Et karbonrammesett med slanke og tilnærmet runde rør, et nesten horisontalt overrør, og klassisk dobbeltriangelsilhuett er pent å se på. I tillegg har kjøreegenskapene vært så godt som perfekte. Er det rart vi likte originalen? Supersix Evo har vært en komfortabel rittsykkel som man kunne styre med lillehjernen – det er en grunn til at den er flere ganger testvinner i Landevei.

Den nye Supersix Evo er 3. generasjon Evo og 5. generasjon Supersix, dersom man sier at generasjon 1.5 var en løpende endring. Men der man ser evolusjonen i de fire første er denne nye først og fremst en optisk revolusjon. Den likner ikke en Supersix: Dobbeltriangelsilhuetten er borte, for setestagene har blitt senket i aerodynamikken- og støtdempingens navn. Rørene er D-formet, også det for å minimere luftmotstanden. Felgbremsutgaven er tilsynelatende en tillemping, som om man ikke har turt å bare gå for skiver. Skivebremsutgaven ser noe rotete ut med mekaniske girsystemer. Nye Supersix er gjort mer aerodynamisk enn den utgående klassiske modellen. Cannondale hevder at den er mer aerodynamisk enn både Specialized Tarmac og Cervelo R5, de hevder at man sparer intet mindre enn 30 watt mot den forrige utgaven, gitt at du sykler i 48 km/t.

Med DI2 og eventuelt Campagnolo EPS går elektronikkablene sammen med bremseslangene i en egen kanal foran gaffelens kronerør. Det er pent og enkelt å gjøre service på, men løsningen begrenser også svingradiusen til sykkelen såpass at balansering mens man venter på grønt lys kan bli flaut. 180 graders vending på smal sykkelvei vil også være umulig, for ikke snakke om kuvendingen du gjør før start når du kommer på at du har glemt et eller annet. Styret er godt utformet, og ikke for bredt, slik Cannondales egne styrer ofte har vært tidligere. Vi liker at vinkelen kan justeres. Computerfestet lar seg enkelt omgjøre fra Garmin- til Wahookompatibilitet. Prologo-setet vil mange finne seg til rette på. KNØT 45-hjulene er såkalt Tubeless Ready, men Cannondale leverer alle ferdige sykler med tradisjonelle kanttråddekk med slange. Vår toppmodell hadde Vittoria Corsa med fin rosa latekslange. Rammen har nå klaring for minst 30 mm brede dekk. 32 mm får også plass, litt avhengig av felgbredde og dekkets størrelse.