Lagbyttet til Israel Start-Up Nation betyr ny sykkel for Carl Fredrik Hagen i 2021. I år sykler klatrespesialisten på en aerosykkel til britiske Factor.
NY SYKKEL: Carl Fredrik Hagen skal i år sykle på Factor sin nye aerosykkel Ostro VAM. Foto: Marcus Liebold.
Lesetid: 5 minutter
Etter to år i Lotto Soudal sykler Carl Fredrik Hagen for Israel Start-Up Nation de to neste sesongene.
Teambyttet betyr nye lagkompiser og rittprogram, men også ny sykkel.
Mens 29-åringen i fjor syklet på klatresykkelen Ridley Helium, skal han i år konkurrere på en ny aerosykkel fra den britiske produsenten Factor med navn Ostro VAM. Selv om begge sykler på papiret virker å være svært ulike, sier Hagen at han ikke måtte gjøre store endringer på sittestillingen.
– Geometrien er relativt lik. Det er litt annerledes styre og hendler, men ellers er det ikke så veldig store forskjeller egentlig. Jeg kommer nok til å gjøre noen småjusteringer i løpet av våren når jeg har fått en bedre følelse for sykkelen på asfalten, men foreløpig kjennes Ostro VAM som en veldig bra sykkel.
AERO: Ostro VAM er først og fremst en aerosykkel, men har gode klatreegenskaper også, rapporterer Carl Fredrik Hagen. Foto: Marcus Liebold.
– Hvordan er det å være klatrer, og gå fra en klatresykkel til en aerosykkel?
– Nå har jeg ikke så mye erfaring med aerosykler fra før, men i de utforkjøringer vi kjørte på samlingen var ikke manøvreringen noe problem. Også i svinger oppførte sykkelen seg smidig og fint. Så følte jeg at den var veldig aero når vi syklet i høy fart og det gikk fort når vi tråkket på flatene. Vekten på sykkelen er det heller ikke noe å si på. Med ritthjulsettet og det utstyret som står på, er Ostro VAM faktisk lettere enn Ridley sin Helium fra i fjor.
– I fjor vurderte du å droppe wattmåler i Giroen, hvordan blir det med wattmåler i år?
– Jeg er fornøyd med den nye 4iiii-wattmåleren så langt. Den funker på samme måte som de andre produsenters løsninger og kalibreres via app. Så har den høyre-venstre måling, det vil si at jeg i verste fall kan sykle med bare en av sidene og likevel få målt watten.
4IIII: Wattmåler på Carl Fredrik Hagens nye sykkel leveres av kanadiske 4iiii. Foto: Marcus Liebold.
– Hva med skivebremser? Chris Froome virket jo ikke helt fornøyd med å måtte bruke skivebremser.
– Så lenge sykkelen er innenfor vektgrensens er det greit. Etter å ha kjørt med skivebremser i én sesong nå, har jeg ikke mye negativt å si om det. Jeg har ikke opplevd at skrivebremsene har blitt overopphetet eller lagt merke til så mye subbing heller.
– Så du er ikke enig med Froome?
– Det skal sies at jeg ikke har syklet ekstremt mye ute på den nye sykkelen og at jeg ikke har en endelig konklusjon på de nye skivebremsene ennå, men jeg syns teknologien er bra nok. På terreng har jo skivebremser blitt brukt lenge og spesielt i lange utforkjøringer og når det regner, er det veldig trygt.
BRÅSTOPP: Skivebremser er trygge, spesielt i lange utforkjøringer og i regnvær, mener Carl Fredrik Hagen. Foto: Marcus Liebold.
– En endring fra i fjor er integrert styre. Får du justert deg skikkelig inn med det?
– Ostro VAM er merkbart stivere og mer responsiv enn fjorårets sykkel. Spesielt med integrert styre-stem blir det veldig stivt. Om du synes det er bra eller ikke avhenger jo om du har spesielle preferanser på type bøy på styret, men jeg personlig er fornøyd med det vi har i laget. Lengden på stemmet jeg bruker er 120mm. De fleste proffer har vel 130-140mm, men jeg liker ikke å ha for langt stem, fordi da føler jeg at jeg får dårligere kontroll spesielt i utforkjøringer.
INTEGRERT: Ostro VAM kommer med integrert styre-stem som gir færre justeringsmuligheter, men til gjengjeld stivere front. Foto: Marcus Liebold.
– I fjor kjørte dere på velrennomerte Campagnolo og anerkjent Deda-utstyr. Merker du som proff noe forskjell til komponentene fra Black Inc nå i år?
– Jeg synes specet på sykkelen er helt topp. Det er ikke noe jeg kan peke på som jeg savner. Men så er jeg ikke den som er mest kresen heller når det kommer til utstyr. Så lenge ting funker, er stive nok og ikke er alt for tunge, så synes jeg at det er helt konge. Jeg føler i hvert fall ikke at jeg går ned på utstyret i forhold til i fjor.
– På gir har du gått fra Campa til Shimano? Det er vel heller ikke like sexy?
– Jeg har relativt små fingre og synes derfor at det er lettere å forholde meg til Shimano enn til de store hendlene til Campa. Når hendlene blir for store, så sliter jeg med å finne meg til rette på det. Tidvis har jeg fått gnagsår og blemmer på innsiden av pekefingeren og langfingeren på grunn av det. Selv om jeg er blitt herdet med tiden, så skal det ikke være slik at fingrene er blødende etter en langtur eller et ritt fordi de ikke passer hendlene. Jeg prøvde å finne alle mulige justeringer, men det funket ikke noe særlig bedre av den grunn.
COCKPIT: Hendlene til Shimano passer hendene til Carl Fredrik Hagen bedre enn Campagnolo sine. Foto: Marcus Liebold.
– Til slutt, hva med utseendet?
– Sykkelen ser bare sinnsykt kul ut, spesielt med høyprofilhjul. Jeg liker den. Det er en veldig clean sykkel med noen detaljer, men ikke for mange heller. Så matcher designet bra til profilen som laget har når det gjelder farger.
CARL FREDRIK HAGENS OSTRO VAM 2021
Ramme: Factor Ostro VAM
Gaffel: Factor Ostro VAM
Krank: Shimano Dura Ace R9100 53/39 med 4iiii wattmåler
Kassett: Shimano Dura Ace 11-30 R9100 / 11-delt
Girgruppe: Shimano Dura Ace 9150 / 11-delt
Kranklager/trinsehjul: Ceramic Speed
Bremser: Shimano Dura Ace R9170
Bremseskiver: SwissStopp Catalyst
Flaskeholdere: Elite Superleggero 2.0
Styre-stem: Black Inc Integrated Barstem
Styretape: Black Inc Bar Tape
Setepinne: Factor Ostro
Sete: Selle Italia SLR Boost TM
Hjul: Black Inc Thirty
Dekk: Maxxis High Road SL
Pedaler: Shimano Dura Ace R9100
Wattcomputer: Hammerhead Karoo 2
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.