– He he, ja. Jeg vet ikke hva det er for noe, men det går nå oppover i hvert fall, forteller 23-åringen humrende til Landevei etter etappen.
Med en snittfart på 57,33 kilometer i timen og tiden 9'00", henviste han tempospesialistene João Almeida, Rémi Cavagna (Deceuninck – Quick-Step), Jos van Emden (Jumbo-Visma) og Remco Evenepoel (Deceuninck – Quick-Step) til plassene bak seg.
– Det var en bra tempo. Jeg følte jeg fikk ut det jeg hadde. Det var en veldig rask tempo, så en finfin start på hele greia, for hele laget.
Foss har tidligere fortalt Landevei at han og Jumbo-Visma har jobbet mye med posisjonen hans på temposykkelen, men etter fjerdeplassen på tempoen i Baskerland rundt for en måned siden, ville ikke 23-åringen avsløre alt.
– Det gjelder å finne en balanse mellom kraft og aerodynamikk. Mye går egentlig på tøy og bøy, og hva du selv gjør aktivt med kroppen med tanke på skuldre og hodet. Frontpartiet er det viktigste, så det er der vi har jobbet mest, sa han da.
Tempoen, som gikk i Torino, var mer eller mindre helt flat, og med noen tekniske partier, men hovedsakelig en veldig rask løype.
Foss forteller at han hadde vært veldig fornøyd med en topp 20-plassering på dagens etappe.
– Jeg føler at prologer er så jevnt, at hvis du bommer litt på en sving eller har en liten down så ryker det mange plasser. Det ser man jo i dag, at det er relativt jevnt. Men jeg gikk ut og gjennomførte så bra jeg kunne, og det ble bra til slutt.
– Skal holde trykket til mål hver dag
De siste ukene har han forberedt seg til den italienske Grand Touren på høydesamling på Tenerife, sammen med lagkameratene George Bennett og Koen Bouwman.
Han hadde ikke forberedt seg spesifikt til den korte, innledende etappen, og sier at forventningene til den siste tempoen (den 21. etappen, en 30,3 kilometer lang tempo) er større enn de var til lørdagens prolog.
– Edoardo [Affini] siktet litt mer mot selve prologen, ettersom han er en sinnssykt god temporytter og får ut mye watt på kort tid. For min del hadde vi en rittspesifikk økt på høydesamling. Den var mer siktet mot harde etapper, men det var bra trøkk der. Det er tross alt nærmere ti minutter så du må ha litt klem. Det er ikke bare veldig eksplosivt, så jeg fikk gode indikasjoner på høydesamlingen og var egentlig trygg på at jeg skulle klare å produsere bra med watt.
Tross den forrykende åpningen, og at han nå ligger best plassert av sammenlagtrytterne, er fokuset i Giroen uforandret.
– Jeg er i hovedsak her for å gjennomføre og få god erfaring, så blir alt annet en bonus i år. Men det er veldig godt å få bekreftelse nok en gang, så vet man at om man fortsetter jobben, er det mulig å hevde seg i sammendraget i fremtiden, så lenge man fortsetter å gjør jobben og tar steg, spesielt når det kommer til klatring.
Det er George Bennett som er Jumbo-Vismas kaptein i rittet, men newzealenderen tapte 28 sekunder til Foss på lørdagens etappe. Det betyr imidlertid ingenting for hierarkiet i laget i øyeblikket.
Selv om det er Bennett som er kaptein, er imidlertid ikke rollene like låst som de ville vært under en mer meritert kaptein, som for eksempel Primoz Roglic.
– Vi kommer jo ikke inn og skal forsvare en seier, som vi kanskje hadde gjort om vi hadde kommet med Primoz. Min jobb er å holde trøkket til mål på hver etappe, selv om jeg kanskje taper litt tid, sånn at vi forhåpentlig har to kort å spille på siste uka, rent taktisk. Men det får vi se an.
– Det er vel kanskje den første uken som blir hardest for min del. Løypeprofilene er ikke så harde, men det er gjerne da de høyeste tallene blir kjørt. Kommer jeg meg igjennom det uten noen greier da kan det bli spennende. Andre og tredje uken er nok mye mer i min favør enn førsteuken, men jeg skal ta en dag om gangen. Gi alt og være den som klarer å ha det mest vondt, så får vi se hvordan det ender til slutt. Om det er meg eller George ... Hvordan det går med oss.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.