Det har vært mye arbeid og mange små skritt for det lille, norske sykkelmerket Fara.

Etter oppstarten i 2015 har de gradvis tatt små skritt, solgt sykler, samlet investorer og utviklet konseptet, og 2020 ser ut til å bli det første året der det stadig ruller sykler fra nett til norske forbrukere.

Annonse

– Det er helt kaos her nå, og jeg kommer til å jobbe til 0200 i natt. Jeg begynner å bli vant til det, og nå er det sånn at jeg lurer på hva jeg skal gjøre når butikken stenger til vanlig tid, sier initiativtager Jeff Webb.

I de gamle lokalene til Garderobemannen i Hoffsveien på Skøyen er det akkurat nå et salig kaos av deler og rammer som skal bli til komplette Fara-sykler, i tillegg til øvrige varer.

Fara Cycling har i en kort periode hatt showroom sammen med Orac sykkeltøy og Tommeks velo, et konsept som brått ble avviklet da bygdningen de opererte ut fra ble revet.

Etter at det virkelig løsnet med salget rundt årsskiftet, valgte Webb å satse i tøffe tider, og likeså godt åpne en fullsortiments sykkelbutikk. Fortsatt med samme profil som du finner på nettsiden til Fara.

fara sykler
BYGGELAG: F.v. Aude le Gorec, mekaniker Michael Rohal og mekaniker Marco da Silva. Foto: Henrik Alpers.

– Vi vil ha tre store display der vi viser frem de ulike modellene våre, bygget med ulike grupper. Men alle sykler skal bygges slik kunden vil ha dem, så det er kun få sykler vi eventuelt vil ha klare. Alt hos oss er custom, forklarer Webb.

Butikken vil ha alt av deler og utstyr til sykler tilgjengelig, og vil i tillegg satse ekstra på bikepacking. Farasyklene vil bygges slik kundene ønsker dem, der de hovedsaklig velger deler fra Shimano, Black Inc og Token.

De fleste syklene vil bygges opp med enten Shimano GRX - for deg som i hovedsak skal sykle en miks av asfalt og grus, mens landeveissyklene vil ha Ultegra Di2 som hovedgruppe.

Butikken ligger i Hoffsveien 10, og åpner fredag klokken 10. Sjekk ut faracycling.com for mer info.