Mister navnesponsoren: Kommer med positiv oppdatering
Coop trekker seg som navnesponsor i Team Coop-Repsol etter årets sesong, og nå skiller også dame- og herrelagene veier. Roy Hegreberg kommer imidlertid med en positiv oppdatering.
PÅ SPONSORJAKT: I vår tok Storm Ingebrigsten kanskje den største seieren i Team Coop-Repsols historie, men laget har lenge gått en usikker fremtid i møte. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter
Sent på høsten 2023 var det en stor dag for sykkelmiljøet i vest da det ble kjent at Hitec-laget og Team Coop forente krefter, og de to satsingene ble likestilt. Fredag formiddag kom det en pressemelding om at dame- og herrelaget til Team Coop-Repsol nå skiller lag, etter knapt to år med samarbeid.
I vår ble det kjent at Coop trekker seg som navnesponsor for laget. Mangeårig sjef og primus motor i Hitec-Products-satsingen og sportsdirektør i damelaget Team Coop-Repsol, Karl Lima, gjorde det tidlig klart at damelaget fortsetter og de har også signert flere ryttere foran neste sesong. Samtidig har herrelagets fremtid vært usikker.
Selv om Repsol har ønsket å fortsette samarbeidet utover årets sesong, har Team Coop-Repsol-sjef Roy Hegreberg vært på jakt etter ytterligere en navnesponsor – noe vi kunne se tydelig under Arctic Race of Norway med «Ring Roy»-kampanjen.
Fredag om én uke går fristen for å søke om status som UCI Continental Team ut, og fra Fjord Cycling AS – selskapet som eier både herrelaget Team Coop-Repsol, og står bak sykkelrittet Tour of Norway – har det vært stille med tanke på fremtiden til laget.
Hegreberg kan imidlertid fortelle Landevei at han er positiv til å få ting på plass.
– Vi har frem til neste fredag å ha ting på plass, men alt tilsier at det går rett vei der. Jeg håper vi har et lag å presentere i løpet av de neste ukene, forteller han.
UCI endrer regelverket for hjelmer, og flere av dagens hjelmer blir nå ulovlige. Det får konsekvenser for norske amatører og mosjonister også, det bekrefter Norges Cykleforbund til Landevei. Her får du forklart de nye kravene.
– Ble mindre samarbeid enn vi trodde
I pressemeldingen om splitten mellom dame- og herrelaget skrives det følgende:
«Beslutningen om å avslutte samarbeidet har sin bakgrunn i ulike ambisjoner og strategier for videre utvikling for begge lag. Begge parter er enige om at dette er den beste veien videre og skilles som gode samarbeidspartnere, med gjensidig respekt og takknemlighet for tiden sammen.»
Hegreberg understreker at det ikke er noe dramatikk bak.
– Det er jo Karl og Tone [Hatteland Lima] som hele tiden har drevet damelaget, og de har litt andre tanker om hvordan de vil gjøre det. Så fant vi ut i løpet av sommeren at det var smartere å jobbe på med hver vårt lag for å få det til. Da kunne man gjøre det på den måten man selv ønsker.
COOP-SJEF: Roy Hegreberg. Foto: Kjetil Birkedal Pedersen
Samtidig har også usikkerheten og jakten på ny navnesponsor i herrelaget gjort det mer naturlig å jobbe hver for seg.
– Hvordan har det vært med tanke på å rekruttere ryttere til lagene med den usikkerheten som har vært rundt det finansielle?
– Vi har ikke signert noen ryttere før noen ting har vært på plass, så det er jo en prosess vi først har startet med nå, når ting er i ferd med å løse seg. Og det er jo mange ryttere som ønsker å kjøre på laget, hvis vi har et lag, så det tror jeg skal gå bra.
– Det er masse talentfulle ryttere i Norge som fortjener en sånn mulighet.
– Da dame- og herrelaget ble slått sammen i 2023, så forente man kompetanse og ressurser i sykkelmiljøet i vest. Mister miljøet noe når lagene skiller lag?
– Nei, jeg tror vi står ganske sterkt hver for oss også. Det har nok gjerne vært mindre samarbeid på tvers enn hva vi trodde. Lagene kjører jo stort sett forskjellige program og veldig sjelden på samme arena, så det er begrenset synergi der, men noe har det jo vært så klart, og jeg har veldig tro på samarbeid uansett hva vi holder på med.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.