/ Sykler

Test av nye Cannondale Supersix Evo

Cannondales Supersix Evo har hatt en nærmest religiøs tilhengerskare. Nå er den her i helt ny drakt. Borte er de tradisjonelle linjene og det vannrette overrøret.

Sist oppdatert: 17. april 2020 kl 17.39
HELT NY: Cannondales Supersix var kjent for sitt klassiske utseende med vannrett overrør og runde karbonrør. Den helt nye versjonen er toppmoderne både hva gjelder utseende og funksjon. Kjetil Haaland bryr seg lite om at det regner. Foto: Ale Di Lulo.
HELT NY: Cannondales Supersix var kjent for sitt klassiske utseende med vannrett overrør og runde karbonrør. Den helt nye versjonen er toppmoderne både hva gjelder utseende og funksjon. Kjetil Haaland bryr seg lite om at det regner. Foto: Ale Di Lulo.

Et karbonrammesett med slanke og tilnærmet runde rør, et nesten horisontalt overrør, og klassisk dobbeltriangelsilhuett er pent å se på. I tillegg har kjøreegenskapene vært så godt som perfekte. Er det rart vi likte originalen? Supersix Evo har vært en komfortabel rittsykkel som man kunne styre med lillehjernen – det er en grunn til at den er flere ganger testvinner i Landevei.

Den nye Supersix Evo er 3. generasjon Evo og 5. generasjon Supersix, dersom man sier at generasjon 1.5 var en løpende endring. Men der man ser evolusjonen i de fire første er denne nye først og fremst en optisk revolusjon. Den likner ikke en Supersix: Dobbeltriangelsilhuetten er borte, for setestagene har blitt senket i aerodynamikken- og støtdempingens navn. Rørene er D-formet, også det for å minimere luftmotstanden. Felgbremsutgaven er tilsynelatende en tillemping, som om man ikke har turt å bare gå for skiver. Skivebremsutgaven ser noe rotete ut med mekaniske girsystemer. Nye Supersix er gjort mer aerodynamisk enn den utgående klassiske modellen. Cannondale hevder at den er mer aerodynamisk enn både Specialized Tarmac og Cervelo R5, de hevder at man sparer intet mindre enn 30 watt mot den forrige utgaven, gitt at du sykler i 48 km/t.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen