Maridalen nord for Oslo er trolig en av veistubbene i landet der det utøves mest trening på et år. Syklister kjemper ikke bare mot løpere, rulleskigåere, bilister og fotgjengere om plassen, også asfalten er horribel. Nå skal veien utbedres.
HULLETE OG FARLIG: Asfalten i Maridalen er hullete og farlig. Nå skal den ene av tre strekninger i dalen oppgraderes. Foto: Christian Fredrik Borg / Nordre Aker Budstikke
Lesetid: 2 minutter
Det lille veinettverket rett nord for Oslo sentrum, bedre kjent som Maridalen, er umåtelig populær til trening.
Langs den idylliske landeveien er det få fastboende og følgelig få biler, og rulleskiløpere, terrengsyklister, landeveissyklister og triatleter er bare noen av de som kjemper om plassen.
Siden Maridalen ligger ved markagrensen, er det ofte noe trafikk i typiske utfartsperioder i helgene.
Den viktigste årsaken til punkteringer, ødelagte hjulsett og velt er trolig den dårlige asfalten, og nå skal en av de tre veiene i Maridalen utbedres.
Først ut er strekningen Gamle Maridalsvei, den fire kilometer lange veistubben som ligger lengst vest av de tre løpene.
Han jobber som seksjonssef for veidrift og vedlikehold i Bymiljøetaten i Oslo.
– Det betyr at vi freser opp asfalten og en del av grusen under, blander inn asfaltlim og legger åtte centimeter asfalt på toppen, sier han.
Dårlige forutsetninger for vei
Veiene i Maridalen har vært et dårlig vedlikeholdt lappeteppe så lenge vi har drevet Landevei, og det har ikke hjulpet spesielt på med sporadisk lapping av asfalten.
En av hovedutfordringene er at veien delvis er lagt i gammelt myrterreng, der veien både synker og beveger seg mye i løpet av sesongene.
Veiene er heller ikke dimensjonert for det trafikkbildet som er der per i dag, og det er simpelthen umulig å holde den i god stand.
Vedlikeholdsarbeidet ved Gamle Maridalsvei er altså bare en av to sideveier, og hovedveien frem til gamle Skar militærleir venter fortsatt på en oppgradering.
Denne er planlagt oppjustert med bredere kjørebane og stor veiskulder til ulike idrettsaktiviteter. Alle veiene i Maridalen ligger innenfor markagrensen, og det er således langt mer byråkrati som skal til for å gjøre endringer, og ikke bare vedlikehold.
Arbeidet med en forbedring av hovedveien er tidligst i gang i 2025.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.