USKYLDIG: Wilier Filante SLR gjør ikke spesielt mye ut av seg rent utseendemessig. å veien er den derimot en fabelaktig aerosykkel. Foto: Henrik Alpers.
Wilier Filante SLR
Pris: 122.900
Vekt: 6750 gram i strl. XXL
Oppgitt dekklaring: 30 mm
Wilier.com
Testår: 2022
Wilier er ikke av de mest kjente sykkelmerkene her til lands, selv om det er en av de eldste merkevarene sykkelsporten har: De først syklene ble laget så tidlig som 1906.
Merket importeres nå til Norge av Unaas sykler, som har tatt inn en stor del av sortimentet.
Wilier Filante SLR er aerosykkelen til Wilier, og Filante ble lansert på markedet i 2021. I proffeltet er det Astana som sykler på Wilier, og de bruker både aerosykkelen Filante og allroundraceren Wilier 0 SL.
Filante SLR er teoretisk sett tilgjengelig i åtte forskjellige farger, men i dagens koronaverden er fargeutvalget noe begrenset. Vår testmodell er levert i grå og turkis metalikk-lakk, samme modell som oftest er presentert i reklamene.
Unaas tilbyr sykkelen i flere ulike varianter, der det er mer eller mindre opp til deg selv å velge hvilke deler du skal ha på sykkelen.
Vår modell er satt opp med absolutt alt av det dyreste utstyret det er mulig å tenke seg, og dette er en modell som kunne vært tatt rett ut av proffeltet. Sykkelen er priset til 128.900. Dette er mye penger, men faktisk i nedre sjikt av hva sykler brukt av proffene koster.
Vi har sjekket prisene på syv tilfeldig utvalgte proffsykler, og de varierer fra 115.000 til 175.000 i veilpris. Åtte av dem er dyrere enn Wilier Filante SLR.
Wilier oppgir en rammevekt på 870 gram i størrelse M, noe som er av det lettere du finner på markedet av aerosykler. Gaffelen er oppgitt til 360 gram - helt på snittet, men totalvekt på 1230 gram er fortsatt meget lett.
Testsykkelen veier 6750 gram uten pedaler. For en aerosykkel i størrelse XXL er dette veldig lett, trolig noe av det letteste i proffeltet.
Utstyr
Sykkelen er satt opp med den nye 12-delte Dura Ace-gruppa fra Shimano. Unaas har også satt på topphjulene fra sin egen kolleksjon, Unaas 50 Supreme. Dette er et hjulsett Unaas oppgir at har en vekt på 1340 gram, noe som er svært lett for hjul med så høy profil som 55 mm. Hjulene er klargjort for slangeløst oppsett, og er kun tilgjengelig for skivebremser.
Testsykkelen er satt opp med 25 mm Continental GP 5000 slangeløse dekk. Dette er et relativt konservativt valg som selv de fleste proffer har gått bort i fra, vårt foretrukne valg på en slik sykkel ville vært 28 mm. Husk at dette er noe du velger helt selv om du kjøper sykkel hos Unaas, så det trekker verken ned eller opp.
Utstyr
Ramme: Filante SLR
Styre/ stem: Filante monocoque, ca 350 gram
Sete: Selle Italia Flite Boost
Hjulsett: Unaas 50 Supreme
Dekk: Continental GP5000 TL
Gir/ Bremser: Shimano Dura Ace 12-delt
Kassett: 11-32
Krank: 53/39
Vis mer
Wilier oppgir 30 mm øvre dekklaring på Filante. Vi har satt på et hjulsett med denne diameteren for å se hvor mye plass det er igjen, og vi har fortsatt god plass til større dekk. Bransjen opererer med minimum 2 mm klaring rundt hele dekket som godkjent mål, men her mener vi bestemt det er mer - det er dog litt vanskelig å måle.
Sykkelen leveres også med integrert karbonstyre. Som du ser av bildene er det proprietære spacere under stemet. Top capen som brukes er unik for sykkelen, men Wilier har heldigvis tenkt lit smart.
Mens du jager den perfekte sittestillingen før du skal sage over styrerøret, kan du bruke vanlige spacere på toppen. Når du etterhvert har funnet sittestillingen din kapper du styrerøret, før du setter på den vanlige top capen.
En aggressiv sittestilling
Enkelte sykkelprodusenter har en sykkel til alt, mens noen tilbyr både aerosykkel og allround-sykkel. Wilier tilbyr altså begge deler, og det betyr at de kan rendyrke egenskapene på hver sykkel, heller enn å lage kompromisser.
Her gjør de det samme som de fleste andre produsenter som tilbyr begge deler, de gjør aerosykkelen skikkelig aggressiv, slik proffsyklister og de beste amatørene vil ha det, heller enn å forsøke å tekkes forbrukerne.
Wilier Filante SLR er således bygget med lav stack og mellomlang reach. På godt norsk betyr dette at sykkelen er lang og lav, noe som har mye å si for den som skal bruke sykkelen.
Skal du ha effektiv arbeidsøkonomi på en slik sykkel, betinger det både at du er trygg på å sitte utstrakt og lavt, samt at du er fleksibel og myk i muskulaturen.
Dette er ikke en sykkel for nybegynnere eller utrente, og er du litt opp i årene bør du også finne ut om du er myk nok i kroppen før du kjøper.
Sykkelen er eksempelvis to centimeter lavere i front enn tilsvarende modell fra Canyon, eller en centimeter lavere enn samme fra Cannondale. Sammenligner vi den med allroundracere, er den to til tre centimeter lavere i front.
Du kan selvsagt kompensere for dette med spacere under stemet, innenfor rimelighetens grenser.
Wilier Filante på veien
WIlier Filante SLR er en sykkel som gjør veldig lite ut av seg før du utfordrer den. Vi har testet mange sykler der du får en følelse av at du har en sportsbil på tomgang i det du tar den ut av boden, men om vi skal fortsette personifiseringen - det er nesten så denne sykkelen ikke bryr seg.
Den er det absolutt motsatte av en rå bil på tomgang.
En av de første turene på sykkelen var rett etter jeg var i gang med trening igjen etter korona, en dag der alt gikk tregt uansett hva jeg gjorde. En skulle kanskje tro at det hjalp med en dyr sykkel denne dagen, men det var altså det det ikke gjorde. Wilieren kom aldri opp i sonen der den trives best - rask sykling.
Den føltes simpelthen litt daff.
Slik har det også vært på alle turene vi har hatt, den har nesten kjentes litt motvillig ut under oppvarming.
Men så, når formen løsnet våknet udyret. Sykkelen altså. Det var bare det at vi trengte å finne gassen.
Vi begynner med de egenskapene der sykkelen presterer på det jevne - altså som forventet i sin prisklasse, og så tar vi for oss spissegenskapene litt lengre ned.
Sykkelen får karakter 7 i klatring . Det vil si at vi synes den er god å klatre med, men den er ikke den beste når vi sammenligner med øvrige Tour de France-racere. Som en rendyrket aeroracer oppleves den mer rett-frem, og noen vil kanskje ønske at den er litt kvikkere på små flater, typisk når du skal skyte fart ut av en liten gruppe og må skvette både til høyre og venstre i angrepet i motbakkene.
Uten at det er noe negativt, den gjør det omtrent som forventet for en racer i denne prisklassen.
Så blir det bedre. Komforten står til karakter 8. Selv om sykkelen er satt opp med 25 mm dekk oppleves det veldig fintfølende. Vi har god kontakt med underlaget, uten at det noen gang oppleves som slagete.
Vi har sammenlignet sykkelen direkte med en annen racer brukt av proffene i 2019, satt opp med 30 mm dekk. Wilieren er like full klart mest behagelig - nok et solid bevis på at en ikke kan lure vekk dårlig komfort med stort dekkvolum.
Unaas lar deg selv velge dekkbredde når du kjøper, så du kan selvsagt gjøre det enda mer behagelig med større dekkvolum.
