Sabine Bartlers helsvarte Fara har skivebremser, elektroniske gir og rene, fine linjer.
Hvor tar du bilder av en utleie-og markedssjef for næringsbygg med en skarp, svart, sykkel? I toppetasjen på et eksklusivt nybygg, selvfølgelig. Dette er Sabine Bartler (42) sin Fara.
STRAMME LINJER: Fara ble raskt kjent både i Norge og utlandet for sine stramme og enkle linjer.
Lesetid: 3 minutter
Hun begynte med en sykkel fra Crescent, den svenske utgaven av DBS. Etter å ha vært en tur innom italienske Bianchi, endte reisen til slutt hos det norske nettmerket Fara. I et lyst og luftig lokale på Økern i Oslo møter vi Sabine Bartler, korrekt og minimalistisk kledd, i samme stil som sykkelen.
– Du gikk fra Bianchi til Fara, mange tenker kanskje det er motsatt av vanlig. Fortell om hvorfor du kjøpte denne sykkelen?
– For meg var det at jeg hadde lyst til å gå over til elektriske gir, i tillegg til at jeg ville ha hydrauliske bremser. Etter å ha sjekket litt rundt falt jeg litt for Fara. Dels fordi det er norsk, også er det annerledes enn det alle andre har. Alle har Bianchi, Specialized eller Trek, men det var et eller annet som traff hjertet. Til syvende og sist får en også mye for pengene.
CLEANT: F Disc 1 er den første skivebremsraceren til Fara.LITT LETTERE: Sabine kjører 11/32-kassett bak, for mer komfortable klatringer.
– Du gikk for den svarte versjonen? Er svart din farge?
– Den første sykkelen min var hvit og turkis. Jeg er vokst opp i Sverige, og det var en Crescent. Etter det ble det en rød sykkel, men jeg er jo ikke en som passer på en rød fartsracer. Jeg liker at denne er stilren og klassisk. Også er den ikke så jentete.
LITEN OG SJELDEN: Sykkelen er utstyrt med Ultegra Di2, men bremseskivene er Dura Ace. Siden de er svarte, matcher de bedre enn Ultegra-versjonen.
– På fara.no får du delvis bygget din egen sykkel. Hvilke deler har du valgt?
– Jeg satte på en større kassett enn vanlig, for å få litt lettere gir. Jeg blir lei om jeg må sykle på tunge gir. Jeg vurderte å gå opp til 160-skiver, men vi ble enige om å prøve 140 først. Token-felgene er forresten tubeless, jeg har bare ikke fått satt dem opp ennå. Nå ser jeg jo også at jeg har litt for lang ventil på bakhjulet, jeg punkterte nylig og må ha satt inn feil slange.
RACING: Toupé er et populært sete for rittsyklister på Specialized-sponsede lag. Sabine har det på alle syklene sine.
– Du tenker at det er såpass ille at du ikke vil ha den slangen?
– Helst ikke, hihi.
STORE DREV: 52/36-krank har tettere giring enn kompaktkrank, og er stadig oftere å se på racersykler.
– Vi har full forståelse. Om vi titter litt videre - du har et Toupé-sete fra Specialized, et ganske smalt et? Pleier ikke jenter å ha litt bredere seter?
– Jeg har det på de andre syklene mine også, det er greit for da slipper jeg å bli sår. Det er 143 cm bredt, og jeg tror ikke alle jenter liker det. Men jeg har ikke behov for å sitte på noe stort og mykt.
SMOKING HOT: Pirelli var tidligere kjent for sine kalendere med lettkledde damer, hengende på bilverksteder verden over. I vårt miljø er de bedre kjent som dekknykommer, Sabine kjører Pirelli P Zero.
– Før vi runder av: Blir du glad i syklene dine?
– Jeg er veldig glad i dem. På en av de første turene ble jeg stoppet på Grønland, av en som ville si han syntes jeg hadde kul sykkel. Også er jeg nøye, og denne står på et eget rom. Den får ikke lov til å reise bak på bilen, den reiser inni. Og ingen sykler får lov å ligge oppå, den må være øverst mellom flere pledd.
SMALT: Token lager relativt lette hjulsett, mye takket være små og slanke nav.GJEMT: Di2-ledninger og bremsestrømper ledes selvsagt gjennom rammen på en toppmodell.RETTLINJEFORMET: Linjene på Fara er stramme og presise. Syklene er tegnet av designbyrået ANTI i Oslo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.