Bak den dårlig skjulte hemmeligheten importør Cycle Service Nordic viste frem i går finner vi smart tenking. Å gå fra 11 til 12 tannhjul bak handler om mye mer enn det, for når det minste tannhjulet på kassetten går fra 11 til 10 tenner åpner det seg mange muligheter.

LES OGSÅ: Stor test av de beste vinterjakkene

Campagnolo var for ordens skyld først ute med en 12-delt gruppe, men de har fortsatt 11 som det minste tannhjulet. Bremsekaliperne er de samme som tidligere, men bortsett fra det er hele gruppen redesignet.

I tillegg legger nå SRAM opp til at terreng-og landeveisdeler kan brukes og programmeres om hverandre, ettersom overgangene mellom de ulike kategoriene asfalt, grus og terreng stadig blir utydeligere.

Vi tar nå for oss del for del av den nye gruppen, fra bakskifter til wattmåler, og går gjennom hva de ulike endringene betyr for deg.

 

KASSETTEN

Når en snakker om utstyrsgrupper handler det aller meste om den iøynefallende bakskifteren med tilhørende kassett. Ettersom vi nå har ett tannhjul ekstra å håndtere vil de begge måtte lages nye fra grunnen av, la oss ta tannhjulene først.

Ett tannhjul ekstra høres kanskje ikke voldsomt ut, men i praksis har den stor betydning. For det første vil det minste tannhjulet nå ha ti tenner og ikke elleve. Det kan tenkes at den ene tannen ikke har stor betydning i praksis, men en utveksling på 50-10 vil være tyngre enn 53-11.

LES OGSÅ: Lysefjorden rundt er en av landets vakreste turer

Samtidig vil du selv med den tyngste kassetten ha et lettere klatregir enn du har med en semi-kompaktkrank.

Det kanskje beste av alt, du har enda tettere giring bak, de to minste blokkene er tettere enn Campagnolos kassetter.
Kassettene er fortsatt frest ut av en solid stålblokk, med unntak av det største tannhjulet som er i aluminium.

La oss titte på de tre kassettene du får til den nye gruppa.

  • 10-26 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 26
  • 10-28 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 28
  • 10-33 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 33

På de to minste kassettene får du altså så nært du kommer trinnløs giring fra 10-17. Dette er per i dag så optimalt det er mulig å gjøre det. Dette er de typiske girene du er på når du kjører på syregrensa, og i de tilfellene kan kadensen være av avgjørende betydning. I tillegg vil vi på de to minste kassettene også ha et relativt sett tettere sprang også på de øvrige girene.

Ha i bakhodet at kassetten ikke tegner hele bildet av hvordan det 12-delte systemet fungerer, hva slags krankdrev en har spiller også en rolle, vi kommer tilbake til dette i neste punkt.
Men før vi går så langt, du kan ikke bare kjøpe en tolvdelt gruppe og sette det på et hvilket som helst hjulsett. Siden det minste tannhjulet på 10 tenner har en veldig liten indre diameter, må du ha et annet frihjul på navet.

Denne navtypen heter XDR, og ser helt lik ut XD-navet som terrengsykler har brukt lenge.

Forskjellen er at XDR (XD-Road) er to millimeter bredere, for å få plass til det tolvte tannhjulet.
Du får ikke kjøpt XDR-boss du kan sette på et shimanohjulsett, men du får XDR-boss til de fleste store produsenter. DT Swiss, Zipp, Bontrager og Roval har allerede lansert XDR-boss, til og med ellers konservative Chris King har laget dette. Det er ventet at bransjen vil følge etter med lignende ettermarkedsløsninger.

En kan selvsagt diskutere hvor populært det er med proprietære løsninger slik som dette, men husk at vi møtte de samme utfordringene da vi gikk fra syv, åtte, ni, ti og nå elleve tannhjul bak. Det begynner å bli rimelig trangt ved baknavet nå, så vi kan jo anta at det tolvdelte systemet blir værende en stund.

Dog er det en kjent sak at Rotor er ute med et 13-delt system, helt sikkert er det altså ikke.
Den nye kassetten, med 10 tenner på det minste tannhjulet, sørger altså for tett giring i tillegg til stort sprang mellom letteste og tyngste gir. For å forstå mer, la oss ta for oss det som skjer foran på sykkelen.

KRANKEN

SRAM fikk masse oppmerksomhet rundt sine rådyre RED-kassetter for noen år tilbake, for første gang hadde noen frest ut en hel kassett fra ett stykke metall, heller enn å sette sammen en full rekke med tannhjul.
Dette er en stor forbedring, all den tid frontgiringen har vært SRAMs akilleshæl i en årrekke. Stivere krankdrev vil gi mer momentant og presis giring. 

For de som liker å nerde med hva som kan freses ut – gled eder. På de nye krankene er begge drevene frest ut fra en metallblokk. 