Norges første profflag, Uno-X blir brukt til å lansere sykkelmerket Dare for hele Europa. Syklene lages på egen fabrikk i Asia, og MR1 DB er allroundsykkelen til Uno-X.
Men så er spørsmålet, hvor markerer den seg virkelig?
Filante er rågod på akselerasjoner, og det oppleves som at vi kommer i gang med farten veldig raskt. Det er ikke mulig å kjenne noe som gir etter når vi akselerer, enten vi tråkker i gang fra lav fart eller for å komme opp i toppfart.
Er det hjul? Er det ramme? Er det summen av deler? Det er vanskelig å bevise en enkeltkomponent, men dett er her det begynner å bli morsomt.
Det er først når en føler at en sitter i et felt og at angrepet kommer, dette begynner å bli en sykkel som forsvarer prisen til en toppracer.
Den starter omtrent på akselerasjonen, og fortsetter i toppfart.
Det er lenge siden vi har vært på en mer rendyrket aeroracer enn dette, og det er en stund siden vi testet en aeroracer som virkelig gjorde det godt. Filante er en slik sykkel.
Der enkelte sykler med superlav vekt gir deg følelsen av å gå av seg selv i bakkene, får vi litt den samme følelsen på flatene med Filante. Og jo hardere du tråkker, jo morsommere blir det. Det er når vi huker oss sammen og kommer lengre ned på kassetten vi kjenner at sykkelen er stabil, og at vi ikke greier å utfordre den.
Vi får litt av den samme følelsen i utforkjøringene også. Det blir først morsomt når det går fort. Den blir mer og mer stabil i høy fart, og du kan virkelig presse den i svingene.
I utforkjøringene må du kanskje dra den enda et skritt lengre før du føler at den overbeviser. Vår sykkel er satt opp med 44 cm bredt styre og 140 mm stem, noe som er veldig aggressivt. Det betyr at vi måtte lene oss ganske mye fra side til side, i tillegg til langt frem, for å få skikkelig vekt på forhjulet. Dette vil selvsagt påvirke utforsykling noe, men konklusjonen om utforegenskapene er ganske klar.
Noen vil kanskje oppleve den som litt treg i svingene, altså at en må lene seg litt mer over til siden enn en må på en litt mer oppreist sykkel. Men på den andre siden, greier du å lene deg over og ønske å kjøre fort nedover, kan vi garantere at det ikke er sykkelen det står på. Her er det rytteren.
Den er kanskje ikke lett å sykle fort på i svingete partier, men så fort vi ble trygg på den utfor, ble vi veldig trygge.
Men tilbake til følelsen på flatene: Jeg er en lite fleksibel rytter som ikke trives spesielt godt i bukken, og selv om jeg en gang var passe sterk var jeg forbausende dårlig på tempo. Jeg har opplevd mange sykler som gjør det umulig å holde igjen i lange klatringer, tekniske partier eller småkupert terreng, men jeg kan ikke huske å ha opplevd en sykkel som gjør det samme på flatene.
Med Filante tok jeg meg selv i å ende opp i bukken gang på gang, og jeg måtte flere ganger minne meg selv på at jeg var ute på rolig langtur.
Til og med styret er satt opp for at det skal gå fort bortover. Geometrien i bukken er slik at du er nødt til å ha god knekk i albuene skal du nå frem til bremsene, dette er med andre ord ingen nybegynnerbukk.
Sykkelen har simpelthen en skikkelig x-faktor: Den får deg til å jage - enten du sitter i brudd, vil i brudd eller skal kjøre inn et brudd. Det er umulig å identifisere hva som skaper x-faktoren, det er jo derfor det er en x-faktor. Men du verden så gøy det er.
Skal vi oppsummere kjørefølelsen er den ganske klar. Dette er ikke en sykkel for deg som skal på opplevelsestur i Alpene, og vil ha en sykkel som «føles rask».
