Gamle Mossevei strekker seg som et svart belte med hvitstiplet asfalt ut av Oslo nedover mot Follo, og er svært populær blant Østlandets mange syklister. Veien brukes i dag både av pendlere og flere klubber til trening og ritt, men veien er ikke rent ufarlig.
Den cirka 10 kilometer lange stripen strekker seg fra Hvervenbukta innenfor Oslo-grensen, og videre sydover gjennom Follo, før den går over i en mer trafikkert vei ved Tusenfryd like sør for Gjersjøen.
Veien brukes oftest sammen med eller i tillegg til Fylkesveg 126 gjennom Svartskog. Men der Fylkesveg 126 på store deler av strekningen har hatt 60-sone, har lengre partier av Gamle Mossevei langs Gjersjøen hatt 80-sone. Det har skapt mange farlige situasjoner, for veien er både smal, mørk og uoversiktlig.
Nå blir den øvre fartsgrensen på hele strekningen maks 60 kilometer i timen, mot 80 tidligere.

TRYGGERE: Det er denne strekningen som nå får 60-grense hele veien.
Veien brukes ofte til trening av klubber som Frøy, Rye, Follo, Kolbotn, Hero og Sagene, i tillegg til hundrevis av klubbløse syklister. Det er både snakk om organiserte fellesttreninger med store grupper, vel så mye som mindre organisert trening. Strekningen har flere ganger blitt brukt som strekning for et tomils temporitt.
Det finnes flere bolighus og hytter langs veien med inn-og utkjøringer, samt at det populære utfartsområdet Tyrigrava, lokalisert på toppen av et lite krøn midt i en sving, har hatt to inn-og utkjørsler. Det er ikke bare blant syklister at Gamle Mossevei er populær, også amcar-og mc-førere liker å benytte veien for å dele sine opplevelser.
Strekningen er viden kjent for å være et sted der mange også tester farten på bilene sine, og UP har ofte vært oppstilt for å fakke råkjørere.

TRENINGSVEI: Øyvind Aas og Magnus Drivenes midt i et tempodrag på Gamle Mossevei, en vårdag før korona. Foto: Henrik Alpers.
Anbefalte senking av fartsgrensen for halvannet år siden
Statens vegvesen anmodet om å senke fartsgrensen fra 80 til 60 kilometer i timen på hele strekningen allerede i 2019, men det er først i dag at strekningen får lavere fartsgrense:
– Vi gjorde en vurdering av fartsgrenser på fylkesveier i Akershus og konkluderte med at Gamle Mossevei bør ha en 60 km/t som gjennomgående fartsgrense, sier pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Solem, til Østlandets Blad (+).
– Det er jo en ulykkesutsatt strekning, det vet alle som har bodd i området en stund, og det er mye blandet trafikk. Det er mange som sykler, og de har sin rett, og det har også bilister og motorsyklister. Så dette må fungere for alle, det er hovedfokuset. Nå er det 80 for eksempel forbi avkjøringen til Kolbotn, og der har det både vært politimeldte ulykker og en del nestenulykker. Det er noen utfordrende punkter der, og det å redusere farten har en fartsdempenede effekt, sier han.
Ansvaret for administrering av Fylkesvegene i området er i dag overlatt fra Statens vegvesen til Viken Fylkeskommune. Og med utallige nye veier å forholde seg til, har det tatt over halvannet år før veien endelig er blitt tryggere for syklister.
– Fra 1. januar i år er vi ikke lenger veiadministrasjon for fylkeskommunen slik vi har vært før. De tok med seg den myndigheten over til Viken, og mange av våre ansatte gikk til Viken. Viken er orientert om gjennomgangen av fartsgrensene, og må ta dette videre. Vegvesenet vil ikke motsette et initiativ fra Viken fylkeskommune om å redusere fartsgrensa fra 80 til 60 på Gamle Mossevei. Da vil 60 km/t være gjennomgående på hele strekningen, opplyste Solem i et intervju i november.