AURSJØVEGEN: En "skjult" perle, som nå kan få begrensninger på bruk. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 7 minutter
I regjeringens nylig lanserte tiltaksplan for villreinen i områdene Rondane, Snøhetta og Knutshø, omfattes også sykling under de foreslåtte restriksjonene, og det kan få konsekvenser både for Tour de Dovre og Aursjøvegen.
– Det hviler et stort ansvar på oss for å ta bedre vare på villreinen i Norge. Jeg er svært fornøyd med at vi i dag legger fram de tre første tiltaksplanene for villreinområdene Knutshø, Snøhetta og Rondane. Tiltakene vi nå presenterer vil forbedre tilstanden for villreinen i disse viktige områdene, sa klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen da planene ble lansert.
Begge sykkelturene som omfattes av restriksjonene, er en del av tidligere Landevei-redaktør Henrik Alpers' bok «Norges vakreste sykkelturer», og spesielt Tour de Dovre har de siste årene hatt økende popularitet. En rekke av Landeveis lesere har i år gjennomført turen som en del av Landevei Challenge.
De mest inngripende tiltakene som foreslås, gjelder for Aursjøvegen.
Der foreslås det å stenge Aursjøvegen helt for gjennomkjøring for allmenn motorferdsel og sykling, og innføre campingforbud langs veien, både i Litldalen og Eikesdalen.
AURSJØVEGEN: Slående omgivelser på grusveien over fjellet. Her på vei oppover fra Litldalen. Foto: Henrik Alpers
Med tanke på sykkelturen Tour de Dovre, er det i Grimsdalen restriksjonene gjelder, hvor man vil gjøre tiltak for reduksjon Reduksjon av allmenn motorferdsel og sykling (motorisert og ikke-motorisert) på Grimsdalsvegen.
Hva dette i praksis betyr, skal vi komme tilbake til lenger ned i artikkelen, men først:
Bakgrunnen for de potensielle restriksjonene, er at en stortingsmelding i 2024 konkluderte med at dagens tiltak ikke er gode nok for å ivareta leveområdene til villreinen, som i 2021 ble plassert på den nasjonal rødlista, som «nær truet». Ettersom Norge er det eneste europeiske landet med opprinnelig villrein, er det internasjonale avtaler som sier at Norge har et særskilt ansvar for å ivareta villreinen.
En stor del av planen handler om å redusere menneskelig påvirkning i fjellet.
Tiltakene er imidlertid ikke juridisk bindende, men en samlet oversikt over tiltak som skal prioriteres i samarbeid mellom stat, kommuner, grunneiere og andre aktører.
POPULÆR: Etter satsing fra de lokale turmyndighetene, er Tour de Dovre blitt en populær rundtur. Foto: Henrik Alpers
I begge tiltakspakkene som er lagt frem for områdene, er følgende begrunnelse skrevet inn som bakgrunn for tiltakene som presenteres.
«For å gjenopprette sesongtrekk og utveksling mellom bestandene, er det behov for store, naturrestaurerende tiltak. Hvis dagens infrastruktur og menneskelig aktivitet i området opprettholdes, vil dette fortsette å være barrierer for villreinens trekk, noe som hindrer forbedring av beitefleksibilitet for villreinen. Forbedring av beitefleksibiliteten for villreinen er et av de viktigste tiltakene mot kommende klimaendringer. I forbindelse med tiltaksplanarbeidet er det foreslått overordnede nasjonale infrastrukturtiltak knyttet til vei og jernbane, samt miljøtuneller/viltoverganger.»
Sykkelturen over Aursjøvegen er en av de mest spektakulære sykkelturene i Norge. Her finner du turbeskrivelse med kart og GPS-spor til runden.
«Norske klatringers best bevarte hemmelighet»
Aursjøvegen kan nås fra både Eresfjorden gjennom Eikesdalen eller fra Sunndalsøra gjennom Litldalen, og ble i utgangspunktet bygget som en anleggsvei opp fra Litldalen til Aursjøen under utbyggingen av Aura kraftverk rundt 1950. Veien ned fra Finnsetlia og til Eikesdalen ble bygget på en gammel kløvsti som var en viktig ferdselsåre til Lesja.
Klatringen opp til Finnsetlia fra Eikesdalen er beskrevet av Alpers som «norske klatringers best bevarte hemmelighet», nesten ni kilometer lang med over ni prosent gjennomsnittlig stigning.
BRUTAL: Lang, bratt og på grus. Klatringen opp fra Eikedalen er krevende, men utsikten enorm. Foto: Henrik Alpers
Oppe på fjellet er det grusveier som slynger seg bortover i landskapet, og omringet av ruvende, mektige fjell, spesielt når man skal opp/ned de to dalene.
