PLUSS: Sykkelen gir en fantastisk følelse av å være proffsyklist MINUS: Svindyr, enkle hjul, hard kjørefølelse
…
Scott har bevist hva Foil duger til mange ganger. Simon Gerrans har vunnet både Milan-Sanremo og Liége-Bastogne-Liége etter vill tramping på sin Scott Foil. Denne modellen kommer i en annen prisklasse enn de øvrige modellene, og stiller sånn sett utenfor kategori.
Sykkelen blir levert med full Dura-Ace-gruppe, med både hjul og komponenter fra underbruket Syncros. Scott har satt på en proprietær setepinne, og bremsene er plassert på normalt vis. Dette gjør det enklere med vedlikehold, enten du er mekaniker eller amatørsyklist.
Ute på veien er sykkelen nesten skummelt god. Vi har sjelden opplevd maken til solid sykkel. Scott Foil blir som en blanding av en tanks og et jagerfly i positiv forstand.
De aller fleste sykler pleier å ha en eller annen svakhet, enten det er til klatring, utforkjøring, serpentinsvinger eller i trange felt. Denne sykkelen både starter og stopper på millimeteren, og i tillegg slipper du ristingen du får fra et jagerfly. Du tråkker til, flytter deg dit du skal med sykkelen, og stopper presist om det er det du vil.
Det er lett å løfte blikket og se deg ut en linje, og følge denne. Du får en udødelig følelse når du setter deg på setet. Nesten litt som i en racerbil du ikke er god nok til åkjøre.
Scott har rendyrket de stabile rett-frem-egenskapene i aerokategorien, og gjort dem råere. Sykkelen har så mye skyv at du nesten blir redd når du nærmer deg svingen, men det er bare å lene seg over og holde farten. Ingenting gir etter. Fordømt solid jagertanks. Rå kraft.
Det tvers gjennom solide inntrykket har dog en liten hake. For dette er nemlig en hard sykkel. Veldig hard. Halvparten av testpanelet mente dette var den hardeste sykkelen de hadde prøvd. Det er trolig summen av ramme og hjul som gjør dette, og du kan enkelt gjøre det vesentlig bedre med 25mm dekk.
Men rett ut av esken føles sykkelen mest ut som noen har montert en kirkebenk i en Opel Ascona med ødelagte støtdempere.
WOSH-WOSH: Hjulene fra Syncros har den rette lyden og et stilig utseende, men i denne prisklassen vil vi ha hjul i fullkarbon.
Scott Foil Team Issue er et solid stykke arbeid i denne kategorien, og når vi går av sykkelen er det nesten så det ryker av karbonet der den står og brummer etter mer.
Din største utfordring kommer trolig når du spør i butikken hva den koster, og får opplyst en veilpris på 72990 kroner. Dette er for mye. Du får en helt vanlig Dura-Ace-gruppe, Syncroskomponenter, og aluminiums felgringer med karbonkappe. Teknologisk sett er det ingen nyvinning, og selv om rammen er god, tåler vi fint å titte andre steder. Hadde prisen vært 25% lavere eller hjulene hadde vært helkarbon fra en anerkjent produsent, kunne vi slått til.
For dette er bra saker, det er bare priset litt vel i overkant.
NETT: Setepinneklemmen er integrer i rammen på stilig vis. Vi har hatt ymse suksess med slike tidligere, men hos Scott sitter pinnen korrekt bom fast.
BORT MED DEM: Strømper og vaiere føres inn i styrerøret for å skape mindre turbulens.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.