Etter en artikkel i Het Laatste Nieuws i forkant av touren, slo det ikke akkurat ned som en stor bombe at belgiske Ridley tar plass som utstyrsleverandør i Uno-X Mobility fra januar, 2025.
Det norske profflaget har fram til nå syklet på Dare, en taiwansk nykommer som ikke inntok markedet før i 2013. I begynnelsen ble Dare-sykler solgt til klubber som TVK, Lillehammer og Ringerike.
Etter at Uno-X vokste som konsept, ble Bianchi etter hvert byttet ut med Dare. Og slik har det vært siden. Med mye penger investert i merket, har det etter hvert blitt utviklet sykler som er konkurransedyktig sammenliknet mot det andre WorldTour-lag har å vise til.
Gledelig lang avtale
I forbindelse med pressekonferansen i forkant av årets tour, skrøt Alexander Kristoff voldsomt av den nye Velocity Ace aereosykkel. Stavanger-mannen henviste til tester som viste at den var like rask som Cervélo S5, og virket nesten brydd over praten om en ny utstyrsleverandør på vei inn.
Nå er den likevel et faktum. Både belgiske Sporza, TV 2 og Ridley selv bekreftet avtalen i går kveld.
Et spennende punkt er kontraktslengden. En samarbeidsavtale over ti år er uvanlig, men sier noe om fokus til begge parter: Både Ridley og Uno-X har kommet til sykkelsporten for å bli værende.
Ridley har et langvarig forhold med sykkellaget Lotto-Dstny å se tilbake på, men etter 2023-seongen kom Orbea inn som ny samarbeidspartner.
– For høyt konstnadsnivå
Uno-X har lenge vært sett på som et nytt, friskt og innovativt konsept. Men nye konsepter er også nødt til å overbevise. I så måte ønsket laget å få mer tilbake via utstyrsavtalene sine, og sånn sett gir det mening å hoppe på et enda større og mer etablert internasjonalt merke.
Denne problemstillingen var også Ole Robert Reitan innom da Landevei snakket med ham i forrige måned.
– For i dag har vi et for høyt kostnadsnivå og et for lavt inntektsnivå. Og det å drive sykkellaget på det nivået vi gjør nå, der er det definitivt potensial for mye større inntekter i samarbeid med alt fra sykkelprodusenter, til utstyrsprodusenter og til andre interessenter som kunne tenke seg å være med å videreutvikle det her, uttalte blant annet Reitan.
Han pekte også på generalmanager Thor Hushovd som viktig for arbeidet om å lande disse avtalene. Grimstad-mannen var sammen med danske Christian «Gummi» Andersen med på et møte i Belgia der innholdet i avtalen ble diskutert.
– Jeg er veldig oppglødd med tanke på samarbeidet med Ridley. Fra mine dager i sykkelfeltet, husker jeg Ridley som markedsledende når det kom til toppfart. Prestasjoner og optimalisert areodynamikk vil være våre hovedmål, og vi er begge svært motiverte for å lykkes i dette langvarige samareidet. Å lage de raskeste og beste syklene for utøverne våre er et mål vi deler, sier Hushovd.
Rik sykkelpark – egen vindtunnel
Ridley flyttet og bygget til nye lokaler i Beringen (Limburg) - bare et «steinkast» unna de gamle lokalene på den andre siden av Europavei 313. Her ble «Bike Valley Experience Center» åpnet noen år senere. Senteret har blant annet sin egen vindtunell, og testing utført her ble blant annet kronet med at Victor Campenaerts tok timesrekorden på sin Ridley-sykkel i 2019.
I dag tilbyr Ridley sykler innenfor en rekke segmenter. Av landeveissykler dreier det seg om modellene Falcn, Noah, Grifn, Fenix og Helium. Utviklerne har mange års erfaring med modeller som skal fungere like godt på sleip, belgisk brostein som i de mest krevende passasjene i Alpene.
Det er selvsagt også mulig å finne modeller til bruk på gravel, terrenget, CX, tempo og på andre underlag.
Beskriver Uno-X som «angrepsvillige»
I den spede begynnelsen samarbeidet Ridley med Team Katusha, Vacansoleil-DSM og WM3 Energie. Mest kjent er samarbeidet med Lotto-laget. Det startet først i 2005, men laget syklet også på Canyon-sykler i noen år.
Fra 2012 var Ridley og Lotto tilbake i samarbeid, og ryttere som André Greipel, Caleb Ewan og Arnaud De Lie har vist fram at syklene fullt ut er konkurransedyktige.
De neste ti årene er det imidlertid Uno-X som skal nyte godt av selskapets lange ekspertise fra vidt forskjellig terreng innenfor sykkelsporten:
– De er et «state-of-the-art»-team med masse ambisjoner, de rette holdningene og en drive for utvikling som aldri står stille. De siste årene har vi satt pris på deres angrepsvillighet i forskjellige type ritt, ikke minst Jonas Abrahamsens tid i polkadotten under årets Tour de France. Vi ser fram til å kombinere dette med våre egne ambisjoner om å være best over alt og alltid, uten at vi mister vår sykkelglede, sier styreleder Joachim Aerts i en kommentar.