FLATT: Kjedestaget er flatt, for å kunne bøye seg etter underlaget, litt som bladfjærer. Gammelt og lett gjenkjennelig kjedestag på Synapse, altså.
FLATT: Kjedestaget er flatt, for å kunne bøye seg etter underlaget, litt som bladfjærer. Gammelt og lett gjenkjennelig kjedestag på Synapse, altså.

Cannondale godbiter

FLATT: Kjedestaget er flatt, for å kunne bøye seg etter underlaget, litt som bladfjærer. Gammelt og lett gjenkjennelig kjedestag på Synapse, altså. LITEN: Synapse bruker bare 140mm skiver. Dette er det minste du får. SMART: Under stemet finner vi en avstandsring i gummi, med innebygget lysdiode. Denne kan selvsagt tas av om du ønsker å senke stemet.AERO? På Peter Sagans SuperSix får du hele 81mm profil på hjulene, samt dekk det står Peter Sagan på. FOR PROFFENE: Med Sagans sykkel får du også nummerholder i karbon, samt Bull-setet fra Fizik med logo normalt sett bare proffene får kjøre med. Foto: Cannondale. EKSKLUSIV: Peter Sagans modell kommer i kun 100 utgaver. GRØNN: Skaff deg Peter Sagans sykkel, og kjør rundt i hans grønne trøye. Til denne sykkelen passer hvertfall den gule pendlerjakken dårlig!BØYD: Seterøret er bøyd for å få plass til tykke dekk, samt gi etter for underlaget. VELPLASSERT: Kaliperen til skivebremsen er festet både foran og bak hurtigkoblingen. Her er rammen allerede forsterket, og man trenger ikke legge inn ekstra forsterkning til bremsen. I SIN HELHET: Slik ser Cannondales nye toppmodell av Synapse ut, i sin helhet.HJEMMELAGET: Kranken er en Hollowgram SiSL2, med Spiderdrev der begge tannhjulene er frest ut fra ett stykke metall. Kranken er Cannondales toppmodell.SLANK: Setepinnen er bare 25,4 mm tykk.FETE: Enve leverer felgringene, DT Swiss navene. Stort bedre, ei heller dyrere, kan det bli. ELEKTRONISK: Shimano står for giringen, med sin 11-delte Dura Ace di2-gruppe.FLATE #2: Også setestagene på Synapse er flate, for å gi etter i terrenget.
+
geometri racersykkel
Forklart

Hva er geometri på en landeveissykkel?

Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre på en sykkel kan gi...
+
Specialized Aethos
MODERNE LETTVEKTER

Test av Specialized Aethos S-Works

Specialized Aethos har verdens letteste ramme og totalvekt ulovlig i ritt. Aethos er laget for superentusiasten som vil ha en...
+
Specialized Tarmac SL7 Pro
Test

Test av Specialized Tarmac SL7 Pro Ultegra di2

Tarmac SL7 skal like aerodynamisk som Specializeds aerosykkel, Venge. Den skal også være lettere, stivere og bedre og sykle på...
+
MMMM-METALLIC BLÅ:  Det skinner virkelig av lakken på Merida Scultura CF 7000. De myke linjene skiller seg litt ut fra de siste års mer kantete sykler.

Sykkelskulpturen Merida Scultura CF 7000 E

Merida Scultura CF modellen er den eneste i testen som har greid å holde seg på et fornuftig prisnivå, tross...
+
HELT NY: Cannondales Supersix var kjent for sitt klassiske utseende med vannrett overrør og runde karbonrør. Den helt nye versjonen er toppmoderne både hva gjelder utseende og funksjon. Kjetil Haaland bryr seg lite om at det regner. Foto: Ale Di Lulo.
Test

Test av nye Cannondale Supersix Evo

Cannondales Supersix Evo har hatt en nærmest religiøs tilhengerskare. Nå er den her i helt ny drakt. Borte er de...
+
Dare MR1 DB
Test

Test av Dare MR1 DB - teamsykkelen til Uno-X

Norges første profflag, Uno-X blir brukt til å lansere sykkelmerket Dare for hele Europa. Syklene lages på egen fabrikk i...
+
Test av racersykler fra Cannondale, Fara, Dare, Eddy Merckx, Canyon, Scott og Specialized
Test

Test av syv racer-sykler med elektroniske gir

En moderne high end landeveissykkel har elektroniske gir og skivebremser som standard og fungerer like godt på fin grus som...
+
Cannondale Supersix EVO HM
Test

Test av Cannondale Supersix EVO HM Ultegra Di2

Sykkelmodellen som tidligere var kjent for sitt klassiske utseende med runde rør, vannrett overrør og få tillempinger for å begrense...
+
Fara F1Disc2 Red
Test

Test av Fara F1disc2 Red

Det lille, norske nettmerket Fara har gjort et kupp, og arvet formene og karbonoppskriften til superrammen Factor O2. I tillegg...
+
Test av Scott Addict RC 20
Test

Test av Scott Addict RC 20

Scott Addict RC 20 har en super ramme og trådløs girgruppe. Den kommer utstyrt med et rimelig hjulsett som holder...
+
Specialized Roubaix Pro Sram Force
Test

Test av Specialized Roubaix Pro Sram Force eTap

Da vi inviterte Specialized til testen insisterte de på å sende en Roubaix i stedet for modellen Tarmac. Dette er...
+
Eddy Merckx 525
Test

Test av Eddy Merckx 525 Disc Ultegra Di2

Sykkelmerket som bærer navnet til tidenes mestvinnende syklist har etter mange år med dårlig drift blitt strammet opp, det eies...
+
Test

Test av Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0 Force Etap

Det tyske nettmerket, Canyons toppsykkel har vunnet mange sykkeltester verden rundt, også her i Landevei. Holder modellen fortsatt stand?
+
SOLIDE KJØP: De fire syklene i denne testen står seg godt mot langt dyrere modeller.
Test

Test av rimelige sykler med skivebremser

Vi tester Emonda ALR, Merida Scultura, Gavia Zoncolan og Scott Addict - alle med skivebremser.
+
DISKRÉ: Den mattlakerte, lysegrå rammen skiller seg ut i et marked der svart fortsatt er populært.
Test

Test av Trek Emonda ALR 5

Trek stiller til kamp i denne prisklassen med en aluminiumsversjon av deres lettvektssykkel, Emonda.
+
SER RASK UT: Scott Addict 30 gjør lite ut av seg utseendemessig. Tar vi for oss detaljene på rammen ser vi at de virkelig har gjort seg flid. Foto: Henrik Alpers
Test

Test av Scott Addict 30

Sveitsiske Scott slår på stortromma med rammen på den relativt rimelige Addict 30. Rammen i det Scott omtaler som HMF-karbon...
+
GJENNOMFØRT: Meridas rimelige modell med aluramme gir oss i utseendet den samme racingfølelsen som toppmodellen til Bahrain-Merida.  Foto: Henrik Alpers
Test

Test av Merida Scultura Disc 300

Merida leverte sin Scultura Disc 300 i 2020-modell til denne testen. Vi fikk sykkelen levert i Meridas M/L-størrelse, som tilsvarer...
+
VELUTSTYRT: Gavia får sine sykler direkte fra fabrikk. Med færre mellomledd får en «mer sykkel for pengene», i form av en bedre utstyrspakke. Foto: Henrik Alpers
Test

Gavia Zoncolan Disc 3

Gavia er den norske nettbutikken Bikeshop.no sitt eget merke. De har sykler i mange prisklasser og tilbyr også en løsning...
+
RAINMACHINE: Nye Roadmachine fungerer supert også i regn. Brede dekk og kraftige skivebremser gjør sykling i vått vær mindre ugreit. Øyvind Aas tester nye Roadmachine langs sveitsiske landeveier. Foto: Jérémie Reuiller.
Test

BMC Roadmachine 2020 prøvesyklet

Norsktegnet supersykkel: Sveitsiske BMC satte nesten standarden for moderne blandeveissykler da de lanserte den originale Roadmachine-sykkelen i 2017. Nå kommer...
+
AND NOW for something completely different: Cannondale Supersix Evo er ikke til å kjenne igjen. Her toppmodellen til 115500,- før aktivering av Watt-måleren. Det koster 5000 kroner ekstra.

