Canyon sin nye aerosykkel har nå helintegrert vaierføring, justerbar styrebredde og klatrevennlig vekt. Det tyske internettmerket lover ikke rent lite med sin nye sykkel, den skal i følge dem selv være både lettere, raskere og stivere enn forgjengeren.
NY AEROAD: Den er både ventet og etterlengtet. Canyons nye Aeroad vil nok stå på mange ønskeliste fremover.
Lesetid: 7 minutter
Canyons nye Aeroad har vært en dårlig skjult hemmelighet i over et år. Nå kommer den endelig på markedet.
Som forventet har Canyon gjemt bort girvaiere og bremseslanger inne i styre og ramme, men de har også kommet opp med noen helt unike løsninger som mange nok vil sette pris på.
Forrige generasjon Aeroad har vært på markedet helt siden 2014. Få topprammer har overlevd så lenge i dagens raskt skiftende sykkelmarked. Noe av hemmeligheten bak Aeroad-rammens varighet har vært at den ikke bare er relativt aerodynamisk, den regnes også som god å sykle på, både oppover, bortover og på brostein.
POSTERBOY: Å ha Mathieu Van Der Poel som sponsorobjekt er en gavepakke. Fyren er en superstjerne. Nå har han også fått en helt moderne aerosykkel å vinne ritt med.
Alexander Kristoff vant da også to spurtetapper i Touren og Flandern rundt på Aeroad i 2014 og 2015.
KARBONBEIN: For å best simulere en sykkels aerodynamikk må man ha bein som går som stempler ved siden av rammen. Canyon lagde sine egne bein i karbon for å unngå at tunge modell-bein kludra til målingene.
Canyon skriver i pressemeldingen om nye Aeroad at det har vært krevende å forbedre noe som allerede var så bra. Akkurat det er velkjent pr-prat. Canyon har likevel gått grundig til verks i oppdatering av suksessplattformen Aeroad.
LETTERE: Nye Aeroad er lettere og har høyere stivhet i forhold til vekt enn forgjengeren.
Canyon oppsummerer forbedringene de har klart å hente ut med nye Aeroad som følgende.
Helintegrert vaier- og slangeføring gjennom styre og stem
Styret er justerbart i bredden 20 mm ut eller inn
6 gram lettere setepinne-oppsett, med økt komfort og bedret aerodynamikk
10 gram lettere smådeler - bolter, girøre osv
Kortere kjedestag for kvikkere følelse
Sammenleggbart styre for enklere pakking og reising
Noe høyere front for mer allsidige egenskaper
Høydejusterbart styre uten kapping av kronerør, 15 mm opp eller ned
30 mm dekklaring - 25/28mm foran bak som originalt
650B-alternativ for kortere syklister
Canyons Aeroad var allerede ganske på høyden rent aerodynamisk og hadde kjøreegenskaper som fungerte både på klatreetapper og til spektakulære seiere i endagsritt. Kristoffs Flandern-seier og Mathieu Van Der Poels Amstel Gold-Race-seier beviser dette. Likevel fant tyskerne nok av steder de kunne gjøre sykkelen enda bedre.
RYDDIGERE ENN DE FLESTE: Canyons helintegrering av vaiere og slanger er den ryddigste vi har sett så langt.
For å ivareta sykkelens aerodynamiske egenskaper har Canyon samarbeidet med sveitsiske Swiss Side. De har også laget sine helt egne bevegelig karbonbein for å simulere en syklists interaksjon med sykkelrammen i vindtunnelen.
ALLEREDE BRA: Utgående generasjon av Aeroad var allerede ganske så aero sammenlignet med konkurrentene. Disse tallene fra tyske Tour magazin i 2019 viser det.
I uavhengige tester gjort av det tyske magasinet Tour var forrige Aeroad allerede på høyden med Specialized Venge og bare ørlite grann tregere enn Cannondale Systemsix.
Nye Aeroad er kun laget for skivebremser. Det var derfor et mål for Canyon å få sykkelen ned i en vekt nær UCI-grensa på 6,8 kilo, uten å gi opp egenskaper som aerodynamikk og rammestivhet.
Canyon oppgir at den desiderte toppmodellen Aeroad CFR EPS veier 7,26 kilo uten pedaler. CFR-modellen med Shimano Dura Ace er oppgitt til å veie 7,32 kilo, mens CFR-modellen med SRAM Red AXS er oppgitt til 7,37 kilo.
SLX-modellene veier 7,57 kilo med Ultegra Di2 og 7,73 kilo med Force AXS.
SL-modellen med 105 veier inn på 7,95 kilo. Med Ultegra klokker den inn på 7,78 kilo. Alle vekter i følge Canyon, men erfaringsmessig er disse ganske så korrekte.
For å nå vektmålet har Canyon både brukt den nye karbonteknologien som de bruker i sine andre superlette CFR-rammer, i tillegg til at de har tilpasset fasongen på rammerørene for å nå gode kompromisser mellom stivhet, aerodynamikk og lav vekt. Spesielt underrøret har blitt gjort kraftigere.
Setestagene har fått en avlang aeroprofil, mens gaffelbeina har blitt beholdt relativt tynne, selv om vindtunnel-simuleringer viste at tydeligere aeroprofil på gaffelbeina var mer aerodynamisk.
SLANKE BEIN, STOR MAGE: Gaffelbeina på Aeroad er slanke, underrøret er stort og kraftig.
Geometri-tabellen tilsier fortsatt at M hos Canyon tilsvarer 56 hos mange merker, mens L ligger nærmere 58 i størrelse.
GEOMETRI: Noe høyere i front, kortere i rammen og kortere kjedestag sammenlignet med forrige Aeroad Disc.
Setepinnen har blitt gjort vesentlig større. Her har Canyon omgått UCIs regler om forbud mot aeroprofiler som ikke er bærende med et fiffig triks. Alt av setepinnen som stikker opp av rammen har dyp aeroprofil. Nedi i rammen er pinnen bare halvparten så dyp. Dette øker setepinnens komfort, samt sikrer at den veier mindre. Det gir også Canyon plass til en mer solid klemme for å holde setepinnen på plass.
UNIK KONSTRUKSJON: Setepinnen på nye Aeroad består av to profiler. Over rammen er den dyp, nedi rammen er den grunnere og lettere.
Stem inspirert av gamle sykler
Det mest synlige manglet med utgående Aeroad sammenlignet med nyere aerosykler var at gir- og bremsevaiere var ute i vinden foran rammens styrerør. Å få alle slanger og vaiere integrert i styre, stem og ramme var selvfølgelig en høy prioritet hos Canyon.
INTEGRASJON: Vaiere og slanger går gjennom styre, stem og ramme. Canyons klemme-løsning lar deg heve og senke styret uten å kappe gaffelens kronerør.
Både girvaiere og bremseslanger går nå gjennom både styre og stem, uten noen gang å være ute i dagen. For at vi skal kunne justere høyden på styret uten å kappe både bremseslanger og girvaiere har Canyon laget en løsning inspirert av gamle quill-stemer som let seg heve å senke ved å løsne en ekspander nede i gaffelens kronerør.
SLX MED ULTEGRA Di2: Rimeligere karbon, men helintegrert styreoppsett på SLX-modellene.
Canyons nye stem/styre-kombo festes til gaffelen på litt samme måte ved at det klemmes fast rundt gaffelens kronerør nede i styrerøret. Du kan justere styret opp 15 mm ved å plassere avstandsringer under stemen, eller banke stemen i bunn ved å fjerne disse.
SLX MED FORCE: Canyons nest dyreste karbonramme SLX kommer i flere utstyrsvarianter, både med Shimano og SRAM.
Uansett trenger du ikke å kappe gaffelens kronerør for å få an glætt topp på stemen. Ønsker du høyere stem enn de 15 mm Canyon muliggjør med denne konstruksjonen må du velge en annen sykkel enn Aeroad. Nye Aeroad er dog litt høyere enn forrige generasjon
RYDDIG: Styret på Canyon Aeroad er både ryddig og aero.
Høyere front
Nye Aeroad har 9 mm høyere ramme (stack) i front og 5 mm kortere rammelengde (reach) enn forrige generasjon. Dette skal passe majoriteten av syklister bedre, i følge Canyon. Noen proffer vil sikkert gå for en liten ramme og ekstra lang stem for å kompensere, men for oss vanlige syklister er nok dette smart.
MED DURA ACE Di2: CFR-syklene kommer i varianter med alle de tre store gir-produsentene. Her med Shimano Dura Ace.
Integrerte styrer og stem har blitt den nye standarden på dyre racersykler den siste tiden. Det ser cleant ut og gir noen tideler watt i aerosparing. Ulempene har selvsagt vært begrensede muligheter for justering og krevende pakking i koffert ved reising til treningssamlinger, ritt osv.
SAMMENLEGGBART: Styret på Canyon Aeroad kan foldes sammen for pakking i eske eller koffert.
Sammenleggbart styre
Canyon har kanskje latt seg inspirere av noen triatlonsyklers sammenleggbare aerostyrer. Styret på nye Aeroad kan justeres i bredden ved å løsne to skruer under hver side av styret. Du kan også ta styret helt fra hverandre og la sidene på styret henge etter bremseslangene. Dette gjør sykkelen ikke bare lettere å reise med, men det løser også utfordringer Canyon måtte ha med å sende ut sykkelen til kundene sine.
NULL HULL: Med vaiere og slanger inne i styre, stem og ramme er rammen på Aeroad helt clean.
Canyon selges jo ikke i butikker, men sendes hjem til hver enkelt kunde i en egnet pappeske. Å slippe å endre esken for å passe et helintegrert styre sparer Canyon for en del frustrasjon, samtidig som det gjør montering enkel for kundene.
STRAMT: Bakrammen på Aeroad slutter tett rundt bakhjulet. Setestagene er vesentlig kraftigere enn på utgående modell.
Plass til 30 mm dekk
Canyon sier de har laget nye Aeroad rundt bruk av 25 mm dekk i front og 28 mm dekk bak. De har til og med tilpasset krankhøyden slik at denne er optimal med akkurat denne dekk-komboen. De opplyser likevel at det er plass til 30 mm dekk foran og bak hvis du ønsker det. Bruker du 28 mm foran og 30 mm bak vil du formodentlig opprettholde Canyons intensjon om en geometri som er i balanse med større bakdekk enn fordekk.
USYNLIG: Setepinneklemmen sitter langt ned på seterørets bakside. Ovenfra er kobling helt sømløs.
Som med Canyons lettvektssykkel Ultimate kommer også nye Aeroad i tre forskjellige nivåer. CFR er toppnivået med de aller dyreste karbonfibrene og den aller laveste vekten.
SLX er mellomnivået med noe høyere vekt
SL er grunnivået. Her er karbonen hakket rimeligere og tyngre, samt at styre og stem ikke har vaiere og slanger helt integrert.
PRIS I KRONER: Prisene på Canyons nettsider er oppgitt inkludert mva. Her i NOK lengst til høyre.
Canyon Aeroad 2021 er tilgjengelig på Canyon.com allerede. De norske prisene på nettsidene er inkludert mva, men et frakttillegg kommer på ved bestilling.
ALLER DYREST: Canyon Aeroad CFR EPS er den dyreste i katalogen. Den bikker akkurat over 100 000 kroner.
Prisene starter på 37 799 kroner for Aeroad SL Disc 7, og går opp til 102 999 kroner for Aeroad CFR med Campagnolo Super Record EPS.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.