ble plutselig normen. En ny kultur var i emning.
De som ellers ville gått i en vanlig butikk og kjøpt det dyreste, men også lite individualiserte fra øverste hylle, ble nøye rådført til å kjøpe sykler som bare de hadde.
Flytende geometri. Med matchende sko, klær, computer – og et sykkelfelt av meningsfeller.
Ikke nok med det - i tillegg skulle den tidligere Team Sky-kokken Henrik Orre drive La Fabrica i samme lokale, en nabolagscafe, og de to konseptene skulle høste synergier av hverandre.
Det var bare et stort men. De satset alt, på verst tenkelige tidspunkt. De var i praksis dødsdømte da dørene åpnet
De bare kunne ikke vite det.
Solgte over 150 customsykler
– Timingen, med åpning tre måneder før korona, sukker Strømberg.
En trenger kanskje ikke si så mye mer enn akkurat det. De åpnet i november, rett før verden ble kastet ut i en pandemi.
Med støtte fra AS Norge var det mange bedrifter som overlevde koronaperioden, men uten et regnskap fra 2019 fikk ikke Service Course en krone fra staten.
Det gikk sin skjeve gang for selskapet gjennom pandemien, for mange sykkelbutikker gjorde det bra under pandemien - men de hadde allerede nå fått en uopprettelig slagside.
Selv om det var umulig å tjene penger, ut fra The Service Course trillet det til sammen over 150 customsykler, gjennom de tre årene de var i drift. Akkurat det må sies å ha vært en bragd, og plutselig hadde Oslo en type sykkelmiljø byen aldri hadde sett før.
Plutselig var det store grupper med syklister som syklet utelukkende fordi de syntes sykling var kult, helt uten bremser for hva slags utstyr en kunne kjøpe for penger.
Kjerneidentiteten av hippe syklister en kan se i California, New York, London, Girona eller København var plutselig en del av sykkelbildet i Oslo.
Norge hadde simpelthen fått en helt ny type av «early adopters».
Men så var det korona, som skulle vise seg å bare være en av en rekke utfordringer de møtte på.
Men tross også denne motgangen, fortsetter det altså å trille dyre sykler ut fra butikken.
Og folk strømmer til gruppeturene, når koronatiltakene etterhvert letter.
Men så – Putin
– Så ble det krig, med påfølgende leveringsproblemer, forklarer Strømberg.
Deleprodusentene i sykkelbransjen har før korona operert med bestillingstider på deler på noen måneder, ofte ikke mer enn uker.
Men plutselig må The Service Course bestille deler for tre år frem i tid, i noen tilfeller enda lengre. Pandemien og krigen skapte sammen den perfekte stormen.
Men kan en liten bedrift bestille 2022-deler med levering i 2025, når delene trolig er utdatert for kundegruppen de henvender seg til?
Etter hvert blir også gårdeieren igjen en utfordring.
– Gårdeier ville heller ikke se på noen slags deal om leieavtalen. Til slutt går det ikke an å drive butikk, legger han til.
En av landets beste mekanikere, An-Khang Vu, bedre kjent som «Anki», jobber ut august. Han er for lengst plukket opp av Uno-X sitt system.
Strømberg selv er på vei inn i ny jobb, men er med i avviklingsfsen.
The Service Course Oslo er hovedsakelig eid av et internasjonalt holdingselskap, som nå trekker i nødbremsen, og om et par uker er det over for Norges absolutt villeste sykkelkonsept.
Dessverre var de dødsdømt av omgivelsene, lenge før de kom i gang.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.