40-åringen fra Råholt har mye å ta igjen, og 2018 blir starten på eventyret. Hele 2015, året Monica Storhaug virkelig skulle strekke seg for å se hvor langt hun kunne nå, ble spolert av sjukdom. Hun fikk kyssesyken tidlig på vinteren, men trente som om ingenting var galt. Hun hadde tatt et halvt års permisjon for å følge sine drømmer. Det ble starten på tre års mareritt. Å trene med virus i kroppen kan gå skikkelig ille. For Storhaug ble kyssesyken etterfulgt av ME og en rekke tilbakefall.– Det har vært tre tøffe år. Først nå føler jeg meg klar til å satse litt igjen, sier Storhaug, som i år har gått ned til 50 prosent stilling for å kunne trene optimalt.– Framgangen det siste halve året har vært veldig bra. Jeg er generelt glad i rulla, og spesielt harde intervaller, men jeg kan også kose meg på roligøkter med Netflix og egentid, selv om jeg gleder meg veldig til å komme ut på tørr asfalt igjen. Målet er å kjøre så mye ritt som mulig, og å gjøre en innsats for å få litt fart på temposykkelen. Jeg har nå et periodisert treningsprogram som rullerer mellom hvileuke, mengdeuke og harduke. Intervallene varierer mellom lange økter under terskel og korte, harde økter.LES OGSÅ: Hastverk rundt Jotunheimen Saken fortsetter under SYSTEMATISK: Monica Storhaug har periodisert treningsprogrammet og trappet ned til 50 prosent stilling for å heve formen i år. Foto: PrivatMye å glede seg tilHovedmålet denne sesongen er Lillehammer-Oslo med jentelaget Team Dukesport. Storhaug er også påmeldt Jotunheimen Rundt i juli, og avslutter 2018-sesongen i Borrego Springs i USA med VM i langdistansetempo første helga i november. Der skal det sykles i 12 timer. Slikt krever grunnlag, og med god norsk vinter på østlandet betyr det mye rullesykling fram til snøen går.Dette er Storhaugs favorittøkt på rulla. Dette er en del av en artikkelserie om vintertreningsøkter. Følg med videre! LES OGSÅ: Kristoffer Ylven Westgaard: 6x10 minutter på terskel  Atle Thoresen: – Jeg må gjøre ting smartere i 2018   Ingeborg Dybdal Øie: Basemil  Caroline Vamnes: Langt og jevnt hardt med spurtavslutning   Pål Sørvoll: Mange og lange terskeldrag Odin Foldvik Eikeland: Mye terskel og lite pause  Sindre Bjerkestrand Haugsvær: Reale langturer  Hva er favorittøkta? – Favorittøkta akkurat nå er 30/15, altså 30 sekunder maks innsats og 15 sekunder pause, som jeg kjører i ni minutter og 30 sekunder. Dette gjør jeg tre ganger med tre minutter hvile mellom hver serie, og jeg kjører på 120 prosent av FTP. Økta begynner med 20 minutter oppvarming og avsluttes med 10 minutter nedkjøring.Hvorfor liker du den? – 30/15 økta liker jeg godt fordi det skjer noe hele tiden, og fordi jeg kan kjøre helt maks. Korte, harde drag med korte pauser der pulsen ikke rekker å gå ned gjør vondt, så da velger jeg å tru at det er bra.LES OGSÅ: Smadret damerekorden Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – For å være helt ærlig, så er jeg ikke typen som setter meg 100 prosent inn i hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Jeg har fått satt opp et treningsprogram, og gjør det jeg får beskjed om. Hver søndag går vi gjennom uka som har gått og analyserer hvordan det gikk. Så ser vi på uka som kommer, med alt den innebærer av jobb, møter, aktiviteter, kjøring, henting og andre gjøremål, og så tilpasser vi treningen etter det.Hvor ofte kjører du akkurat denne økta? – I en periode fremover nå skal denne økta kjøres tre ganger per uke, med unntak av hvileukene. Da kjører jeg lengre intervaller under terskel.Hvor lang tid tar den? – En time og et kvarter fra første tråkk til jeg går i dusjen.Finnes det måter å variere denne på? – Jeg kjenner ikke til andre alternativer til akkurat denne økta.Hva slags rulle kjører du på, og hva liker du med den? – Jeg kjører på Wahoo Kickr. Jeg liker at rulla er enkel å forstå, at den er lett å kalibrere og stabil på watt. SKAL KOSTE: De beste rulleøktene koster mest, mener Monica Storhaug. Foto: Privat