Cannondales Supersix Evo har hatt en nærmest religiøs tilhengerskare. Nå er den her i helt ny drakt. Borte er de tradisjonelle linjene og det vannrette overrøret.
HELT NY: Cannondales Supersix var kjent for sitt klassiske utseende med vannrett overrør og runde karbonrør. Den helt nye versjonen er toppmoderne både hva gjelder utseende og funksjon. Kjetil Haaland bryr seg lite om at det regner. Foto: Ale Di Lulo.
Et karbonrammesett med slanke og tilnærmet runde rør, et nesten horisontalt overrør, og klassisk dobbeltriangelsilhuett er pent å se på. I tillegg har kjøreegenskapene vært så godt som perfekte. Er det rart vi likte originalen? Supersix Evo har vært en komfortabel rittsykkel som man kunne styre med lillehjernen – det er en grunn til at den er flere ganger testvinner i Landevei.
Den nye Supersix Evo er 3. generasjon Evo og 5. generasjon Supersix, dersom man sier at generasjon 1.5 var en løpende endring. Men der man ser evolusjonen i de fire første er denne nye først og fremst en optisk revolusjon. Den likner ikke en Supersix: Dobbeltriangelsilhuetten er borte, for setestagene har blitt senket i aerodynamikken- og støtdempingens navn. Rørene er D-formet, også det for å minimere luftmotstanden. Felgbremsutgaven er tilsynelatende en tillemping, som om man ikke har turt å bare gå for skiver. Skivebremsutgaven ser noe rotete ut med mekaniske girsystemer. Nye Supersix er gjort mer aerodynamisk enn den utgående klassiske modellen. Cannondale hevder at den er mer aerodynamisk enn både Specialized Tarmac og Cervelo R5, de hevder at man sparer intet mindre enn 30 watt mot den forrige utgaven, gitt at du sykler i 48 km/t.
Med DI2 og eventuelt Campagnolo EPS går elektronikkablene sammen med bremseslangene i en egen kanal foran gaffelens kronerør. Det er pent og enkelt å gjøre service på, men løsningen begrenser også svingradiusen til sykkelen såpass at balansering mens man venter på grønt lys kan bli flaut. 180 graders vending på smal sykkelvei vil også være umulig, for ikke snakke om kuvendingen du gjør før start når du kommer på at du har glemt et eller annet. Styret er godt utformet, og ikke for bredt, slik Cannondales egne styrer ofte har vært tidligere. Vi liker at vinkelen kan justeres. Computerfestet lar seg enkelt omgjøre fra Garmin- til Wahookompatibilitet. Prologo-setet vil mange finne seg til rette på. KNØT 45-hjulene er såkalt Tubeless Ready, men Cannondale leverer alle ferdige sykler med tradisjonelle kanttråddekk med slange. Vår toppmodell hadde Vittoria Corsa med fin rosa latekslange. Rammen har nå klaring for minst 30 mm brede dekk. 32 mm får også plass, litt avhengig av felgbredde og dekkets størrelse.
Cannondale lanserer med Supersix Evo også sitt nye designspråk på ordentlig. Den egenutviklede klassiske Helvetica-inspirert fonten har vi allerede sett på EF Education Firsts sykler, men den er gjort liten og plassert på overrøret mens en tofarget kile fra gaffel til seterør og setestag er gjengs for alle ferdigbygg unntatt team-fargede. Bak på seterøret og på underrøret er det også striper i kontrastfarge, og på noen fargevarianter er de også reflekterende. Cannondale har endret lite på geometrien sammenlignet med forrige Supersix EVO, men de har justert det slik at nå øker forholdet mellom rammelengde (reach) og rammehøyde (stack) mer lineært oppover i størrelsene. Lengden er kortet ned med noen få millimeter sammenlignet med tilsvarende størrelse for forrige generasjon. Sykkelen kommer i hele åtte størrelser, fra 44 til 62.