Cannondale lanserer ny Supersix Evo

Endelig får vi skrive om nye Supersix Evo. Hva mer har den å tilby enn (Gud forby?) senkede setestag?
+
SESONGSLUTT: Blandeveis- syklene kommer virkelig til sin rett på slutten av sesongen, når grusen er hardpakket og  n. Øyvind Aas gir gass på en BMC Road Machine One e-Tap.
Sykkeltest

Test av racere med ekstra dekklaring

Vi har testet tre toneangivende racere med ekstra dekklaring: Focus Paralene, Cannondale Synapse og BMC Roadmachine.
+
FARGERIK: Med svart som grunnfarge, har Focus hevet på  ere bånd med sterke neonfarger.
Sykkeltest

Test av Focus Paralane

Focus Paralanes overlegne allsidighet gjør den til denne testens vinner, selv om det er med knapp margin.
+
GAMMEL KJENNING: Fargevalget på toppmodellen er klassisk for Cannondale, men denne utgaven av Synapse minner mer om rittmodellen System Six.
Sykkeltest

Test av Cannondale Synapse Carbon HM Etap

Cannondale mestrer primæroppgaven, nemlig å lage en god sykkel. Men djevelen finner vi ikke i detaljene.
+
ETT STYKKE ARBEID: Vi har  ere ganger tatt oss i å snu oss etter sykkelen på kontoret. Det helhetlige inntrykket er en x-faktor som for mange vil være verdt prisen
Sykler til asfalt og grus

Test av BMC Road Machine

BMC Road Machine er like fin å se på som den er å sykle på. Her tester vi toppmodellen, og...
+
BORT MED BREMSEN: Salgsvolumet av skivebremssykler er i ferd med å ta over for tradisjonelle felgbremser. Fra 1. juli er det også tillatt i aktive ritt. Men hvilken sykkel i Ultegra-klassen er best?

Test av landeveissykler med Ultegra og skivebremser

Nesten alle syklene i denne testen har vunnet store gruppetester, men da med felgbremser. Hvordan går det når vi tester...
+
GJENNOMFØRT DESIGN:  BMC Team Machine har kantete former og rake linjer. Det stramme utseendet følges opp med konkurranserettede egenskaper på veien.

Enhetlig sveitsisk kvalitet med BMC Teammachine SLR 02 Two

Sveitsiske BMC har på kort tid steget opp til toppen av sykkelverdenen. Nyeste Team Machine føles som én enhet.
+
MODERNE PROFIL:  Cube Agree C:62 har aeroprofiler på rammen og litt ekstra høye felger.

Cube Agree C:62 er en rimelig aerosykkel

Modellen Agree C:62 er Cubes variant der de har gjort en viss prioritering av aerodynamiske egenskaper.
+
TESTVINNER, IGJEN:  Canyon leverer ikke bare mye utstyr for pengene, de har også en av bransjens beste rammer. Summen av de to er vanskelig å slå.

Canyon Ultimate CF SL 8.0 Aero er en ekslusiv toppsykkel

Ultimate er Canyons serie av allsidige landeveissykler for ambisiøs bruk. Her er lav vekt kombinert med høy stivhet, mye vibrasjonsdemping...
+
KLASSIKER:  Cannondale SuperSix EVO er blant sykkelbransjens mest velprøvde sykler. Skive-versjonen har det samme klassiske utseendet.

Cannondale SuperSix Ultegra Disc er fortsatt litt bakpå

Cannondale SuperSix EVO er nærmest som en standardsykkel å regne når det kommer til hva en all-round-racer anno 2018 skal...
+
NEON-LYN:  Cervélo R3 har en ramme som gir en ekstra luksuriøs følelse over asfalten. Dessverre kommer den til en stiv pris.

Cervélo R3 Ultegra er Edvals Boasson Hagen sitt valg

Cervélos neongule R3 er sykkelen som Edvald Boasson Hagen og de andre på Team Dimension Data bruker i endagsrittene på...
+
BROSTEINSRAKETT: Ridleys nye Fenix virker like kvikk og pålitelig som tidligere modeller, men oppleves mer komfortabel enn før. Foto: Marcus Liebold.

TEST: FENIX SL DISC

FØRSTEINNTRYKK: Ridley har gjort hjemmeleksene og presenterer en forbedret allrounder.
+
NYE R5: Denne modellen med SRAM eTap og felgbremser skal koste 8499 Euro, noe som vil tilsi en pris på ca 90 000 kroner. Alle foto: Øyvind Aas/Landevei

TEST: NY CERVÉLO R5

Nye Cervélo R5 er hissigere, stivere og mer robust enn forrige versjon og kommer med skivebremser. Vi har prøvd den....
+
UTFORMASKIN: Fara Road Disc trives aller mest i lange utforkjøringer, mye takket være skivebremser.

TEST: FARA ROAD DISC ULTEGRA

Faras skivebremsmodell er en skikkelig fest for deg som liker å kjøre fort utfor.
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå