OVERGANGSDRAMA: Tobias Foss fikk en lengre og mer omstendelig reise inn i Ineos Grenadiers enn han ønsket seg. Foto: Szymon Gruchalski / Cor Vos
Lesetid: 8 minutter
I starten av juni tikket intensjonsavtalen fra Ineos Grenadiers inn til det nederlandske agenturet Tobias Foss benytter seg av. Det burde ha vært det endelige kapittelet for en overgang Vingrom-mannen hadde gått og drømt siden han var liten gutt. Slik ble det ikke.
I dette intervjuet med Landevei forteller 26-åringen om en mildt sagt uventet beskjed på den andre hviledagen under fjorårets Tour de France.
Sykkelsatsingen med det antatt største budsjettet i World Touren slet med å oppfylle de økonomiske betingelsene i avtalen.
– Det var litt fram og tilbake, mest med tanke på den kommende sesongen. Uten at jeg kan si det helt for sikkert, men det er i hvert fall den konklusjonen vi har landet på, dreide det seg om oppkjøpet av Manchester United (fotballklubben Sir Jim Ratcliffe nå har kjøpt 25 prosent av, red. anm.). Det var et pengebasseng som hadde blitt litt tynt, sier Tobias Foss til Landevei.
Ned i lønn
Den norske proffsyklisten satt altså med en skriftlig avtale med lovnader om visse betingelser. Nå befant altså Ineos-laget seg i en posisjon der de likevel ikke kunne oppfylle dem.
På vei ut av Tour de France er de aller fleste overgangene av en viss størrelse alt konkludert.
Etter at det alt i april ble klart at tempoverdensmesteren fra Wollongong ble for dyr for Uno-X Mobility Cycling, var dette like fullt avtalen han skulle «chashe inn» på.
Sammen med agentene i Sports Entertainment Group (SEG) ble han enige om å fortsette dialogen med det britiske storlaget.
– Derfra og ut gjaldt det å finne en løsning som begge parter kunne leve med. Vi måtte «mikse og trikse litt» og finne en balanse som ikke svekket meg for mye, men som samtidig var realistisk for laget å betale ut. Det var langt ifra optimalt, men det ordnet seg til slutt, sier Foss.
– Så nå går du ned i lønn?
– Ja, i hvert fall det første året. Det er enda godt at det profesjonelle og ordentlige folk, for dette var en stor kamel å svelge, sier han.
Her får du alltid full oversikt over sykkel på TV i dag, både på TV 2, Eurosport og Discovery. Kanaler, sendetider og hvilke norske ryttere er også inkludert i vårt sendeskjema!
Vurderte rettslige skritt
At Foss hadde så inderlig lyst på overgangen selv, gjorde til slutt at den også materialiserte seg.
Alternativet var nemlig langt mindre behagelig.
– Du sier at du fikk denne beskjeden et godt stykke ut i Tour de France. På det tidspunktet har du sittet lenge og ventet på at det skal skje noe, og du registrerer at andre ryttere beveger på seg og tar ledige plasser i andre konsepter. Valgte du å fokusere blindt mot Ineos i denne perioden, eller måtte dere etter hvert kikke dere rundt etter andre alternativer?
– Det var kanskje den største utfordringen. Jeg var i et bra moment idet jeg drev med forhandlinger, og så kom det mye sykdom og problemer etter hvert. Vi hadde en avtale, og så ble den satt på pause. Da måtte man ta en vurdering på om man skulle ta det til retten og blåse den døra, og finne seg et annet lag – eller å finne en løsning med Ineos.
Han valgte det siste.
– Sportslig sett er jeg glad for at jeg ikke gikk til et annet lag med et totalt sett kanskje dårligere opplegg. Enten for å få ut pengene, eller få en så bra deal som mulig. Jeg var trygg på at de ønsket meg. Midt oppe i alt styret sa de aldri «nei». Det var en litt kinkig situasjon, men de trengte mer tid for å se på andre løsninger. Det handlet aldri om at de ikke ønsket meg. Derfor var jeg ganske trygg på at jeg kom til å bli Ineos-rytter, sier han.
– En treårig avtale; er det det som har ligget på bordet hele veien?
– Ja, det har alltid vært snakk om tre år, og så har det vært diskusjoner om hvordan den skal se ut. Det er tre år med en totalsum. I teorien er avtalen slik den var, og i hvert fall i nærheten av hva vi først var enig om. Den er strukturert litt forskjellig i forhold til beløp.
I bunnen lå et distinkt ønske fra Foss om å få overgangen over målstreken.
Via Twitter var han åpen om at det var overgangen til selve drømmelaget som hadde åpenbart seg.
Selv om Visma | Lease a Bike naturlig nok ligger veldig langt framme i kraft av å være verdens ledende konsept i øyeblikket, er det også ting som trigger nordmannen i det som nå blir hans nye omgivelser.
Blant annet gjelder det utstyrsbiten og den vitenskapelige tilnærmingen til de små detaljene.
– Jeg må si at jeg er veldig imponert over aeroteamet de har, ledet av Dan Bigham og Jonny Wale. De er veldig langt framme på den biten der. Jeg har alt gjort unna en test på bane under samlinga på Mallorca i desember, og skal ha en til i februar/mars for å jobbe mer med sittestilling. Mitt inntrykk er at alt av utstyr er det beste man kan få på markedet, påpeker han.
About 11 years ago the kid on the picture would always sneak in a garment from his favourite cycling team. Truly a dream come true to join this team. Very excited for the future! https://t.co/HwxNbjs7prpic.twitter.com/KcSUKyVVcX
En annen ting som lokker han til konseptet er at omtrent halvparten av Ineos-rytterne allerede bor i trener enten i Andorra eller i lavlandet i Girona. Det gjør at laget har en slags «mini-service course» i det samme området.
– Det er mulig å trene i et varmekammer der og det er en garasje full av reservedeler, ernæring og slike ting. Det er en soigneur som bor der stort sett hele året, så det er mulig å få massasje og slike ting. For min del er det en veldig fin plass og det hadde vært mye styr å få til alt om man hadde vært mer alene om det. Nå er det 14-15 stykker på laget som er registrert i Andorra, eller som bor i Girona, så det passer meg bra, forteller han.
Uno-X avvikler ritthelgen Development Weekend. Det betyr at de legger ned grusklassikeren Gylne Gutuer og klatrerittet Lillehammer GP.
Ordnet kontrakten – sa opp
Underveis i forhandlingene var det Rod Ellingworth Foss og hans management forholdt seg til.
I midten av november kom et nytt sjokk da 51-åringen valgte å si opp sin stilling som direktør i satsinga.
– Det var han vi holdt kontakten med hele veien når det gjaldt kontraktsforhandlingene. Jeg møtte også ham i forbindelse med noen medisinske tester i høst. Han fortalte meg at han ønsket å fullføre kontrakten før han sa opp stillingen sin. Jeg satte veldig pris på det.
– Så noe av det siste han gjorde var å signere deg?
– Ja, det stemmer det. Det var ryddig gjort av ham.
Ifølge lagets hjemmeside vil nå den nye administrerende direktøren, John Allert, rapportere direkte til Dave Brailsford og Jean-Claude Blanc hos Ineos Sport.
Satsingen er nå et slags sportslig konglomerat der porteføljen nå inkluderer fotball (OGC Nice, FC Lausanne Sport, Racing Club Abidjan, 25 prosent av Manchester United), seiling (Ineos Britannia), Rugby (All Blacks Rugby Team) og løping (Eliud Kipchoge running team), i tillegg til sykling.
Jean-Claude Blanc har for øvrig tidligere vært markedssjef i Paris St. Germain og administrerende direktør i Juventus.
– Sir Dave Brailsford, er han fremdeles involvert i sykkeldelen av satsinga?
– Han er fortsatt med, ja. Dette er et digert system, og veldig ulikt Jumbo (Visma | Lease a Bike, vår anm.) der det er et lag og én type bedrift som får inn pengene. Her er det et system hvor sponsoren eier alt. Dave er personen som styrer alt via Ineos Sport. Han er under Jim Ratcliffe og hjelper ham med å holde struktur og orden på alt fra sykling til seiling. Han skal nok også inn i en ganske offensiv, sportslig rolle i Manchester United. Han er en travel mann som man sjelden ser noe til, men han sitter fremdeles med det overordnete ansvaret.
– Hvis vi ser på det med litt øynene til en som er normalt interessert i sykkelsporten, så tror jeg ikke vedkommende hever øyenbrynet av å lese at du, Theodor Storm, AJ August og Óscar Rodriguez er på vei inn i konseptet, i tillegg har jo du lettet litt på sløret rundt økonomiske utfordringer. Hvordan er din vurdering av hvor konseptet står nå rent sportslig og når det gjelder utvikling i nær framtid?
– Jeg føler det er en «god bunch» med veldig unge folk som ønsker å komme seg opp og fram. Det er en del stjerner som er signert, og de sitter nok på en stor del av budsjettet som kanskje har gjort det vanskelig å hente inn andre forsterkninger. Jeg ser fortsatt på Ineos som et av de 4-5 beste lagene i verden, og det er helt klart ambisjoner om å klatre til topps igjen. Det er også jeg veldig motivert for å bidra til. Jeg tror nok man må gi laget et par år ettersom det er såpass mange unge ryttere. Vi trenger litt tid før samtlige får etablert seg, men jeg føler det er en veldig god og ambisiøs gjeng. Når vi får litt tid sammen skal vi klare å klatre opp til toppen igjen, sier Foss.
Dette var del 1 av Landeveis intervju med Tobias Foss. Vi kommer tilbake med mer!
Det er under to uker til den nye velodromen åpner i Asker. I vår nyeste podcast tar vi for oss alt hva den nye velodromen kommer til å bety for deg og meg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.