Det lille veinettverket rett nord for Oslo sentrum, bedre kjent som Maridalen, er umåtelig populær til trening.
Langs den idylliske landeveien er det få fastboende og følgelig få biler, og rulleskiløpere, terrengsyklister, landeveissyklister og triatleter er bare noen av de som kjemper om plassen.
Siden Maridalen ligger ved markagrensen, er det ofte noe trafikk i typiske utfartsperioder i helgene.
Den viktigste årsaken til punkteringer, ødelagte hjulsett og velt er trolig den dårlige asfalten, og nå skal en av de tre veiene i Maridalen utbedres.
Først ut er strekningen Gamle Maridalsvei, den fire kilometer lange veistubben som ligger lengst vest av de tre løpene.
– Vi vil utføre noe som heter dypstabilisering, sier Joakim Hertum til Nordre Aker Budstikke.
Han jobber som seksjonssef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten i Oslo.
– Det betyr at vi freser opp asfalten og en del av grusen under, blander inn asfaltlim og legger åtte centimeter asfalt på toppen, sier han.

MER ENN LAPPING: Ved Maridalen Skole finnes det utallige asfalthull som er midlertidig lappet. Nå skal veien bli helt ny. Foto: Christian Fredrik Borg / Nordre Aker Budstikke.
Dårlige forutsetninger for vei
Veiene i Maridalen har vært et dårlig vedlikeholdt lappeteppe så lenge vi har drevet Landevei, og det har ikke hjulpet spesielt på med sporadisk lapping av asfalten.
En av hovedutfordringene er at veien delvis er lagt i gammelt myrterreng, der veien både synker og beveger seg mye i løpet av sesongene.
Veiene er heller ikke dimensjonert for det trafikkbildet som er der per i dag, og det er simpelthen umulig å holde den i god stand.
Vedlikeholdsarbeidet ved Gamle Maridalsvei er altså bare en av to sideveier, og hovedveien frem til gamle Skar militærleir venter fortsatt på en oppgradering.
Denne er planlagt oppjustert med bredere kjørebane og stor veiskulder til ulike idrettsaktiviteter. Alle veiene i Maridalen ligger innenfor markagrensen, og det er således langt mer byråkrati som skal til for å gjøre endringer, og ikke bare vedlikehold.
Arbeidet med en forbedring av hovedveien er tidligst i gang i 2025.

SPREKKER OPP: Asfalten i Maridalen ligger i dårlig terreng, og er heller ikke dimensjonert for dagens trafikkbilde. Illustrasjonsfoto: Henrik Alpers.