Thale Kielland Bjerk går løs på sin første sesong på seniornivå, der ambisjonen er å sykle seg inn på et lag. – Jeg begynner med å sykle for klubben min, Bærum og Omegn CK, men jeg håper å komme med på et lag utover sesongen, og håper jeg får vist meg fram litt, slik at jeg får sjansen til å sykle for landslaget også, sier Bjerk, som ble nummer to i Norgescupen sammenlagt i fjor. LES OGSÅ: Endelig for Thale 18-åringen er til vanlig elev på NTG Bærum, så med unntak av noen spredte samlinger i Syden, blir alt av kvalitetsøkter lagt ned på rulla. – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle, for jeg sitter veldig mye på rulle om vinteren, sier Bjerk. Dette er Bjerks favorittøkt på rulla. Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Hva er økta?– Jeg sitter mye på rulla, både langturer, restitusjonsøkter og intervaller. Derfor er det vanskelig å velge en favorittøkt, men intervalløktene er som regel de morsomste. Jeg synes alltid terskeløktene er morsomme, og spesielt når man har en god dag. Men skulle jeg velge meg en økt så er det nok 17 drag á tre minutter med 45 sekunder pause. Da starter jeg med 25 minutter oppvarming. Det første draget kjører jeg på litt under terskel, på 95 prosent av FTP. Så kjører jeg de videre dragene litt og litt hardere, slik at det siste draget er på 103 prosent av FTP. Etterpå er det 25 minutter nedkjøring.  Hvorfor liker du den?–Denne økta er veldig hard, og pausene er veldig korte, så du får aldri tatt deg inn mellom dragene. Men det er gøy å pushe kroppen skikkelig, og denne økta gir en god følelse når man har en god dag.  Hvor lang tid tar den?– Den pleier å ta en time og tre kvarter.Hvor ofte kjører du den?– Nå etter nyttår er det har terskeløkter vi terskeløkter omtrent to ganger i uka. Dette er en variant vi ofte kjører.Finnes det måter å variere denne økta på?– Vi varierer litt mellom ulike typer terskeløkter fra uke til uke på NTG. Men en annen liknende økt er 20 drag á tre minutter med 30 sekunder pause. Da kjører vi dragene på litt lavere prosent av FTP, men pausene er også kortere og det er litt flere drag, så den økta blir minst like slitsom som 17x3 minutter. Her er det også 25 minutter oppvarming og nedkjøring. Hva slags rulle har du, og hva liker du med den?– På skolen på NTG bruker vi Computrainer ruller, som funker veldig bra. Både watt og illustrasjoner på skjermen er samkjørt, og det gjør at det er lett å følge med på økta og hvordan du ligger an.Sykler du med noen form for underholdning (musikk, film, serier, Zwift-ritt etc)?– På langturer på rulla er det ofte sport på tv og musikk som gjelder, men på intervaller er det intervallprogrammet på skjermen og musikk som er optimalt. Men gode treningskamerater aldri slår feil. FAKTA Dette er økta: 17x3 minutter progressivt hardere drag fra 95 til 103 prosent av FTP, med 45 sekunder pause mellom dragene. 25 minutter oppvarming og nedkjøringTidsforbruk: 1 time og 45 minutterTreningsutbytte: Øker terskelwattenHvor ofte: en gang i ukaVariasjoner: 20x3 minutter med 30 sekunder pause, men med litt lavere intensitet på dragene, siden det er flere drag og kortere pause.  Interessert i trening? Her har vi samlet stoff om barmarkstrening og trening på sykkelsetet, teknikktips og treningstips.