Wilier Filante SLR er en sykkel som er aller best når rytteren ligger i bukken og sykler fort. Om det går bortover eller nedover er ikke så farlig, så lenge det er en rytter som vet hvordan en toppsykkel skal håndteres. For det er nettopp det Wilier Filante er:
Dette er en konkurranseracer, laget for fart og konkurranse. Den er aggressivt satt opp, og ment å brukes aggressivt.
Sykler du norgescup, master-ritt eller kanskje rulleritt, er dette en veldig god toppsykkel. Skal du sykle langturer skulder ved skulder, eller kanskje stikke innom en grusvei i ny og ne fordi nysgjerrigheten pirrer, er nok ikke dette sykkelen du vil ha - med mindre du vet hva du går til.
Noen små minuser
Du må selv velge om enkelte minuser betyr noe for deg, vi opplyser kun om dem. Men på sykler i denne prisklassen forventer vi ikke bare at alt er perfekt, vi forventer også å bli positivt overrasket over detaljene.
En detalj vi alt for ofte ser glippe hos produsentene, er den lille gummipakningen som sitter rundt seterøret. Denne skal hindre at vann og finkornet sand renner ned i seterøret, med den følge at setepinnen kiler seg fast.
Gummipakningen på Wilier Filante SLR er ganske hard, og minner mer om en mellomting mellom plast og gummi. Resultatet er at den ikke beskytter særlig godt. Den er heller ikke stor nok til å tette skruehullet brukt til å stramme setepinnen. Dette er rett og slett dårlig.
Lakkarbeidet som er gjort rundt setepinnen er heller ikke spesielt bra. Her er vi rett og slett redd det kan flakke av lakk.
Vi savner også en beskyttelsesplate nede ved krankhuset, som beskytter kjedestaget ved eventuell chainsuck. Får du chainsuck på denne sykkelen, risikerer du å ripe opp kjedestaget om du må røske kjedet løs i løpet av turen. En kan selvsagt argumentere for at en sykkel der girene er riktig stilt inn aldri vil oppleve chainsuck, men det er utrolig hva en får til i den virkelige verden - aldri så mange forbehold som er tatt.
Styretapen på vår sykkel løsnet også etter kort tid. Godt viklet styretape er en stolt mekanikers signatur. Unaas fikser antageligvis dette mens du venter, men hvorfor ikke ha det i orden fra start?
Andre alternativer
Om du er på jakt etter det beste du kan kjøpe, kan du også titte på Specialized Aethos. Sjekk også ut Merida Reacto, en aeroracer som har vunnet Paris-Roubaix.
Canyon Aeroad er også en populær aeroracer på det norske markedet.
Buy - try - why
Wilier Filante er en toppsykkel i øvre prissjiktet, omtrent likt priset som øvrige landeveissykler du ellers vil kunne se brukt av de kvinnelige og mannlige proffene på tv.
Om du ønsker deg en slik sykkel, kan vi trygt anbefale denne modellen. For mange er det også en økt trygghet i å kjøpe sykkel hos forhandler, heller enn på nett.
Vær skjønt klar over at dette er en rendyrket konkurransesykkel, er du eldre og utrent og ønsker å demonstrere god økonomi finnes det bedre modeller.
Oppsummert
Wilier Filante SLR er en aggressiv aeroracer, en rendyrket konkurransesykkel, i øvre prissjiktet. Vår testmodell er levert med den nye, 12-delte Dura Ace-gruppen, integrert styre/stem og Unaas 50 Supreme hjulsett.
Veilprisene på toppsykler i denne kategorien varierer mellom 110.000 og 160.000 kroner. Uten eventuelle avslag, er sykkelen noe rimeligere enn mange konkurrerende modeller. I denne kategorien er det vanskelig å definere om den ekstra prisen er verdt pengene, men ofte handler det om at enkelte mindre detaljer kan være uforholdsmessig dyre å implementere. Om det er verdt prisen må være opp til deg å avgjøre.
Men konklusjonen er klar: Er du god til å sykle, ønsker å prestere og har lyst på en toppracer med stor dekklaring, er Wilier Filante SLR et veldig godt valg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.