Da BMC Roadmachine ble lansert på markedet i 2017 representerte den noe ganske nytt i sykkelmarkedet. Sykkelen var et av norske Torgny Fjeldskaars første prosjekter som designsjef i BMC. Torgny har også ledet design-teamet på den nye modellen, selv om han nylig sluttet i jobben hos den sveitsiske sykkelprodusenten. Torgny jobber nå som frilans-designer og lager blant annet supereksklusive stoler i karbon, blant annet for Aston Martin.

Roadmachine var i 2017 en allsidig landeveissykkel tilpasset vanlige syklisters ønsker, samtidig som den ikke så ut som noe komfortracer. Den integrerte alle slanger og ledninger inne i stem og ramme. BMCs Integrated Cockpit System (ICS) er ekstra smart da det ikke hemmer svingradius på noe vis, samtidig som det heller ikke fører til at styret flopper til en side på grunn av vaiere eller slanger i spenn. ICS består av en unik gaffel med kronerør som er flatt på sidene. Dette gir plass til slanger og kabler ved siden av kronerøret. I tillegg går slangene og kablene under et lokk under stemet, ikke gjennom. Dette gjør det enkelt å bytte styre og stem, hvis du ønsker en annen lengde eller bredde.

Roadmachine var også en av markedets første (b)landeveissykler som kun kom med skivebremser og som utnytter flere av mulighetene skivebremsene tillater, i tillegg til bedre bremseegenskaper: