Modellen her er første variant med skivebremser, men kan også leveres med felgbremser. Aeroprofilene på rammen er tydelige og allerede klassiske. Senkede setestag har vist seg å fange mindre vind enn setestag helt opp til overrøret.
Det store underrøret med såkalt Fastback-profil og pukkelen på overrøret bak stemet er typisk for sjangeren. Merida-sykkelen skiller seg likevel tydelig fra de andre utseendemessig.
At Reacto ikke er en helt ny plattform og heller ikke en ramme kun for skivebremser plasserer den i samme kategori som Canyon-sykkelen. Den tilhører nest siste generasjon aerosykler med skivebremser.
Gir-ledninger og bremseslanger er bare delvis integrert i det kraftige Vision-oppsettet med stem og styre i ett.

LAVE STAG: Senkede setestag har vært et tydelig aerogrep i sykkelbransjen siden Cadel Evans’ Tour-seier i 2011. Setepinneklemma er funksjonell og subtil.
Vår testsykkel er utstyrt med Vison Metron 5D. 2019-modellen av sykkelen kommer med Metron 6D - forskjellen er at Metron 6D ikke har fremoverbøy på styret. I tillegg er 2019-modellen av denne sykkelen også utstyrt med koblingsboks for Di2-girene i styreenden, ikke hengende under stemet som her. Begge deler er klare oppgraderinger.
Ledningene og slangen til bakbremsen går i en stor bue fra styret og inn på rammens venstre side. Vi slo knærne i vaierbuen under stående sykling. Dette bør en god forhandler fikse. I tillegg var gir- og bremsehendlene montert veldig langt ned og frempå styret. Unn deg og håndleddene dine å vikle om styrebåndet og plasser hendlene høyere på styret. Vinkelen på styret kan ikke justeres.

I ETT 2: Vår testsykkel kom med buet Vision Metron 5 styre og stem. 2019-modellen av sykkelen kommer med det rette Vision Metron 6-styret. Bremseslanger og ledninger er ikke integrert i stem og styrerør.
Ute på veien er det komforten som først imponerer. På grov brostein er det lett å holde både flyt, fart og planlagt linje på Merida-sykkelen. Den flyter godt på grovt veidekke. De middels høye hjulene er mer stillegående enn høyere varianter. De gir likevel følelsen av å kutte gjennom vinden. Suselyden vi alle liker er også på plass, om enn i mindre grad enn på Canyon og Cannondale.
Den kraftige setepinnen med innlagt demper er nok mye av grunnen til den smidige følelsen på ujevnheter. Merida-sykkelen byr også på komfort i front, uten at det går på bekostning av presisjon og trygghet utfor.

KJØLERIBBER: Merida har lagt inn kjøleribber i metall i bremsefestene både foran og bak. Pussig nok leveres sykkelen med terrengsykkelbremseskiver. RAT-hurtigkoblingene er lynraske og enkle i bruk.
Vi sitter godt og effektivt på Merida Reacto. Den gir super respons på kraften vi legger ned og holder ambisiøse linjer i svingene med stoisk ro. Merida Reacto Disc 8000-E er mye sykkel for pengene, den byr både på utstyr av høy klasse og en ganske moderne aeroprofil.
PASSER FOR: For deg som vil spare så mange watt du kan, der du kan, men ikke for enhver pris. Du trenger litt komfort og er fornøyd med vinkelen på Vision-styret.