Det belgiske laget Lotto-Soudal, der Carl Fredrik Hagen sto for årets norske prestasjon, skal neste år utelukkende kjøre på sykler med skivebremser.

Avgjørelsen tyder på at også det belgiske sykkelmerket Ridley vil satse utelukkende på skivebremser i årene som kommer.

Syklene har ikke bare fått seg en utstyrsmessig oppgradering, de har også fått en helt ny lakkjobb. I Ridleys customprogram er lakkjobbene deler av laget skal bruke kjent som «Ridley Pureline Team» og «Ridley Pureline XL». Dette er en lakkjobber der sykkelen leveres i en farge, og kun innsiden av gaffelbena eller hele gaffelen, lakkeres i samme kontrastfarge som logoen.

Nedenfor ser du Philippe Gilbert og Tim Wellens vise de nye lakkjobbene.

På hjemmesiden til Ridley kan du velge blant utallige fargekombinasjoner, eller du kan selvfølgelig bestille en eksakt kopi av sykkelen til Carl Fredrik Hagen.

Belgiske lag er gjerne mer konservative når det kommer til utstyr, og etter det vi vet har det vært en viss skepsis til kravet. Skjønt, Philippe Gilbert har hatt to sesonger på skivebremser, og sto i 2019 for historiens første seier i Paris-Roubaix på skivebremser.

Laget har fortsatt mulighet til å velge noe, nemlig om de skal bruke aerosykkelen NOAH Fast, eller den lettere allroundmodellen Helium SLX. Carl Fredrik Hagen vil for ordens skyld kjøre på Helium SLX.

I Norge er det Sandnes-bedriften Racingdepot som tar inn Ridley, og syklene selges hos butikkjeden Spinnn.

PS: I årets første utgave av Landevei tar vi en nærmere titt på sykkelen til Calle, samt får høre hans tanker om utstyret.