Trondheim - Oslo på gravel: Kart, rute, GPS og alt du trenger å vite
Trondheim - Oslo er Norges mest kjente landeveisritt. Men hva med å ta det som en bikepacking-tur på gravel? Dette er beta-versjonen, og slik gikk det med pionerene som syklet ruta.
LANGT HJEM: Grus-og kjerreveiene over Dovrefjell er en høydare på turen.
Lesetid: 7 minutter
Den store styrkeprøven - få sykkelritt engasjerer like mye som denne sagnomsuste utfordringen. Økende biltrafikk har gjort rittet mer krevende å engasjere, men turen er fortsatt like monumental.
Tar du denne turen på gravel får du oppleve det vakreste dalføret mellom Midt-og Øst-Norge har å by på, nesten helt uten biltrafikk. Tar du turen over to dager er det også godkjent for å få den rosa capsen fra Landevei Challenge.
Alle bilder i saken: Giovanni Battista Picotti og Ketil Wendelbo Aanensen
GPS-spor, turforslag og kart
Turen går altså fra Trondheim og inn til Oslo. I løpet av de cirka 570 kilometerne du sykler, går litt over halvparten av turen på grus. Dette er en betaversjon, og den lange ruta er fortsatt under utvikling.
Ruta styrer unna den trafikkerte E6, med unntak av noen kilometer her og der for å knytte løypa sammen. Du får noen virkelig herlige grusveier over Dovrefjell, før du stuper ned til Gudbrandsdalen.
Herfra går det på traktorveier og øde asfaltperler om hverandre, før du ved Vinstra klatrer oppover til Gålå og Peer Gynt vegen. Herfra er det grus helt frem til Jørstadmoen.
Mellom Jørstadmoen og Gjøvik sykler du enn så lenge på asfalt. Fra Gjøvik og inn til Oslo følger du ruta til klassiske Gjøvik - Oslo på gravel.
FORSØKSKANINER: Gjengen som tok turen for første gang kan du lese mer om nedenfor.
Dette må du vite om Trondheim - Oslo på gravel
Dette er en betarute som er i evig utvikling. Over en så lang distanse er det alltid partier som vil være stengt, grus-og kjerreveier som gror igjen og nye grusveier som blir anlagt. Forslag til rute-endringer kan sendes til henrik(a)landevei.no.
Rutas opphav er ikke bekreftet, men vi mistenker gjengen i Vegtur for å sydd den sammen og gjort den offentlig først.
Mellom Oppdal og Hjerkinn møter du et utall grinder. Lukk for all del disse - da husdyr trakterer området.
Respekter dyr og miljø. Husdyr er ikke leketøy, og buskap som har vært terget av turister gjennom sommeren blir ikke veldig ålreite for bonden når dyra skal inn.
Over Hjerkinn-platået følger du ruten til Tour de Dovre, og du slipper således unna den grusomme trafikken.
Vi anbefaler minimum 40 mm brede dekk, ideelt sett 45 mm. Flere av gruspartiene er grove, såpass grove at du må velge dekk basert på disse partiene.
Du finner mat og drikke på utallige steder på turen, og trenger ikke planlegge dette.
Trondheim - Oslo Gravel er en del av Landevei Challenge
Denne turen er altså en del av Landevei Challenge. Landevei Challenge er en samling av unike turer som er krevende på ulike måter. Turene er så krevende at vi gladelig sender deg en premie i posten om du fullfører.
For at denne turen skal telle som en «challenge» er du nødt til å sykle hele turen på en dag - ikke to.
Les mer om Landevei Challenge og hvordan du får utløst premie her:
Syklister elsker harde langturer, og dette er vår monumentale utfordring til deg: Gjennomfører du en av disse turene får du en premie i posten.
Slik var turen for pionerene
Tidligere i år inviterte Giovanni Battista Picotti på felles graveltur mellom Trondheim og Oslo. Et titalls personer tok turen, noen kom frem veldig fort og noen knakk sammen underveis.
Vi gir ordet til gruppen. Teksten er redigert av Henrik Alpers, etter beretninger fra Ketil Wendelboe Aanensen, Giovanni Battista Picotti og Ronny Holm.
ALLE SKAL MED: Også Olav på toppen der oppe.
…
– Hva skjer når man tar Norges mest ikoniske sykkelritt og snur det på hodet? Når man dropper asfalten, kutter all støtte og dobler klatremeterne? Da får man det vi oss i mellom kaller Den Største Styrkeprøven – en uoffisiell, seig og kompromissløs grusvariant av den klassiske Trondheim–Oslo.
Merk: Den Største Styrkeprøven er et uoffisielt og uavhengig initiativ, og har ingen tilknytning til eller godkjenning fra det offisielle rittet Den Store Styrkeprøven. Det er bare et kallenavn for oss. ~ Giovanni ~
Så dro de altså på tur, gjengen. Fra Trondheim, minst like spente på torget under Olavsstatuen som de som deltar i det offisielle rittet. De andre hundre rundt torget aner ingenting om spenningsnivået til gruppen.
Ruten ble opprinnelig satt sammen av Sindre Andersen. Da ideen om å gjøre et felles forsøk på turen kom opp, var det naturlig å legge arrangementet til samme helg som den offisielle Styrkeprøven. Samme start og mål, men med 573 kilometer grusveier og kjerrestier i mellom – og over 8200 høydemeter.
Ingen startkontingent, ingen reklame, og definitivt ingen støtte. Bare en GPX-fil og et løfte om et rått eventyr.
En ode til selve rittet, en gave til seg selv.
Ti ryttere møter opp i Trondheim, klare for det som for mange vil bli det mest krevende døgnet de har tilbrakt på sykkel.
To av deltagerne er kjente ultranavn. Ikke-syklister vil mene de har samtlige skruer løse - syklister tenker heller de er et slags humant nirvana.
De forteller:
– Etter skiferbruddet i Oppdal går ruta inn på en mix av dårlig traktorvei, langs jorder og gjennom det som føles som 300 grinder, hvor jeg mistenker sterkt at de er satt opp for å unngå turister mer enn å holde buskap inne. Even mener at det er så mange grinder at de som faktisk bor på gårdene ikke kan gidde å dra ut så mye, for det blir for mye jobb.
Over fjellet skal vi. Kongeveien over Dovrefjell med det som min Garmin rapporterer som opptil 22% stigning er et definitivt høydepunkt, men vondt. Nedkjøringen til Hjerkinn er stupbratt. Fra turisthytta er det utrolig flott, hele veien til Dombås egentlig. Det er varierende grovhet på grusen, snirklete, gøy og masse bekker med vanningsmulighet. ~ Ketil ~
UT AV BY'N: Feltet på vei ut fra Trondheim, før det sprenges og alle gjør alt de kan for å overleve.
Det blir middag på Dombås.
Så er det asfalt nesten hele veien til Vinstra - og så blir det bratt. Og kaldt. Og vondt.
De to sykler i ensom majestet, i ensom lidelse. I ensom fortreffelighet, til beundring og misunnelse.
Men for noen blir det for mye:
– Trondheim-Oslo på grus er et helt annet game. Det tar mer tid og endrer behovene for robusthet til utstyr. Det krever annen teknikk, endrer gruppedynamikk og gir deg en helt annen fysisk påkjenning både med tanke på puls- variasjoner og slitasje.
Dine fysiske forutsetninger dikterer også mye hvordan utstyr du er best tjent med å bruke. Dekkbredde, geometri på sykkele og oppakning blir viktigere. Den mentale greia er lik, men som førstereis på dette fikk jeg meg noen lærepenger.
Jeg var altså med denne gjengen på tur. Men jeg kræsjet på Dombås og måtte bryte.~ Ronny ~
Den Største Styrkeprøven er kanskje uoffisiell, men den er ekte – langt unna vakter, vafler og venstrefil. Dette er grus, slit og stolthet.
Resten av deltakerne har svært ulike opplevelser. Noen holder høy fart til langt utpå dagen, men blir tvunget til å ta pause når knær eller mekaniske problemer setter grenser. Flere skal fullføre over to eller tre etapper, mens andre må improvisere med tog, overnatting og nødløsninger for å komme til mål.
Det er punkteringer klokken ett om natten, hjelpesendinger med reserveslanger og ryttere som støtter hverandre for å holde moralen oppe.
GROVIS: Grusen over Dovrefjell krever gode dekk. Ellers klarer du deg fint med noe smalere slicks-dekk.
For enkelte blir det en DNF etter uhell, fall og slitne bein, og et par må kaste inn håndkleet bare mil fra målstreken. Men samtlige sitter igjen med historier som vil bli fortalt i årevis.
Ketil og Even sliter seg gjennom natten over den nå iskalde Peer Gynt vegen. De hangler seg sydover på kartet, og ankommer etterhvert Gjøvik.
Nå skal de inn på ruta Gjøvik - Oslo på gravel. Den i seg selv er lang, som avslutningsetappe på Trondheim - Oslo Gravel? Enda lengre. Bakkene fra Jevnaker til Nordmarka blir dødens pølse.
De fullfører i løpet av 30 timer og 15 minutter – uten søvn, og med bare noen få stopp underveis. Deres samarbeid fungerte sømløst, og de holdt stødig fremdrift gjennom hele turen, til tross for jevn motvind nesten hele veien.
Initiativtageren selv kommer frem en drøy time etter de to. Men Giovanni har syklet helt alene, alene mot vinden og vonde tanker.
– Den Største Styrkeprøven er kanskje uoffisiell, men den er ekte – langt unna vakter, vafler og venstrefil. Dette er grus, slit og stolthet. Om det blir en ny tradisjon gjenstår å se. Men én ting er sikkert: ingen glemmer den første gangen de syklet Trondheim–Oslo. Ikke selve rittet, og ikke på den harde måten på gravel. ~ Giovanni ~
GODE BUSSER: Kjetil og Even kjente hverandre knapt før avreise. Enten så hater eller elsker de hverandre nå.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.