Så fort som mulig

Allan Hovda er Landeveis spesialist på aerodynamis utstyr, og han har et personlig og emosjonelt forhold til syklene sine. Sjekk ut Allans Specialized Shiv Tri fra denne sesongen!

Sist oppdatert 26. september 2013 kl 08.55
RASK: Med en Specialized S-Works Shiv Tri har Allan Hovda tatt steget ut av skyggene og inn i norgestoppen.
RASK: Med en Specialized S-Works Shiv Tri har Allan Hovda tatt steget ut av skyggene og inn i norgestoppen.

Alle foto: Henrik Alpers. Trykk på det lille forstørrelsesglasset nederst i høyre hjørne på bildene for å åpne dem i et større vindu.

 I går så vi Tony Martin vinne verdensmesterskapet i tempo overlegent, og det er ingen tvil om at spesialtilpasset sykkel er nødvendig i kampen mot klokken. Temposykler er laget for å gå så fort som overhodet mulig når en sykler alene.

Allan Hovda er for tiden Norges beste langdistansetriatlet, og vet hvordan han skal preppe både kropp og sykkel for å kjøre fort i kampen mot klokken. Syklene triatleter bruker er til forveksling lik temposykler, og i hovedsak er det setets plassering som utgjør den største forskjellen. På temposykling er det regelkrav til setets og styrets plassering, mens triatletene slipper unna dette. Selve utformingen på rørene på sykkelen er også litt annerledes på en triatlonsykkel, men det skal et godt trent øye å se forskjell.

Allan Hovda var i Landevei #11 med på testen av temposykler, og han tester jevnlig aeroutstyr til bruk i kampen mot klokken. Dette er sykkelen Allan har brukt gjennom sesongen 2013.

– Hallo Allan! Hvordan har året på Specialized'n vært?
– Året har vært veldig morsom og interessant. De fleste triatlon-konkurranser har relativt lett sykling, men i år valgte jeg konsekvent konkurranser med til dels svært krevende sykkelløyper som Swissman Xtreme triathlon, Norseman og Ironman Wales. Valget av konkurranser med harde sykkelløyper har definitivt kastet av seg i form av nye utfordringer og fantastiske naturopplevelser.

– Hvor standard er sykkelen du har bruk, har du gjort store endringer etter at du tok den ut av esken?
– S-Works-sykkelen kommer i stor grad toppspekket ut av boksen, så det er mest personlige preferanser som er bakgrunnen for endringene. Langdistansetriatlon er i praksis et 180 km langt temporitt, og jeg syntes wattmåler er så fordelaktig at det nesten burde vært forbudt. Det hindrer meg å gå for hardt ut i starten når adrenalinet er på topp og beina føles friske ut. Derfor er S-Workskranken byttet ut med en Quarq Red.

Setet tok jeg med meg fra min forrige sykkel, og «skituppene/ bøylen» ble byttet ut med S-bends bøyle. Hjulsettet som fulgte med var et Roval SL 35 treningshjul, så det byttes ut med Unaas SS-80 eller Zipp 808 før konkurranser.

– Akkurat nå har du flasker på tre steder, er ikke det litt voldsomt?
– Det kan virke mye, men jeg har bare vann i en av dem. Vi har ingen følgebiler i triatlon og må klare oss selv ved f.eks. en punktering. Derfor har jeg valgt å ha et Tufo Jet 160 g reservedekk i aeroflasken i tillegg til dekkspade og CO2-patron. Drikkestasjoner med vann, sportsdrikk, gels, bananer etc. står langs løypa, men etter noen dårlige erfaringer med sportsdrikk og gelsene arrangørene stiller med så har jeg valgt å ha hele min ernæring som flytende gels i en drikkeflaske som jeg har bak setet.

Jeg hadde faktisk over 1100 kCal i en flaske og sammen med to energibarer så var jeg oppe i 1500 kCal som er det jeg skal ha på en 5 timers sykkelløype.

I de kalde forholdene i Ironman Wales så kom jeg faktisk 120 km før jeg byttet ut vannflasken min og hadde da syklet bånn gass i 4 timer på totalt 1,1 liter væske.