Prøveturen vår var på 70 km i styrtegn i Breisgau sørvest i Tyskland, på flater, sykkelveier, småveier gjennom landsbyer og over smale serviceveier i vinområdet sørvest for Freiburg. Et herlig sykkelterreng som lar deg kjenne sykkelens egenskaper. Det var til og med lagt inn et lite grusparti, helt riktig i tiden vi lever i. Det var etter dette gruspartiet at vi fant ut at slangen var rosa Vittoria-lateks. Bakhjulskiftet var fort gjort så snart vi hadde fått kjedet opp på storeskiva slik at kjedet kunne komme helt ut til 11-tannhjulet. Vi mistenker at Cannondale har programmert Di2-giringen slik at full liten-liten kjedekryssing ikke er tillatt på grunn av de korte 408 mm korte kjedestagene, forøvrig 2 mm kortere enn Shimano og Campagnolos minimumsanbefaling.
Den har like korte kjedestag som gammel-Evoen for felgbrems hadde fra str. 56 og opp. Endringene i geometri er kun små. Da er det ikke uventet at sykkelen oppfører seg slik en Supersix Evo har oppført seg tidligere, slik vi mener denne type sykkel skal oppføre seg. Dette er en klassisk rittsykkel, og absolutt ingen «trygg» granfondosykkel laget for de av oss som må sitte mer oppreist og helst vil ha hjelp fra litt ekstra retningsstabilitet. Det hele er intuitivt, kjapt, forutsigbart og balansert. Dette er altså sykkeltypen proffene bruker på tv. De som er intuisjonsstyrt i en spurt om du kan spurte, eller fyker til værs om du kan klatre. Like fullt krever den helst erfarne brukere. Alt det gode ved den gamle Evoen er beholdt. Intet av den døde følelsen som enkelte mener å kjenne på aeromodellen Systemsix kjente vi noe til, og nye Evo plages heller ikke av sidevind. Den nye Supersixen er stiv og den er komfortabel. Samtidig. Testsykkelen vår på 58 cm var satt opp med 7 bar dekktrykk, og var likevel komfortabel til våre 68 kg. Vi tenkte ikke på hva vi skulle gjøre for å bremse og svinge, vi bare bremset og svingte. Slik som før, slik som kjennetegner de beste rittmaskinene. Gode skivebremser i møkkavær kan vi like.
– Har vi noe å utsette på sykkelen?
Ja: Di2-girknapper med regnhansker er og blir en nedtur, fortsatt. Her er Campagnolo EPS og SRAM eTap milevis foran, men vi kan ikke si at det er en svakhet ved sykkelen, girsystem er fortsatt en individuell affære.
Det vi virkelig ikke liker, som strengt tatt ikke har noe med kjøreopplevelse å gjøre, er at det skal koste 5000 kroner å sette i gang wattmåleren. Vi lar det faktumet stå for seg selv. Begrenset svingradius er også unødvendig på dagens sykler. Vi kunne akseptere det i 2014, da aero, skivebrems og eksperimenteringen med dette var på forsøksstadiet, men det er ikke godt nok i dag.
Cannondale Supersix Evo var en deilig tradisjonell rittsykkel. Nå har den blitt en deilig supermoderne og mer aerodynamisk rittsykkel. Så lenge den brukes i høy fart er den i absolutt toppklasse. Det er synd at prisen på toppmodellen vi fikk teste er helt hinsides, og at det skal være enda dyrere om du vil bruke wattmåleren. Dessuten er det vanskelig å snu når du har glemt Bank-ID.
Cannondale Supersix Evo Disc
Fakta:
Vekt: 847 gram for HM ramme i størrelse 54 – Discrammen er over 100 gram lettere en rammen for felgbrems.
Pris: 124 900 kroner
Web: Cannondale.com
Størrelse testet: 58 cm
Størrelse på testsyklist: 183 cm
Setehøyde: 80 cm
Vekt på tester: 68 kilo
Utstyr:
Ramme: Supersix Evo 3 Disc Himod, PF30a krankhus, 12mm gjennomgående aksling foran og bak.
Styre/stem: Cannondale Hollogram SAVE SystemBar/KNØT -60 framspring, semiintegrert
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.