På bakgrunn av tiltaksplanen, anbefaler Klima- og miljødepartemetet følgende:
å stenge Aursjøvegen fra Krøsbekken til hytteområder ved Aursjøen i Molde kommune for allmenn motorferdsel og sykling
å redusere åpningstiden på strekning fra Eikesdalen til Aursjøen slik at veien bare er åpen for allmenn motorferdsel mellom 15. juni og 30. oktober
å redusere åpningstiden på strekningen fra Litldalen til Krøsbekken slik at veien bare er åpen for allmenn motorferdsel mellom 15. juni og 30. oktober
Aursjøvegen eies av Aursjøvegen AS, som består av Sunndal kommune, Molde kommune og Statkraft Energi AS.
«Veien er omfattet av konsesjon for Aura kraftverk, som inneholder vilkår om at veien skal kunne brukes av allmenheten med mindre vassdragsmyndigheten har bestemt noe annet. Gjennomføring av tiltaket forutsetter derfor at NVE eventuelt treffer vedtak om restriksjoner for allmennhetens bruk av veien med hjemmel i vassdragslovgivningen.Dette vil i så fall skje etter en alminnelig prosess med blant annet egen høring», skrives det i tiltaksplanen.
Hva betyr alt dette i praksis for syklistene?
Som nevnt tidligere er ikke tiltakene juridisk bindene, men tilrådninger. Det vil da være opp til lokale myndigheter og øvrige relevante aktører å gjennomføre tiltakene, hvorav noen vil kreve regelvekrsendringer og eventuelle medfølgende prosesser, samt at de kan velge å ikke følge tilrådningene.
MEKTIG: Aursjøvegen slynger seg bortover i terrenget, omkranset av vakre fjell. Foto: Henrik Alpers
Med tanke på området som da foreslås helt stengt ligger et par kilometer forbi Aursjødammen i retning Litldalen, og er cirka tre til fire kilometer langt. Tiltakene i planen er spesielt rettet mot «motorisert ferdsel og sykling», men det understrekes at all ferdsel i området bør begrensen. Da det ikke er nevnt gange/turgåing, bryter man ikke et eventuelt forbud med å gå det strekket.
Aursjøvegen åpnes vanligvis 1. juni, så en reduksjon til 15. juni vil isåfall ikke være veldig inngripende.
Tiltakspakken som gjelder Aursjøvegen:
Tiltakspakke 6 for Snøhetta: Gjenopprette et funksjonelt trekk mellom Snøhetta øst og vest – nord og sør for Aursjøen
Tiltak 34: Informasjon og kanalisering for å begrense ferdselen på Torbuhalsen
Tiltak 35: Regulering av ferdsel på Aursjøvegen
Tiltak 36: Innføre campingforbud og fjerne muligheter for villcamping langs Aursjøvegen
Vis mer
Har satset hardt på Tour de Dovre
De siste årene er Tour de Dovre blitt en attraksjon. Turen er skapt og har fått sitt navn av kommunen og lokale turistmyndigheter, som har satset på tilrettelegging for syklister.
I løypen som utgjør runden Tour de Dovre, har lokalt næringsliv samarbeidet og omfavnet dette, med både mat, overnatting og aktiviteter, noe som har tilgjengeliggjort turen for syklister i alle aldre og på alle nivåer.
Grimsdalen, hvor tiltakene som angår turen er foreslått, er selve indrefileten i Tour de Dovre. Det er nærmere 40 kilometer med grusvei, hele veien omringet av fjell, forbi sætre, beitende kyr og sauer, og vakre, nasjonalromantiske omgivelser.
I 2025 er det 193 personer som er registrert at har syklet segmentet på Strava, og ifølge den regionale reiselivsaktøren Rada Reiseliv er det mellom 500-800 personer som har syklet runden Tour de Dovre, skriver Gudbrandsdølen Dagningen.
Grimsdalen er «en del av et viktig kalvings- og oppvekstområde for fostringsflokkene, og er et kjerneområde for kalving for bestanden nord for Ula i dag» heter det i tiltaksplanen som er lansert for Rondane.
Videre står det at biltrafikken er fordoblet siden 80-/90-tallet, samtidig som sykkeltrafikken har økt de siste årene, og at dette påvirker villreinntrekket, som krysser Grimsdalsvegen.
VAKKERT: Å sykle inn i Grimdalen er som å sykle inn i en port. På minutter går du fra kulturlandskap til å være omkranset av mektige fjell. Foto: Henrik Alpers
Uten tiltak er «det stor sannsynlighet for at det blir vanskeligere og vanskeligere for reinen å bruke områdene som i dag, og fare for at trekket sør over Grimsdalen blir brutt eller sterkt forskjøvet i tid, f.eks. fra juli til oktober/november» skrives det i planen.
De konkrete anbefalingen fra planen er:
å redusere åpningstiden på Grimsdalsvegen fra 5. juni til 1. desember til 18. juni til 10. oktober, med forslag om å sette opp fysiske stengsler.
