Alle bilder: Henrik Alpers

STORT BILDEGALLERI NEDERST I SAKEN!

Annonse

– Jeg vet ikke helt? Kanskje bare drite i hele greiene og skaffe en spurter! Gino van Oudenhove trekker lenge på spøken før han ler.

– Det er ikke så enkelt vet du. Det er ikke det. Det er vanskelig for oss å komme oss av gårde. Folk vil være med når de ser vi prøver oss. De vet vi er aktive og vil være med. Så er det en til som prøver som trekker med seg hele feltet. Og så blir det ikke noe av. Det er ikke bare å skaffe en spurter heller, forteller han.

På passasjersiden har følgebilen til Joker Merida en rittradio, akkurat slik du ser på gamle politifilmer. Rett bak feltet sitter rittets offisielle dommerbil, som oppdaterer følgebilkøen med hva som skjer i rittet.

– To ryttere har fått en luke på femten sekunder, spraker det i radioen.

Katusha kjører inn de to håpefulle. De har sitt fulle hyre med å kontrollere rittets siste dag. Den første timen av et sykkelritt går alltid fort, og det russiske laget er nøye på hvem de slipper av gårde. Katusha har både ledertrøyen og poengtrøyen. Ingen ryttere som er for nærme i sammendraget får gå i brudd. De vil helst slippe av gårde noen ufarlige ryttere som liker å gå i brudd, uten noe mer på agendaen enn nettopp det. TV-brudd. Vise seg litt frem.

– Da er det fire nye ryttere av gårde, forteller rittlederen.

En av dem er Adrian Gjølberg. De fire jobber hardt sammen i et par minutter, men Katusha har nok en gang bestemt seg for å kjøre inn det lille bruddet. 

I følgebilen jobber Gino og mekanikeren Arne Gunnar Ensrud med å finne ut hvilke trusler de tre andre utgjør, og hvorfor de blir kjørt inn.

FLERE LAG JOBBER MOT BRUDDET
Det er ikke bare Katusha som gjør sitt for å forhindre et brudd. Også Topsport Vlaanderen-Beloise har interesser i å holde kontrollen. De har rittets klatretrøye, og tør strengt tatt ikke slippe noen av gårde. Adrian Gjølberg og co er allerede kjørt inn.

– Ser du nå Henrik? Ser du? Dette bruddet går. Det går, jeg føler det på meg. Ser du der, der har vi en blå en!

Rittet svinger til høyre, og et par syklister er foran feltet. En krumrygget syklist i mørkeblå drakt tar en monsterføring helt alene, og prøver å kjøre seg opp til en rytter fra Champion Systems. En rytter fra MTN-Qubekha følger.

– Da har rytterne fått en luke på 15 sekunder, spraker det igjen.

– Da har vi fått dagens brudd, og vi er med!

Gino dytter tre porsjoner General snus under leppen, smiler og gjør noen rytmiske bevegelser som hadde ført til utkastelse på et hvilket som helst utested med normal oppførsel som standard.
Reidar Borgersen er i brudd. Veien snirkler seg gjennom en liten skog og over knauser. Feltet mister bruddrytterne av syne fort.

– Rytterne har nå 50 sekunders ledelse, hører vi igjen.

– Dette er bra vet du. Det er litt vanskelig å vite hvorfor akkurat dette er bruddet. Noen ganger bare blir det litt sånn, forteller Gino.

Han og Arne Gunnar fortsetter å lese seg opp om rytterne. Hvilken plass kan Reidar komme seg opp til om det blir spurt? Forutsatt at han sitter med feltet inn etter at bruddet har blitt kjørt inn, og han tar alle bonussekundene underveis? Hvorfor fortsetter Topsport å kjøre, er ikke klatretrøyen helt trygg? Bruddet får satt seg, og feltet går roligere.

Vi ser minst tretti syklister som stopper i grøften for å pisse. Etappen er 19 mil lang, like greit å gjøre det nå først som sist.
Rytterene kjører seg opp igjen på følgebilkøen, den er nesten en kilometer lang.

SYKKELBYTTE
Alle lagene har to følgebiler, plassert i køen etter ranking. Katusha er høyest ranket, og har den første bilen. Har du dårlig ranking havner følgebilen langt bak i køen, og det er et helvete å få hjelp ved punktering. Det kan være avgjørende. Etter første rekke med biler begynner en ny rad, med samme rekkefølge på bilene.

Joker Merida er bil nummer syv i køen, og med atten lag blir dermed bil nummer to den 25. i rekken.
I den bakre bilen sitter mekaniker Matthew John Adcock. Han har jobbet mye, og så frem til en rolig dag på jobben.

På taket vårt sitter hele lagets reservesykler. Med Reidar i bruddet må den bakre bilen få en sykkel av Gino. Vi stopper, og flytter en sykkel over til den andre bilens tak. Den må så kjøre helt frem i følgebilkøen, få tillatelse av dommerbilen, og så tute seg gjennom hele feltet. Det er en vanskelig jobb på smale vestlandsveier. Til slutt er bilen oppe hos bruddet. Reidar har reservesykkel.

Bilen til MTN-Qubekha kommer aldri opp til sin rytter i bruddet.

– MTN-Qhubeka, your rider is in trouble, now! Use your horn, and pass the peloton! Do it now, or it will be to late!

Dommerbilen skjønner ikke hvorfor MTN-Qhubeka-bilen ikke har kjørt opp. Men bilen kommer ikke forbi feltet, noen ganger vil det seg bare ikke. Til slutt kjører bilen ut i grøften og bruker oppkjørsler og delvis sykkelveien til å komme seg forbi feltet. Det går minutter. Vi får beskjed om at rytteren er tilbake i bruddet.

PREMIERT MED TRØYE
Når Katusha bestemmer seg for å kjøre inn bruddet øker farten noe voldsomt. Ryttere faller av. Akselreasjonene i følgebilkøen blir flere og mer aggresive. Inn i Stavanger sentrum går det skummelt fort. Ryttere og følgebiler dundrer gjennom sentrum. Dragsuget fra karavanen blåser capser av publikum, og tilstrømmende jenter skriker med skrekkblandet fryd når håret plutselig står sidelengs.

Bildekk hviner i svingene. Reidar sitter fremdeles i feltet. Tre ganger passerer vi mål på rundene. Speakeren fyrer opp publikum. Katusha har kontroll på rittet nå. De fortsetter å holde farten så høy at ingen kan angripe alene. På slutten overrasker Angelo Tulik med et solobrudd og vinner dagens etappe.

Reidar Borgersen blir premiert med rød trøye, for dagens mest aggresive rytter. Han kjørte aktivt i bruddet, og tok alle de innlagte spurtene, og fikk dermed seks bonussekunder.
Reidar blir beste Joker-rytter sammenlagt, på en 14. plass.