PÅ REDNINGSTOKT: Roy Hegreberg kjemper for Tour of Norways overlevelse. Foto: Kjetil Birkedal Pedersen
Lesetid: 5 minutter
– Det er krise, det er jo det samme som å legge oss ned, det, forteller Tour of Norway-sjef Roy Hegreberg til Landevei.
Nylig kunne Tour of Norway annonsere datoene for både kvinne- og herrerittet, og at kvinnerittet fra neste år får høyere status og utvides med én etappe. Gleden over det kan imidlertid bli kortvarig.
Da finansminister Jens Stoltenberg for et par uker siden la frem statsbudsjettet for 2026, var det i Kultur- og likestillingsdepartementet sin proposisjon en oppsiktsvekkende beskjed.
Tour of Norway har gjennom årene vært avhengig av statsstøtte for å kunne arrangere rittet. Gjennom den særskilte tilskuddsordningen for internasjonale sykkelritt i Norge, mottok de i 2025 ti millioner i støtte.
Denne ordningen foreslår Arbeiderpartiet å avvikle – og sender Tour of Norway ut i stor usikkerhet.
Du kan lese Kultur- og likestillingsdepartementet svar på hvorfor tilskuddsordningen vrakes nederst i saken. TV 2 omtalte saken først.
Tilskuddet har gjennom årene blitt fordelt mellom flere ritt, blant annet Tour of Norway, Ladies Tour of Norway/Tour of Scandinavia og Hammer Stavanger, men da Tour of Norway var det eneste rittet som søkte om tilskuddet, fikk de hele potten i 2025.
Arctic Race of Norway får en støtte på 10 millioner – også i 2026 – gjennom en egen ordning og avtale med fylkeskommunene i Nord-Norge.
Beskjeden om at støtten foreslås fjernet, kom som lyn fra klar himmel på Hegreberg.
– Jeg skrev jo i søknaden vår i fjor at vi ønsket å øke støtten, og all kommunikasjonen jeg har hatt med Arbeiderpartiet har handlet om dette ønsket. Ideelt sett skulle vi jo økt kvinnerittet til tre dager og herrerittet til fem dager. Når kommuneøkonomien er dårligere enn den noen gang har vært, er derfor støtten ekstra viktig.
Intens lobbyvirksomhet
Den siste tiden har det foregått en intens kamp i kulissene, for å mobilisere til at forslaget ikke går igjennom.
– Dette er jo et budsjettforslag fra Arbeiderpartiet, og så er det fire partier som skal forhandle om det. Så det er det jeg bruker tiden min på nå, å prøve å få noen av de andre partiene til å løfte oss inn igjen, forteller Hegreberg.
– Hvilken argumentasjon er det dere legger på bordet for de partiene dere nå ønsker drahjelp fra?
– Vi har laget et stort arrangement, som har stor verdi, og det er det mange som sier, innleder Hegreberg – og fortsetter:
– Vi er eid av idretten og har aldri tjent penger på dette. Vi har aldri betalt utbytter eller styrehonorarer, vi er drevet på den norske idrettsmodellen. Sykkelforbundet (NCF, red.anm.) forteller at vi er kanskje den viktigste kompetansebyggeren i Norge nå, med tanke på landeveisritt.
HISTORISK SEIER: Mie Bjørndal Ottestad stakk av med sammenlagtseieren i den første utgaven av Tour of Norway for kvinner. Foto: Cor Vos
Han trekker videre frem verdien av at de norske syklistene får vise seg frem på hjemmebane og hva det kan bety for rekrutteringen til sporten.
– I tillegg har det jo en kjempeverdi for samfunnet i et helseperspektiv, og TV-bildene er har stor verdi, med flott norsk natur på et gunstig tidspunkt.
– Går ikke an å bare kutte det ned
Gitt sykkelsportens natur tjener en ikke noe penger på publikum, det er gratis for alle å se på langs veiene. Penger til å gjennomføre rittene innhentes gjennom sponsorer, gjennom inntekter fra TV-rettigheter – og gjennom for eksempel statsstøtte.
Både kvinne- og herrerittet har neste år 2.Pro-status, altså den neste høyeste rittklassifiseringen til Det internasjonale sykkelforbundet (UCI).
2.Pro-status gir en garanti for at større lag vil stille i rittet, men medfølger også en del krav og forpliktelser fra arrangørens side. Men jo høyere status, jo mer attraktivt er rittet for alle involverte parter.
Å skulle senke ambisjonene og arrangere rittet på en lavere klassifisering, er ikke en løsning, sier Hegreberg.
– Det er jo sponsortaler her som har kommet inn på grunn av at rittet er på det nivået. Og TV 2 og Eurosport vil nødvendigvis ikke sende et arrangement på det nivået, så det går ikke bare an å kutte det ned.
HJEMMEBANE: Alexander Kristoff har trivde godt på hjemmebane i Stavanger i Tour of Norway og har tatt flere seire i Vågen. Foto: Cor Vos
Han sier for å arrangere rittet slik det er planlagt i dag, trenger de minst 22-23 millioner.
– De faste kostnadene med å invitere lagene, hoteller, TV-produksjon, sikkerhet, de er ikke mulig å få ned. Skal vi kutte kostnader, er vi nødt til å gå ned på antall dager.
Hegreberg forteller at det er på denne tiden av året de vanligvis spikrer sponsoravtaler for neste år, men at dette også settes i limbo nå.
UCI endrer regelverket for hjelmer, og flere av dagens hjelmer blir nå ulovlige. Det får konsekvenser for norske amatører og mosjonister også, det bekrefter Norges Cykleforbund til Landevei. Her får du forklart de nye kravene.
– Sykkel har blitt særbehandlet
Landevei har stilt Kultur- og likestillingsdepartemtentet flere spørsmål om hvorfor de velger og vrake tilskuddsordningen.
Statssekretær Anette Stegegjerdet Norberg gir følgende svar:
«Det å arrangere idrettsarrangement er en del av idrettens kjerneoppgaver. De aller fleste idrettsarrangementer i Norge gjennomføres uten statlig støtte. Siden statsbudsjettet 2016 har det imidlertid eksistert tilskuddsordning for internasjonale sykkelritt i Norge. Dette innebærer at sykkel har blitt særbehandlet som den eneste idretten med en egen tilskuddordning finansiert over statsbudsjettet. Det er vår vurdering at det er uheldig at det over lang tid opprettholdes en særordning kun for sykkelritt. Idrettsarrangementer i Norge bør i størst mulig grad likebehandles. Derfor foreslås det å avvikle den særskilte tilskuddsordningen for internasjonale sykkelritt i Norge.»
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.