TOMT LAGER: FOlk kjøpte sykler en mas i 2020, og nå har bransjen store leveringsproblemer. Illustrasjonsfoto, Foss sykler.
Lesetid: 4 minutter
På denne tiden av året pleier vi å ta for oss nye sykler på markedet, samt ringe til leverandørene og høre hvilke vi kan få til test.
Men om du er en av de som har prøvd å få tak i ny sykkel, har du kanskje opplevd det samme som oss:
Å få tak i en sykkel i 2021 kan etterhvert bli vanskelig, og problemet gjelder så godt som alt av sykler. Det er selvsagt sykler å få kjøpt i 2021 også, men skal du ha noe litt utenom det vanlige, kan det bli krevende.
Og når vi snakker om noe litt utenom det vanlige, snakker vi om dyrere landeveissykler, vi snakker om gravel-sykler, temposykler eller vi snakker om sykler i spesielle farger.
– Dette er ikke året for å vente, og det gjelder alle butikker. Men dette gjelder enten du skal ha tak i en sykkel, et kjede, en kassett eller et ikeamøbel.
Det sier Jørn Lundsør i Ultimate Nordic bestemt. Han jobber med import av Giant-sykler til Norge, og har med det daglig kontakt med en av verdens største sykkelmerker.
– Hva med syklistene som ikke tenker på å kjøpe sykkel før løvet spretter og det er varmt?
– Han bør bestille den sykkelen nå, og ikke vente. Per nå er det levering av enkelte sykler først om to år om jeg bestiller den i dag. Jeg har aldri vært med på maken etter 25 år i bransjen, og dette er altså verdens største sykkelleverandør det er snakk om.
– Hvor lenge kan en vente før en ikke får kjøpt ny sykkel i butikken?
– I utgangspunktet vil det være veldig lite sykler på markedet denne våren.
Akkurat når våren starter eller slutter er umulig å si. Men la oss ta et eksempel på hvordan det ligger an med nettopp Giant.
Skal du kjøpe toppmodellen på landevei, Giant TCR Advanced Disc, er du nødt til å finne den hos din nærmeste Giantforhandler. Står den ikke på butikkgulvet i din størrelse, er det per i dag seks måneders leveringstid på sykkelen.
Det samme gjelder temposykkelen Trinity, den har samme leveringstid som TCR.
Har du heller lyst på en grustur på den nye Revolt eller cyclocrossmodellen TCX vil du kunne møte det samme problemet. TCX har også et halvt års leveringstid, mens det ligger an til en viss supplering av den nye Revolt-modellen – skjønt bare toppmodellen til 49000 kroner.
– Er ikke dette en drømmesituasjon for en leverandør?
– Dette er ikke en drømmesituasjon. Det kan skade den lokale sykkelbutikken at det er varemangel. Har du isbutikk uten å få levert is er det et kjempeproblem. For butikkene er det ikke gunstig å ikke ha varetilgang. Overlever ikke de - overlever ikke vi, sier Lundsør.
Sportsbransjen går godt
Da pandemien traff Norge i fjor var flere leverandører mildest talt fortvilet. På kaia sto det hundrevis av containere med sykler som var klare for levering til butikker, og leverandørene fryktet det verste: Hva om ingen kjøper sykkel nå?
For sikkerhets skyld var en usikre på hvordan det økonomiske vakuumet etter G-sports konkurs ville slå ut. Tenk om hele bransjen tipper?
I stedet skjedde det motsatte. Over hele verden har sportsbransjen gjort det stort i pandemien, også norske sykkelbutikker. Den franske sportskjeden Decathlon hadde flere butikker som ikke hadde en eneste sykkelhjelm til salgs.
I Norge var det sykler tilgjengelig frem til sommeren, og så begynte en å merke at det ikke skulle være like lett å få tak i sykler. Eller deler. Har du røket en girhendel kan du fint måtte vente ett år før du kan kjøpe en ny.
– Det er enkelt og greit en effekt av den verdenskrisa vi har vært gjennom, forklarer Lundsør.
– Når alle de store fabrikkene stenge i mars og april tenkte alle at nå blir det krise. Men det viste det seg at folk kjøpte sykler, og at markedet var større enn noen gang, men ingen produserte.
– Men produksjonen er vel i gang igjen nå?
– Det å åpne opp igjen store fabrikker er ikke gjort på en dag. Sykler er kompliserte produkter, tar du en elsykkel har du flere hundre underleverandører. Bare glasset i displayet kommer fra en egen fabrikk, og leverer ikke de har du ikke et ferdig produkt, forklarer han.
– Før sommeren kommer butikkene til å ha bra etterspørsel men ikke et tilbud til kunden. Det er så enkelt som at folk vil kjøpe ti sykler og det finnes kun fem. Trolig vil det være mer sykler tilgjengelig fra etter sommeren, men spørsmålet er hvordan er markedet da. Det beste rådet du kan få av meg nå er å løpe til butikken og fikse sykkelen, og kjøpe reserveredeler nå.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.