RASK POSISJON: Tobias Foss har gjort endringer på temposykkelen som har gitt resultater. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
Om nesten nøyaktig én måned skal Tobias Foss i aksjon i Giro d'Italia, og i sitt siste ritt foran den italienske Grand Touren startet nordmannen forrykende.
På en 13,8 kilometer lang, kupert tempo, syklet han formidabelt og tok fjerdeplass, kun 24 sekunder bak sin egen lagkamerat, Primoz Roglic.
Nedover på resultatlisten finner vi navn som Tour de France-vinner Tadej Pogacar (UAE), Adam Yates (Ineos Grenadiers), Wilco Kelderman (Bora-hansgrohe), Jakob Fuglsang (Astana), Alejandro Valverde (Movistar) og Richard Carapaz (Ineos Grenadiers). Alle endte bak 23-åringen fra Vingrom.
Vil ikke avsløre tempo-hemmeligheten
– Det var en veldig bra gjennomført tempo, så jeg er veldig happy med den, forteller Jumbo-Visma-rytteren til Landevei etter rittet.
Etappen startet med en krevende bakke på 2,5 kilometer med 6,9 prosent i snitt. Her var det fem-seks minutter med nær maks innsats, forteller Foss.
– Jeg har slitt litt før med å tørre å gå dypt tidlig, men det fikk jeg til i dag. Det var en kul opplevelse.
Ved mellomtiden på toppen, hadde Foss 15. beste tid, 16 sekunder bak raskeste tid, som Brandon McNulty (UAE) sto for.
Men på den siste delen kjørte han sterkt, og klatret til slutt opp til en imponerende fjerdeplass. Fra mellomtiden og til mål, tapte han bare tolv sekunder til Roglic.
– Det handlet om å sette fart og klinke til over kulene. Prøve å hente seg litt inn igjen, og så gjennomføre teknisk bra gjennom svingene og dra med seg fart ut. Det siste strekket nede med elven var bare å legge seg dypt i bøyla og siste kneika var det bare bånn gass. Det klarte jeg ganske greit.
Han forteller at både han og laget har brukt mye tid på å jobbe med temposykkelen.
Det viste seg også godt på resultatlisten, med seier til Roglic, og Jonas Vingegaard på tredjeplass, bare seks sekunder foran Foss.
– Laget prioriterer det høyt, og jeg skal være takknemlig for at jeg er på et lag som bruker tid og ressurser på det. Jeg har vært én gang på bane og testet posisjonen min, og vi fant en sinnssykt rask posisjon. For det andre tester vi sinnssykt mye utstyr, så jeg vet at tempodrakt, sykkelen og hjulene, alt er det beste vi får tak i.
– Hvilke endringer er det dere har gjort på din posisjon?
– Hehe, jeg kan ikke si for mye, for det er noen business-hemmeligheter her. Men det er ikke så veldig hokus pokus. Det som er fint med en baneøkt er jo at du har en aktiv posisjon på sykkelen. Det er mange vindtunneler hvor du bare sitter stille på sykkelen. Da er det mye lettere å være aerodynamisk enn at du skal produsere kraft også, forteller han – og fortsetter:
– Det gjelder å finne en balanse mellom kraft og aerodynamikk. Mye går egentlig på tøy og bøy, og hva du selv gjør aktivt med kroppen med tanke på skuldre og hodet. Frontpartiet er det viktigste, så det er der vi har jobbet mest.
Etter sesongdebuten i Strade Bianche og Tirreno-Adriatico, hadde Foss en sykdomsperiode med en liten runde med influensa.
– Det har vært litt seigt etter Tirreno med en runde sykdom. Jeg måtte jobbe en del mentalt med inngangen til rittet, men jeg klarte å dra inn hodet og få ut det jeg var god for, forteller han – og legger til:
– Det var to, tre dager med rolig trening, så det var heldigvis ikke verre enn det.
I Baskerland rundt går laget all in for Roglic, og Foss regner med laget skal klare å støtte ham bra, etter prestasjonene på den innledende tempoen.
– Jeg tror det blir et artig ritt og en morsom uke. De andre gutta er i form, Primoz er i form og vi er her for å vinne. For min del, selv med litt influensa, så er formen ganske mye bedre nå enn den var i Tirreno. Nå har jeg fått en ordentlig utblåsning og et hardt ritt i beina, så det blir spennende å se.
Etter det baskiske etapperittet skal han på årets andre høydesamling på Tenerife, før ferden går til Grande Partenza i Torino 8. mai.
I Giro d'Italia er det to tempoetapper, på første og siste etappe. Den første ni kilometer, den siste er 29 kilometer.
I Giroen sykler også George Bennett og er trolig Jumbo-Vismas kaptein, men Foss kan også få en del spillerom.
– Jeg føler jeg er i rute. Det var et lite steg tilbake mellom Tirreno og her, men formen er bra. Nå skal jeg gjennomføre et godt ritt her, nyte denne uka, så blir det vel noen dager med restitusjon, før jeg drar på høydesamling. Giroen tror jeg blir en veldig kul opplevelse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.