Cervélo R5 har vært brukt av Tobias Foss og resten av Jumbo-Visma hele sesongen, men først denne uken blir sykkelen offisielt lansert. Dette er nye Cervélo R5.
LETTVEKTER: Tobias Foss brukte Cervélo sin nye R5 under Giro d'Italia i vår. Nå er sykkelen offisielt lansert. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
Cervélo gjorde braksuksess da de begynte å produsere landeveissykler, etter først å ha fokusert på det nordamerikanske triatlonmarkedet. Landeveissyklene var laget med fokus på forbrukeren – ikke proffene – og de gjorde umiddelbart suksess med både aero-og klatresykler.
I dag lanserte Cervélo offisielt fjerde generasjon allround-modellen R5, som ved to anledninger har vært testvinner i Landevei og på landevei.no. Nyhetene på årets modell er mange.
Før vi gyver løs på de harde fakta om modellen, dette er altså sykkelen Tobias Foss brukte da han kjørte inn til 9. plass i Giro d'Italia tidligere i år. Allerede i våres kunne han fortelle mer om sykkelen, men de håndfaste detaljene måtte han vente med til lanseringen, som altså er nå i dag. Også Primoz Roglic ble jaget for å fortelle mer om sykkelen, da den første gang ble observert i vårklassikerne.
R5 er Cervélos allround-sykkel. Her er det lagt vekt på komfort, lav vekt og håndtering – i større grad enn aerodynamikk. Cervélo var en av de første i bransjen som satset på aerosykler, og i mange år var det nærmest ukjent at merket også laget allround-sykler.
Men stadig flere i bransjen går vekk fra de rendyrkede aerosyklene, nå er det allroundsyklene som igjen er i fokus. Tilbake til R5:
Vanvittig lav vekt
Cervélo laget i sin tid en spesialutgave av den tidligere R5-ramma, som veide knappe 700 gram. I 2014 var dette en vanvittig lett ramme for en sykkel i størrelse medium. Den superlette R5 RCA-ramma kunne kjøpes, men den ble sjelden sett ute på veien, vi kan faktisk ikke huske å ha sett den i bruk i det hele tatt av amatører.
Men den vekten er nå oppnåelig på et helt vanlig butikkgulv der de selger Cervélo. Cervélo opoplyser at den nye ramma veier 703 gram, og at gaffelen veier 329 gram – noe som gjør at rammesettet så vidt veier over en kilo.
Enkelte produsenter har slitt med å få syklene sine ned mot UCI-grensa på 6,8 kg, særlig etter at skivebremsene gjorde sitt inntog. Den nye R5-modellen skal ikke være videre vanskelig å presse godt under vektgrensa, særlig ikke om du legger deg på de beste utstyrsgruppene og lavprofilshjul.
Men hva ellers er nytt?
Cervélo følger selvfølgelig trenden med integrert styre og stem, en filosofi som den norske designeren Torgny Fjeldskaar i sin tid var pionér for. Den nye styre-og stemkombinasjonen skal være 12 gram lettere enn forgjengeren, som som strengt tatt ikke er innenfor feilmarginen hva gjelder styrevekt.
Mer interessant er det at strømper og vaiere nå er hundre prosent integrert. På den forrige modellen var vaierne ledet utenpå sykkelen etter at de kom ut av styretapen, noe som altså er endret nå.
Mer komfortabel
Da Cervélo lanserte R-serien, var tanken at dette skulle være en mer komfortabel sykkel enn aerosyklene deres, som av mange ble kritisert for å være direkte ukomfortble. Vi kan mer enn bekrefte dette, deres første aeromodell, Soloist, var en av de mest ubehagelige syklene vi noensinne har syklet på.
R-serien fikk tynne setestag som var fleksible, noe som gjorde at proffene brukte R5 i eksempelvis Paris-Roubaix, mens amatørene elsket den til all slags sykling.
Men forrige utgave av R5 var ikke like komfortabel som den en gang var. Da Cervélo gikk fra felgbrems til skivebrems, var det et eller annet i konstruksjonen som ikke ble med videre. Cervélo kan ikke tallfeste hvor mye bedre den nye utgaven er, men de bekrefter at det var misnøye hos både proffer og amatører med forrige utgave - og at dette er noe de har jobbet mye med å forbedre på dagens nyhet.
34 mm dekklaring!
Tidligere i dag tok vi en sniktitt på Faras nye landeveissykkel, som nå har gått opp til 32 mm dekklaring. Cervélo velger å ta det hele enda et skritt lenger, og garanterer nå plass til 34 mm dekk, noe som er sjeldent mye for en landeveissykkel. Vi kan ikke annet enn å applaudere dette.
Dekk med større volum gir mer komfort, og med så mye som 34 mm brede dekk kan du fint bruke sykkelen til alt av underlag. R5 blir ikke en gravel-sykkel selv om mange gravel-sykler selges med 33 mm dekk.
Geometrien på sykkelen vil fortsatt være skarp, sykkelen har ikke fester for skjermer eller bagasje, og den vil være langt unna å være like trygg i håndteringen som en grussykkel ofte er på rufsete underlag.
Fire versjoner
Den nye Cervélo R5 kommer i fire versjoner, men hvilke av disse som kommer i salg i Norge er uklart per i dag.
Den dyreste modellen selges med SRAM Red eTap eller Shimano Dura-Ace, begge gruppene er i dag 12-delte. R5 vil også selges med den noe rimeligere Force eTap eller Shimano Ultegra-gruppene. Trolig vil toppmodellene ha en veil pris mellom 110.000 og 120.000 kroner, mens de rimeligere modellene vil koste mellom 80.000 og 90.000 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.