Som rytter var han aldri god, men som rammebygger gikk det raskt mot suksess. Sykkelmerket kjent for sin kløverlogo fikk virkelig fart på sakene tidlig på 60-tallet, da kom nemlig Eddy Mercx i stallen for Molteni. Colnago bygget også sykkelen Mercx brukte på sin timesrekord i 1972, en rekord som sto helt til utstyrsreglene ble vesentlig endret i 2014. Colnago ble noen mestere i stål, og taklet overgangen til karbonsykler bra. Colnago er endestasjon for mang en mann og kvinne passert 40. Besøk Milano, evt. colnago.com for sykkel med kløver på styrerøret. 

Heller ikke Giovanni Pinarello hadde suksess som rytter, men som rammebygger ble han raskt en av de største. Det aller beste med Pinarello var dog at Giovanni selv sto i døra på merkets konseptbutikk i Treviso. Der sto han nesten helt frem til sin død, og håndhilste på kundene, og takket høflig for visitten. Pinarello er så bra at det nesten blir kleint, og går for å være en av «de tre store», sammen med Bianchi og Colnago. Butikken er fortsatt verdt et besøk, men det er trolig rimeligere å besøke pinarello.com.

Les alt du trenger å vite om Gira d'Italia her: Den rosa rundturen