å ha forbud mot nattesykling hele året
I dag markedsføres runden Tour de Dovre svært aktivt gjennom reiselivsaktører og andre interesserter i løypa. Et av tiltakene vil «innebærer at Nasjonalparkstyret tar initiativ til en dialog med kommunen, veieiere og relevante reiselivsaktører i området for å endre markedsføringen og tilretteleggingen for sykkelturisme i Grimsdalen og Haverdalen.»
Én av tingene som også har gjort Tour de Dovre til en mer attraktiv familie- og/eller flerdagerstur, er overnattingsmulighetene underveis, blant annet på Grimsdalshytta, hvor selvbetjeningstilbudet anbefales lagt ned.
Haverdalen er en sidedal til Grimsdalen, hvor du kan sykle inn til Haverdalseter turisthytte, hvor en også kan overnatte. Dalen er ikke markedsført eller omtalt noe særlig med tanke på sykkelturisme, men på Strava kan man se at det har vært bra med syklister som har syklet innover dit bare i 2025. Den foreslås regulert med samme tiltak som Grimsdalen.
Tiltakspakken som gjelder Grimsdalsvegen/Tour de Dovre:
Tiltakspakke 7 for Rondane:
Tiltak 35: Reduksjon av allmenn motorferdsel og sykling (motorisert og ikke-motorisert) på Grimsdalsvegen og Haverdalsvegen
Tiltak 36: Vurdere reduksjon av fjellcamper i området rundt Grimsdalsvegen og Haverdalsvegen, samt vurdering av camping- og fjellteltforbud i en sone på begge sider av veiene
Tiltak 37: Dialog om markedsføring og tilrettelegging for sykkelturisme i Grimsdalen og Haverdalen
Tiltak 38: Videreføre lokalt innførte tiltak for å redusere forstyrrelser fra villreinjakt
Tiltak 39: Skiløype fra Eftansåe mot Vegaskillet prepareres først en uke før påske
Tiltak 40: Kanalisering av ferdsel i området rundt Grimsdalshytta og informasjonstiltak på Kattuglhø
Tiltak 41: Selvbetjeningstilbudet på Grimsdalshytta legges ned
Vis mer
I likhet med tiltaksplanen for Aursjøvegen, vil det være opp til lokale myndigheter og øvrige relevante aktører å gjennomføre tiltakene, hvorav noen vil kreve regelvekrsendringer og eventuelle medfølgende prosesser, samt at de kan velge å ikke følge tilrådningene.
Ordfører i Dovre, Magne Vorkinn (Sp), uttaler til GD.no at han gjerne skulle sett sterkere tiltak med tanke på Tour de Dovre og Grimsdalen, og når ikke regjeringen fremmer sterkere tiltak, vil det bli vanskeligere for kommunene å eventuelt gjøre mer.
– Problemet med syklistene er at det totalt sett er veldig mange. Og foreløpig har ikke departementet sagt nei til sykling gjennom Grimsdalen, slik de har gjort på Kongevegen og Pilegrimsleden, sier han.
Utdrag fra tiltaksplanen:
Tiltak 11: Ferdselsrelaterte informasjons- og veiledningstiltak i villreinområdet
Dagens bruk og brukere av villreinområdet er mange og ulike, og det er behov for lett tilgjengelig og kvalitetssikret kunnskap om villreinområdet og hvordan ta hensyn til villreinen. Dette innebærer også å unngå markedsføring av områder og turer i områder som bør skjermes. Reiselivsaktører bør involveres i dette arbeidet. Informasjons- og veiledningstiltak er både alene, og i kombinasjon med andre ferdselsrelaterte tiltak, et viktig premiss for å oppnå en mer villreinvennlig ferdsel i villreinområdet. Økt satsning på informasjon rettet mot besøkende bør ha fokus på både å kanalisere folk bort fra de mest sårbare områdene for villreinen, men også å informere folk om hvordan man bør oppføre seg i møte med villreinen. Det er behov for en økt satsning på både fysisk og digital informasjon rettet mot brukere av villreinfjellet, både lokale og tilreisende, og for å vurdere behov for endringer i den veiledningen og informasjonen som er tilgjengelig i dag. Følgende informasjonstiltak er nødvendige: Flerspråklig informasjon, fysisk informasjon (plakater og infoskilt ved parkeringsplasser og innfallsporter) og informasjon på digitale plattformer (Ut.no, Inatur.no, sosiale medier etc.). Det kan også være behov for å utvikle veilednings- og kursmateriell omvillrein som kan tilgjengeliggjøres for brukere av områdene gjennom ulike plattformer. Det kan også være aktuelt å vurdere bruk av teknologiske virkemidler som områdebaserte mobilvarsler til turgåere som er på vei inn i sårbare områder for villrein, samt bedre tilrettelegging og tilgjengeliggjøring av digital informasjon om ferdselsrestriksjoner og ferdselsreguleringer.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.