– Er det ikke slik at du har mulighet for en integrert flaskeløsning i rammen på denne sykkelen?
– Den triatlonspesifikke versjonen av Specialized Shiv som jeg har, har plass til en drikkeblære i ramma med en slange som kommer opp bak styrestemmen og festes med magnet på styret. Ganske fornuftig i grunn, og praktisk på de lange turene der muligheten for å etterfyllt væske er begrenset.

NÆRINGSRIKT: Fjerner du lokket, kan du ha drikkeblære inne i rammen.

– Du har akkurat testet et Siterosete, hvor langt er sykkelen din nå unna å være UCI-godkjent?
– Ramma til den triatlonspesifikke versjonen av Shiv er lengre enn 3 ganger rammas bredde og derfor ikke UCI-godkjent i seg selv. Hvis vi skal se bort ifra det så er Siterosete ca. 1,5 cm for langt frem og styrefremspringene har en svak bøy oppover der kun horisontale er tillatt.

UCI-godkjent blir jeg aldri med den sykkelen, men oppsettet foruten om ramma kunne sittestillingen med små justeringen lett blitt det.

– Wattkranken fra Quarq, blir den med til neste sykkel?
– Utvilsomt! Den er min mest ærlige treningskameraten og jeg har nok utviklet en avhengighet til den.

– Du har en ganske stor kassett? Hva med tettere giring?
– Valget av 11/28 kassetten skyldes primært løypeprofilen på de konkurransene jeg har vært med på. Tettere giring kunne vært å foretrekke noen ganger, men for å ikke trø beina skikkelig sure i de lange oppoverbakkene så liker jeg å ha lett gir og høy kadens. Når det skal løpes en maraton etterpå så sier det seg selv at sure bein ikke er å foretrekke.

– Veloflex dekk, det er sjelden kost i Norge. Hvor kommer de fra?
– Veloflex er kanskje mindre vanlig i landeveismiljøet men for noen år siden ble det anbefalt av den eneste utstyrsguruen i triatlon. Derfor er det en del triatleter som sykler på det uten at jeg har hørt en eneste negativ tilbakemelding. Det er ikke mange butikker som selger de, men bikeshop.no gjør det.

– Og når sykelen må leveres tilbake, blir det da et tårevått farvel? Hva slags forhold har du til syklene dine?
– Jeg har alltid vanskelig for å kvitte meg med sykler, og det er nok grunnen til at mine tre siste sykler nå tilhører min bror, svoger og stefar. Det høres kanskje rart ut, men jeg deler mange av min flotteste men også hardeste opplevelser med sykkelen og får et nært forhold til den. Jeg har syklet mye på dårlige veier, blant annet ett 8 km langt brosteinsparti på Swissman der jeg var sikker på at noe skulle blir ristet i stykker, men alt har fungert upåklagelig.

Det er derfor ikke umulig at det blir et tårevått farvel.

Allan Hovdas Specialized S-Works Tri

Ramme: S-Works Shiv Tri
Gaffel: Specialized FACT Aero Carbon Monocoque
Styre: Specialized Carbon Aerobar
Stem: Shiv Aerostem
Styrelager: 1-1/8"
Setepinne: Shiv Aero Fact carbon, 12,5 mm/37,5 mm.
Bremser: Shiv aero fremme og bak
Bremsehendler: Sram 900 Aero bremser
Krank: Quarq Red 53/39 med 172,5 mm krankarm.
Gir: Sram Red
Girskiftere: Sram R2C Aero skiftere
Kassett: Shimano Ultegra 11/28 eller 11/23 etter forholdene
Pedaler: Look Keo Carbon
Hjul: Unaas SS-80 eller Zipp 808 til konkurranser og Roval Rapide SL?? 35 som treningshjul
Dekk: Veloflex Carbon 23 mm front og bak.
Hurtigkoblinger: Zipp
Vekt: Veid inn til 7,95 kg inkludert pedaler før Swissman med klatrehjul. 8,5 kg med de vanlige konkurransehjulene inkludert pedaler.

Publisert 26. september 2013 kl 08.55
Sist oppdatert 26. september 2013 kl 08.55
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen