Les også: Test av sykkelkofferter

Vinter betyr gjerne for norske syklister at det er tid for å oppsøke sydligere (og fortrinnsvis varmere) strøk for et avbrekk fra salt og slaps. Skal du ut å reise er det mange måter å løse sykkellogistikken på. Noen velger å leie sykkel lokalt dit man drar. Det har selvfølgelig sine fordeler, du slipper å ha med egen sykkel på flyet og en evt leiebil til og fra flyplassen. Du kan dermed reise vesentlig lettere med egne pedaler, sko og hjelm i håndbagasjen.

De aller fleste vil nok likevel synes det er ekstra stas å kunne ta med egen sykkel når man skal få gode turopplevelser eller bygge treningsgrunnlaget for sommeren. Skal du fly med sykkel, er det i all hovedsak to måter å gjøre dette på, som vi anbefaler. Det ene er å kjøpe eller leie en spesiallagd sykkelkoffert. Det andre er å bruke en pappeske. Det er fordeler og ulemper med begge.

 

Pappesker har den fordelen at de er lett å få tak i (de fleste sykkelbutikker vil være greie og gi bort en slik gratis), de veier lite(vesentlig mindre enn en sykkelkoffert), og om du reiser sjeldent slipper du å ha utstyr som tar opp bodplass. Pappen kan du bare kaste til resirkulering når du er hjemme igjen. Du kan også brette en pappeske flat og legge den som et gulv i leiebilen slik at den ikke tar opp plass i bilen hvis du skal kjøre fra sykkeldestinasjon til sykkeldestinasjon. Noen strategisk plasserte teipbiter lar deg raskt bruke den samme esken til flyturen hjem igjen.

 

Uansett hvordan du pakker, er det viktig å pakke sykkelen godt for å sikre en så trygg transport som mulig. Her vil vi vise deg hvordan salgssjef i Fri Flyt og Landevei, Alexander Hagen fikk hjelp av utstyrsredaktør Øyvind Aas til å pakke sin sykkel til Spania-tur.

 

Notis: Har du for eksempel solgt en sykkel og skal sende den, er dette også relevante tips. Vi gir dog ingen garanti for at pakkingen er 100% trygg, men dette bør få deg godt på vei.

 

VEKT: De fleste flyselskaper har en vektgrense på 20 eller 23 kilo for kolli, og har også egne regler for sykler. Sjekk med ditt flyselskap når du booker billett!

Sjekkliste

  • Teip igjen esken i bunnen aller først. 
  • Vask sykkelen før tur, sjekk at den er i orden nå, det er vanskeligere å fikse ting på reise
  • Husk å putte alt i esken - Begge hjulene, pedalene, setet, hjulakslinger og nødvendig verktøy både for montering og demontering
  • Legg tykk papp mellom hjulakslingene og eskeveggen
  • Pass på at ingen skarpe deler på hjulene ligger an mot sykkelrammen
  • Fyll tomrom med bobleplast og klesposer
  • Vei esken før du teiper igjen - sjekk at den er innenfor flyselskapets maksvekt
  • Husk å teipe esken godt igjen. Teip gjerne rundt hele for ekstra sikkerhet
  • Husk at flyselskapene ikke erstatter ødelagt reisegods med over 10 000 kroner. Er du engstelig tegn egen sykkelforsikring, eller sjekk med reiseforsikringen. 
  • Planlegg hvordan du skal få eske og sykkel til og fra flyplassen - i begge ender av turen. 

1. UTGANGSPUNKTET

Har du et stativ å henge sykkelen i er det en fordel, men ikke et must. Her har Alex hengt opp sin landeveissykkel klar til demontering og nedpakking. Vask gjerne sykkelen godt og smør opp det som smøres må før avreise, så du slipper å bruke tid på det ved ankomst. En renere sykkel gjør også pakkingen til en hyggeligere affære.

 

2. SUPERTRIKS

Øyvind begynner med å måle setehøyden til Alex. Dette er kjekt i tilfelle man glemmer punkt nummer tre, eller punkt nummer tre ikke går som planlagt. Da slipper du å lure på hvor høyt setet skal stå.

3. MERK AV

Den enkleste måten å sikre riktig setehøyde på, er å dra en runde elektrikertape eller lignende rundt setepinnen rett over seteklemma. Når du kommer fram, er det da bare å sette setepinnen på riktig høyde, og stramme.

 

4. PEDALER AV

Det vil i noen tilfeller være mulig å pakke ned sykkelen med pedalene på, men det smarteste er å skru dem av. Da er det mindre som stikker ut fra ekvipasjen som du vil ha så kompakt som mulig. Pedalene legges gjerne i en egen pose og pakkes i esken til slutt. Litt bobleplast rundt er en fordel, så du ikke risikerer at de gjør skade på sykkelen. Pass på at du husker å putte dem i esken, eller i håndbagasjen.

 

5. LØSNE STYREFREMSPRINGET

Løsner du bare de to boltene som holder styrefremspringet fast til kronerøret på gaffelen, kan du enkelt vri styret, og du slipper å demontere alt. Pass likevel på å sjekke at styrelageret er stramt når du monterer sykkelen igjen.

 

6. LØSNE STYRET FRA STYREFREMSPRINGET

Skru opp to av de fire boltene som holder styret fast. Da kan du vri styret som illustrert på bildene. Da vil styret ligge beskyttet og i en trygg posisjon og du slipper å skru det helt av.

 

7. AV MED HJUL

Da er det tid for å ta av hjulene. Gir ned slik at du har kjedet på de minste tannhjulene både foran og bak. Da blir hjulene enklere å ta av.

