Dette plasserer den i nest siste utviklingstadium for aerosykler. Sykkelen har klare aerodynamiske rammeprofiler. Spesielt buen rundt bakhjulet bærer bud om lav luftmotstand. Det integrerte styret har god fasong, men lar seg ikke justere i særlig grad.
Canyon har ikke integrert gir-ledninger og bremseslanger i styre og stem. De tilbyr også Aeroad med mekaniske gir. Det integrerte styret roper likevel på å få alt helt integrert.
Den strømlinjeformede sykkelen fortjener enda ryddingere front. Forøvrig er finish og montering forbilledlig, som alltid med nettmerket Canyon.

I ETT: Styre og stem er i én del. Vinkelen kan ikke justeres. Bremseslangen og girledningen vaier i vinden mellom styre og ramme.
Det er hjulene som er høydepunktet i utstyrspakka fra Canyon. DT Swiss-hjulene har 62 mm høyde på felgen, men dessverre også bare 17 mm innvendig bredde. Trenden går mot bredere felger som kan by på like god aerodynamikk, men gir mindre sidedrag.
At Canyon har valgt å utstyre sykkelen med 23 mm fordekk og 25 mm bakdekk tyder på at de har jaget tideler og enkeltwatt i vindtunnelen på bekostning av både rullemotstand og komfort. I de fleste tilfeller vil litt større dekk rulle lettere enn smale og med bedre grep i svingene.
På veien savner vi litt polstring i front. Den stive rammen og gaffelen viderefører en del vibrasjoner og slag til det stive styreoppsettet.
Canyon Aeroad CF SL har Canyons nest dyreste karbonkonstruksjon. SLX-rammene er noe lettere.

TIGHT AS A TIGER: Seterøret slutter tett rundt det 25 mm brede bakdekket.
Når vi sparker i fra på pedalene gir Canyon-sykkelen kontant tilslag. Den skyter fart med breialt hjulsus og stram følelse. Ved stående sykling rumler forhjulet mye når vi vipper sideveis. De høye hjulene føles også litt trege fra side til side ved stående klatring og lett spurting.
Når vi griper i bukken og smeller til på flatene skjærer vi gjennom lufta på en overbevisende måte. Sykkelen holder godt på farten, så fremt ikke asfalten blir for grov.
På dårlig asfalt kjenner vi godt at fordekket er av det smale og lave slaget. Det slår godt og mister fort flyten over hullete veidekke. Det er plass til 28 mm dekk både foran og bak, og en oppgradering her vil gjøre underverker for flyt og komfort, uten at det vil gå utover farten på flatene med fin asfalt.

ENKLERE I BRUK: Uten ledninger og slanger integrert i stem og styrerør er det enkelt å justere høyden på styreoppsettet.
Seter er som kjent en smakssak og folks rumper er forskjellige, men vi vil påstå at Fizik Arione er et sete for de få. Liker du det? Supert! Vet du ikke, bør du være forberedt på å bytte.
Canyon Aeroad CF SL var blant de første aeroracerne med skivebremser. Den bærer preg av å ha et par år på baken nå, men er fortsatt en lynrask og effektiv sykkel, som også fungerer flott i mer kupert terreng og i lange bakker. Dekklaringen er såpass god at du kan unne deg 28 mm dekk i det daglige treningsarbeidet og i ritt på alt annet enn parkett og nystrukket fløyelsasfalt.
PASSER FOR: For deg som vil ha velprøvd tysk funksjon som fungerer i variert terreng, men best på fin asfalt. Du er trygg på å handle på nett.