Kranken leveres nå med tre ulike oppsett. Om en sammenligner med en tett, 11-delt kassett med en utveksling på 11-26, vil de nye krankene enkelt kunne overføres til følgende:

  • 50/37, dette tilsvarer standardkrank med 53/39 krankdrev
  • 48/35, dette tilsvarer semi-kompakt med 52/36 krankdrev
  • 46/33, dette tilsvarer kompaktkrank med 50/34 krankdrev

Dette betyr at elitesyklistene selv med den tetteste konkurransekassetten på 11-26 nå har både et tyngre og lettere gir enn de hadde tidligere, i tillegg til tettere giring.

Om vi tar for oss den andre enden av skalaen, der vi finner typisk blandeveissyklister, ser vi at vi nå har en utveksling som er lettere enn tidligere, i tillegg til tettere giring.
Dette betyr at vi har forminsket, og i noen kategorier nesten eliminert, mangelen på tetthet og ytterpunkter i giringen.

Kranken kommer med en et par ankepunkter. Har du slitt ut ett krankdrev har du nå slitt ut to. Selv om det ikke er hverdagskost å bytte krankdrev vil du uansett få en høyere kostnad når du først må bytte.
En lilleskive til en RED-gruppe kunne du tidligere få for så lite som 400 kroner, skal du ha et krankdrev nå blir det dyrere. Veilprisene er ennå ikke satt, men du må trolig regne med å bruke over 3000 kroner på et bytte.

Krankdrev er ikke rimelig, storskiva på Dura Ace koster typisk opp mot 2000 kroner.

I tillegg til de todelte krankene til (b)landeveisbruk, får du også endelte kranker til deg som vil ha et enkelt oppsett på en typisk blandeveissykkel.
Triatleter og temposyklister har også noe å glede seg over, de får nå endelte aerokranker med 48 eller 50 tenner. Alle krankene i hele AXS-systemet leveres med eller uten wattmåler.

WATTMÅLER

Selvsagt får du også muligheten for å kjøpe gruppen med Quarq wattmåler, all den tid SRAM og Quarq har samme eier.
Bikeshop.no er første nettbutikk i Norge som har begge krankene, og prisen med og uten wattmåler for krankene er henholdsvis 7079 og 12139.

Wattmåleren er med det gått ganske mye ned i pris, prisforskjellen er på 5060 kroner. Den første SRM-kranken jeg fikk prøve i 2006, hadde en pris på over 30000 kroner, og lcd-computeren kostet over 5000 kroner!

Wattmåler begynner etterhvert å bli standard for ivrige syklister, hvorvidt det er verdt de ekstra kronene må du velge selv.

Det du for all del må være klar over, er dette: Wattmåleren på de todelte krankene er nå så integrert i krankdrevene at du ikke kan bytte dem uten å bytte wattmåler.
Har du slitt ut drevene må du altså kjøpe ny wattmåler. Sykler du mye i regn og på grusveier kan du risikere å bruke over 12000 kroner i året på wattmålere. Her sitter vi igjen med like mange spørsmål som deg.

SRAM forklarer at det er slik for å øke presisjonen på wattmålingene. Har du en løs spindel som boltes fast mellom krankaksling og drev, vil det etterhvert bli slitasje på festepunktene.
En krankmåler er ekstremt følsom for slitasje på disse punktene, og de mener at dette vil være utslagsgivende.

SRAM garanterer nå nærmest at store svingninger i wattmålingene nå er din egen fysikk, og ikke krankens feil. Til deg som ikke har kjørt med wattmåler – de kan være ustabile og gjenstand for frustrasjon, selv om det med årene er blitt langt bedre.

Om du velger krank med enkeltdrev kan du fortsatt bytte drev uten også å måtte bytte wattmåler.

SKIFTERNE

Selve bakskifteren er blitt litt mer voluminøs siden sist, i tillegg til at den nå kun finnes i en utgave. Tidligere måtte en bytte til en skifter med lang girarm om en ville ha en klatrekassett, dette er det nå slutt på. Samme skifter fungerer til alle kassett-krank-kombinasjoner.

Begge trinsehjulene har gått fra å ha 11 til 12 tannhjul, i tillegg til at de har X-Sync-form. Dette er samme fasong som vi finner på endelte krankdrev, altså der annenhver tann er formet som et plusstegn, for å holde kjedet på plass uten kjedefører.

Dette i kombinasjon med at girarmen er «låst», gjør at du ikke trenger kjøpe en dedikert bakskifter til et endelt system, slik det er på de andre endelte gruppene.

Selve skifteren har i tillegg fått et enkelt dempesystem. Et lite og lukket kammer med olje skal sørge for at skifteren ligger rolig både horisontalt og vertikalt. Dette hevder de vil gjøre giringen enda mer silkemyk. Vi går ikke i detalj på denne enheten.

Du kan fortsatt bruke gamle batterier på denne enheten, om du skulle ha noen liggende.

Frontskifteren er gjerne det minst spennende en kan kjøpe til en sykkel, men det allikevel endringer det er verdt å nevne angående krankgiret.

Siden landeveissykling nå foregår stadig oftere på grusveier og med større dekk, har de nå flyttet batteriet litt ut fra dekkveggen. SRAM garanterer at du kan bruke 40 mm dekk med den nye gruppen, vi vil av erfaring tippe at du kan kjøre opp til 45 mm.

HENDLENE

De som elsket Campagnolos tidelte hendler har aldri vært særlig glad i SRAM sine, de gjør gjerne litt mer ut av seg. Også de nye hendlene ruver mer på styret enn de mest diskré shimanohendlene, men de er blitt litt lavere og fått mindre volum siden sist.

Om vi ser på selve girknappene ser vi at de har fått små gumminupper for ekstra friksjon. En skulle ikke tro at disse mikroskopiske nuppene skulle ha noe å si, men de utgjør vitterlig en forskjell, både med og uten hansker.

Vi understreker at vi ikke har prøvet sykkelen utover å trykke og leke med en utstilt hyllesykkel hos importøren, men vi kan med sikkerhet si at knappene har tydeligere klikk og bedre tilbakemelding enn forrige utgave. Det hele føltes som om det hang litt på den første gruppen, men denne generasjon eTap begynner å nærme seg perfekt.

Bremsehendlene er noe bredere enn første versjon, uten at vi kunne kjenne gleden av noe annet enn at forandring fryder.

Bremsehendelen spretter tilbake litt raskere, og det kan vi like.

 

KJEDET

Det er nå slutt på å kunne bruke hva som helst av kjeder om du skal kjøre nye eTap, nå må du ha et eget kjede kalt «FlatTop». Om klubbkameratene ikke har peiling på utstyr blir kjedet uansett en snakkis, det er godt synlig med sin til nå helt ukjente form.

Kjedet har fått denne utformingen for å tåle den ekstra belastningen det blir utsatt for. Eller vent, belastningen rytteren utgjør er strengt tatt den samme, men kjedet er gjort smalere for å kunne finne roen på nok et tannhjul. I følge SRAM skal også det lille ekstra godset du finner på kjedet gjøre det noe stivere sideveis, som vil kunne gi bedre giring.

Vi vil dog tro at med tett 1-1 giring på kassetten blir det så presist som det kan få blitt. Heller ikke kjedet legger seg i lavere prisklasse, du må ut med 709 kroner på bikeshop.no for et nytt.

 

NY APP

I tillegg til lanseringen av eTap, lanserer også SRAM en ny terrenggruppe, Eagle AXS.

Også den tolvdelte eTap-gruppen bærer tilleggsnavnet AXS, en fancy betegnelse for «access», altså tilgang.

I den nye appen vil du foreta alle justeringer av systemet, enten du kjører terreng eller landevei. Fordelen er selvsagt at alle produktene kan parres med hverandre. Du kan altså sette terrengskifter-og kassett på din grove blandeveissykkel, like mye som du kan kjøre landeveisskifter på en halvdemper med flatt styre på Birken.

Akkurat disse måtene å bygge sykkel på er ikke veldig godt kjent i Norge, men det begynner å bli vanlig med terrengutveksling og heve-senkepinne på grove blandeveissykler i USA.

Verdt å nevne er det at du kan programmere inn multishift, slik at du kan gire et gitt antall gir ned-eller opp om du holder knappene inne. Kjekt for campaelskere, som lenge har hatt gleden av å kunne gire kassetten i bånn på bakketoppen.

Det lille vi har sett av appen så langt er forståelig selv for den teknofobe delen av redaksjonen.  

OPPSUMMERT

SRAMS nye tolvdelte gruppe betyr ikke bare at du har ett gir til, det betyr tettere giring og bredere spenn, i tillegg til mulighet for å kombinere utstyr på tvers av (b)landevei- og terrengsykling. Gruppen er ikke kompatibel med første generasjon eTap.

Produktene er foreløpig kostbare, en komplett gruppe koster i dag 28754 kroner på bikeshop.no.

Er det verdt det? All den tid vi ikke har testet gruppen ennå er det for tidlig å si, men SRAM ligger på papiret et hestehode foran Shimano. Trådløs giring forenkler et sykkeloppsett vesentlig, både for mekanikere og de som ikke er skolert i å skru. I tillegg er det en visuell fryd å ikke lenger se ledninger og vaiere, en snur seg en ekstra gang og lurer på om det er noe en har glemt.

Vi får gruppen på en lengre test så fort den er tilgjengelig fra leverandør.

Les også: Test av pulsklokker med GPS

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.