/ Trafikk

Økt konfliktnivå mellom bilister og syklister i Sørkedalen i Oslo

Ikke alle bilister som ferdes på den populære sykkelveien i Oslo holder seg innenfor reglene. Nylig ble en bilist tatt for å kjøre i 107km/t i 60-sonen

Sist oppdatert: 26. juni 2020 kl 15.33
DEL VEIEN: Det blir farlig for de myke trafikantene å oppholde seg langs landeveien når bilistene ikke tar nok hensyn. Samspillet går begge veier og både syklister, bilister og andre brukere må ta hensyn til hverandre. ILLUSTRASJONSFOTO: Henrik Alpers
DEL VEIEN: Det blir farlig for de myke trafikantene å oppholde seg langs landeveien når bilistene ikke tar nok hensyn. Samspillet går begge veier og både syklister, bilister og andre brukere må ta hensyn til hverandre. ILLUSTRASJONSFOTO: Henrik Alpers
Lesetid: 2 minutter

For fire uker siden skjedde det en alvorlig ulykke med en motorsyklist hvor to syklister ble alvorlig skadet.

Den 9 kilometer lange strekningen vest for Oslo blir hyppig brukt av syklister, rulleskibrukere og andre som ferdes til badeplasser og skogsstier i området med sykkel.

- Vi har hatt mer patruljering og flere kontroller, sier Frank Halse som er seksjonsleder for Trafikk- og sjøtjenesten i politiet til Akersposten.

Selv om vi kan se langt etter dette skiltet i Norge, var det to trafikanter som mistet førerkortet sitt i Sørkedalen under en fartskontroll torsdag ettermiddag, hvor den ene var motorsyklist. Ytterligere seks sjåfører ble stoppet for å kjøre for fort. 

I følge politiets twitterside ble en av bilistene ble målt til 107 km/t i 60-sonen.  

Halse forteller videre at hver fjerde bilist kjørte for fort under fartskontrollen deres torsdag ettermiddag.

- Det har vært et økende konfliktnivå mellom syklister og bilister. Mange bruker Sørkedalen og Maridalen som en fritids- og treningsarena. Det har vært en del klager på bilister, fortsetter Frank Halse i politiet til Akersposten.

Det er derimot ikke bare bilistene og motorsyklister som får økt oppmerksomhet fra politiet. 

- Vi ser også på hvordan syklister og rulleskigåere oppfører seg. Det er samspillet vi er opptatt av. Man må kunne dele veien på en sikker måte. Vi ønsker å bidra til et bedre samspill. Det vil redusere ulykkene, sier han. 

Publisert 26. juni 2020 kl 10.00
Sist oppdatert 26. juni 2020 kl 15.33
annonse

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen