Ernæringsmarkedet flommer over av produkter og lovnader. Kramper, dehydrering og hammeren er en saga blott om du bytter til rett mat og drikke. Næringsinntaket har definitivt påvirkning på prestasjonen, men det finnes neppe noen definitiv kur mot dårlige bein eller kramper. Vi har sett litt nærmere på rittfavoritten gelen. 

Annonse

Gel

Gel er kort sagt konsentrerte karbohydrater og elektrolytter løst i litt vann. Hovedbestanddelen maltodekstrin (ofte 70-90%) er en lang kjede av glukosemolekyler/druesukker. Enzymer i kroppen trengs for å bryte ned maltodekstrin til enkle glukosemolekyler, før opptak. I tillegg inneholder gelen en mindre mengde ren glukose og/eller fruktose.  Disse sukkerartene tas raskt opp i blodet og virker etter få minutter. Hvorfor spiser vi i så fall ikke bare ren glukose? Store mengder glukose og fruktose vil føre til langt mer problemer for magen - kvalme, diaré og smerter. Dette er også grunnen til at gel bør tas sammen med en god slurk drikke, for å tynne ut ut konsentrasjonen av sukker.

Mer skade enn nytte ?

Å spise en gel uten drikke vil faktisk kunne føre til så stor konsentrasjon av sukker i magen og tarmen at du kan bli dehydrert. Sukkeret vil nemlig kunne trekke ut væske fra blodet (via osmose). Det betyr at du får mindre blodvolum tilgjengelig som kan sirkulere rundt i kroppen.  En stor og konsentrert mengde sukker vil faktisk kunne skade prestasjonen heller enn å gi deg nye krefter. I mange tilfeller vil en slik innvendig ”uttørking”, reduksjon av blodvolumet, ta lang tid å rette opp igjen. 

Glukose og fruktose

Det er to uavhengige transportsystemer for sukkerartene fruktose og glukose fra tarmen og over til blodet. Dermed skal du teoretisk kunne få i deg mer næring om du spiser en kombinasjon av de to. Det antydes at forholdet 2:1 mellom glukose og fruktose teoretisk kan maksimere opptaket. Noen av ernæringsproduktene på markedet inneholder både fruktose og glukose. Merk deg at noen få individer ikke tåler så godt store mengder fruktose (noe tilsvarende melkeintoleranse). 

Hvor mye sukker trenger vi?

En gel inneholder som regel 20-30 gram karbohydrater. Om du leser på din favorittgel vil du også se hvor mye av det som er langkjedede (maltodekstrin) og enkle sukkerarter (glukose og fruktose). Carbohydrates er summen av komplekse og enkle, sugars er mengden av enkle sukkerarter. Kroppen kan forbrenne 200-250 gram sukker i timen ved hard belastning, men tilgangen begrenses av en opptakskapasitet på 60-70 gram/time for glukose. Tre geler i timen er dermed maks av det du klarer å nyttiggjøre deg. Har du slurvet i flere timer nytter det heller ikke å kompensere. Jevnt og trutt næringsinntak er suksessfaktoren. Husk å tenke på at sportsdrikken du får i deg også inneholder en del sukker. Skal du sykle veldig langt og på lav intensitet er det et poeng å få i seg litt fett og protein, men jo lengre konkurransen er jo vikitgere er det å få i seg maksimalt med karbohydrater. Husk at i tillegg til sammensetningen av ernæringsproduktene er inntaksregimet svært viktig for å unngå hammeren. 

Landevei tester flere ernæringsprodukter om dagen. Smaken og konsistensen varierer en del mellom merkene, men så har også ulike ryttere helt forskjellige preferanser på dette. Naturlig er blitt et veldig populært mantra for produsentene og dette er noe vi ser igjen i mange produkter. Nå fungerer ikke naturlig forekommende karbohydrater noe bedre enn mer raffinerte. I konkurranse gjelder det å få i seg en miks av raske og mer langtvirkende karbohydrater, pakket inn med best mulig smak, konsistens og samtidig holde seg innenfor magens tåleevne.

Koffeinkikk

Koffein blir stadig vanligere å finne i geler, både fordi det er oppkvikkende og fordi det bedrer opptaket av sukker. Mengden er ikke stor nok til noe skikkelig koffeinkick, og tilsvarer en god kopp kaffe. Ulempen er at koffein er vanndrivende, og vanligvis har det blitt mest brukt mot slutten av konkurranser. 

I vår har vi blant annet smattet oss gjennom produkter fra Booom, CNP og SIS. Vi har også testet produkter fra High5, og har nå inne proukter fra Powerbar. 

Booom Energy Fruit Gels

118 kcal pr gel

Næringsinnhold: 29 gram (25/4 gram lang og hurtig)

Volum: 40 ml

Inneholder fruktose.

Eple/kanel, kiwi/jordbær og banan/fersken

Den mest konsentrerte, men likevel ganske nøytral og god på smak. Vi likte spesielt eple/kanel godt.

Booombar

Booom sine barer overrasket om med uvanlig konsistens og smak. Den er ikke seig, smelter ikke, men smuldrer nesten opp i munnen og er dermed lett å få i seg. Smaken beskrives kanskje best som smågodt eller solide tyggegummikuler, uten at dette var kvalmende eller ubehagelig. En riktig godbit altså.

Rovabikes

SIS GO Isotonic Gel

87 kcal pr gel

Sukker: 22 gram (21/1 gram)

Volum: 60 ml

Ikke fruktose.

Lemon/lime, appelsin, eple, tropisk

CNP  ELITE GEL MAX

96 kcal pr gel

Sukker: 24 gram (16/8 gram)

Volum: 45 ml

Inneholder fruktose

Raspberry pavlova, victory