 

8. INN MED AKSLING

Har du gjennomgående akslinger på sykkelen din, så skru disse inn igjen i ramme og gaffel etter at hjulene er tatt av. Har du ikke det, prøv å få tak i noe som kan fungere som avstivere mellom stag/gaffel, i tilfelle sykkelen skulle få en belastning fra siden. Sykkelsko pakket inn i en tøypose, tett rullet reservedekk eller trekanter laget av stiv papp kan brukes her.

 

9. EKSTRA SIKKERHET

Her monterer Øyvind noen avstandsstykker i hard skumplast og papp, som er med på å stive av, og beskytte. Litt ekstra teip holder bitene på plass. Legg likevel også noe stivt og litt bredere enn setestagene over disse i esken for å minimere press på stagene. En tettpakket pose med klær, eller en hjelm i beskyttelsesboks kan gjøre nytten her.

 

10. UNNGÅ BREMSESUBB

Klipp opp noen små pappstykker og legg mellom bremseklossene, slik at de holder klossene fra hverandre. Skulle du være uheldig å komme borti bremsehendelen mens du pakker, vil du slippe å fikle med å dytte fra hverandre klossene og kanskje måtte justere bremsene på nytt.

 

11. AV MED GIR

Bakgiret og girøret som fester dette til rammen er en av de mer eksponerte delene på en sykkel. Skulle uhellet være ute og du får et slag mot esken, vil det derfor være lurt å demontere giret. Noen vil også demontere girøret (metalldelen som forbinder ramme og girøre), men dette er ikke like kritisk. Har du tatt av bakgiret er det begrenset hvor mye moment du får mot girøret i et trangt lasterom. Når Øyvind har demontert giret, pakker han det i plast og teiper det til rammen, så det ikke ligger og slenger og eventuelt skraper opp rammen.

 

12. FLASKEPOST

Skal du uansett ha med deg drikkeflasker, kan du like gjerne montere de på sykkelen, så slipper du å ta opp plass i kofferten. Da fungerer de også som en buffer som er bredere enn sykkelens underrør slik at du unngår press mot rammen.

 

13. RAMMEPAKKING

Nå begynner jobben med å pakke og polstre det som nå er en komprimert sykkel. Grunnregelen er at det skader aldri å polstre for mye. Har du hentet pappeske hos en sykkelbutikk, har de trolig også noe beskyttelsesemballasje å sende med deg. Sørg for at emballasjen sitter fast, gjerne med en teipbit. Bobleplass, stive papplater og poser med klær er fine å bruke til polstring.

 

14. HJUL IGJEN

Hjulene vil ligge løst mot rammen, derfor er det ekstra viktig å pakke disse godt inn. Og da spesielt utsatte steder som bremseskiver og kassett, så det ikke skraper mot ramma. Noen vil ta seg bryet med å ta av bremseskivene, her pakker vi på en slik måte at det ikke er nødvendig. Legg stiv papp mellom hjul og sykkel, med spesielt fokus på å unngå kontakt mellom ramme og kasset og akslinger og ramme. Ha skivene ut mot eskeveggen med ekstra tykk og stiv papp utenfor akslingene, eller bruk plastbeskyttere som monteres inne i navakslingene. Slike vil de fleste sykkelbutikker ha i søplekassen, eller liggende i den kassen du får.

 

15. AV MED PINNEN

Nå er det tid for å ta av setepinnen (husk å gjennomføre steg nummer to/tre før du gjør dette! Putt pinnen i et rørisolasjonsrør og brett gjerne en pappbit rundt setet. Teip det hele sammen.

 

16. NED I ESKEN
Så er det tid for å pakke sykkelen ned. Esken vi bruker har allerede litt ekstra beskyttelse i form av papp på plass. Sørg for at sykkelen står stødig nede i esken, og ikke rører for mye på seg. Så plasserer du hjulene på én av sidene, og pass ekstra godt på at bremseskiver/kassett ikke er plassert på en slik måte at det vil være fare for kontakt. Når hjulene er nedi, er det bare å fylle på med papp og annen emballasje, så sykkelen står så rigid som mulig. Et av Øyvinds triks er å pakke en del av sykkelklærne i pappesken. Da får du bedre plass i reisebagen, og får ekstra beskyttelse rundt sykkelen. Dette forutsetter selvfølgelig at sykkelen er ren, så du ikke får olje, fett eller møkk på favorittantrekket. Pakk uansett klærne inn i plastposer du knyter igjen.

 

17. SURR!

Da er sykkelen trygt pakket, og det er bare å teipe godt igjen. Husk også å tape esken sammen på undersiden, da du ikke alltid kan være sikker på at stiftene eller limet fra fabrikken fortsatt holder.

 

18. MEN VENT NÅ LITT.....

Skal du ut å reise med sykkel, er det smart å ha med et lite utvalg verktøy som gjør deg i stand til å både montere sykkelen, men også helt enkle reparasjoner. Dette kan du gjerne pakke i sykkelesken for å spare vekt i vanlig koffert.

 

Løse verktøy bør du putte i en polstret pose, eller i en sammenteipet pappeske. En verktøyrull eller et verktøysett som vist her er perfekt til formålet. Vær trygg på at du har med verktøy både til montering og demontering av sykkelen for hjemturen. Det kan være lurt å ta med en lang 8 mm unbrako slik at du er sikker på å få av pedalene før hjemturen. Bruker du Speedplay eller andre pedaler som krever 15 mm pedalnøkkel, husk å pakk ned dette også.

 

Les også: Til verdens ende på Mallorca