Outdoor Capital Partners (OCP) er et investeringsselskap som spesialiserer seg på å kjøpe opp merkevarer innen sport og friluftsliv. Selskapet ledes av et velkjent navn i sykkelbransjen Andrew Herrick. Herrick startet sin løpebane i sykkelbransjen ved å starte opp smøremiddel- og verktøyprodusenten Pedro’s på slutten av nittitallet. Pedro’s ble senere solgt til norske Swix. Andrew gikk videre til å lede Crank Brothers. Han fikk videre en plass i styret i Selle Royal, da de kjøpte opp Crank Brothers. Selle Royal har også Fi’zi:k og Brooks i porteføljen. 

De Rosa King
KONGESYKKEL: De Rosa KING er en del av merkets Black Label-kolleksjon som produseres i sin helhet i Italia.
Annonse

Herricks siste posisjon i sykkelbransjen var som daglig leder for terrengsykkelmerket Intense. Hos Intense hadde han ansvaret for å gjenreise et synkende skip av aluminiumssykler. Intense er nå et rendyrket karbonmerke med et solid verdenscuplag i utfor og nettbestilling av sykler. 

Herrick kommenterer selv oppkjøpet på Facebook: 
«Jeg så min første De Rosa da jeg var 11 år. Slik begynte min livslange kjærlighet til sykler.»

De Rosa er av landeveissportens mest legendariske sykkelmerker. Merket ledes den dag i dag av Familien De Rosa, med den 85 år gamle gründeren Ugo som styreleder. Sønnene Christiano og Danilo leder nå sykkelprodusenten. 

NEO_PRIMATO_GREY_969X623
KLASSISK: De Rosa Neo Primato har klassiske linjer, produsert i Italia.

Herrick er ikke redd for at den internasjonale sykkelbransjen er i en bølgedal for tiden. Han mener nisjemerker som De Rosa kan gjøre det skarpt i dagens sykkelmerker og har en tanke om at De Rosa kan vinne markedsandeler i det voksende grussegmentet. 

Nettstedet Bicycleretailer beskriver en nylig hendelse fra De Rosa-kontoret i Milano. 

Christiano triller inn en ny sykkel i rommet der Ugo sitter å leser La Gazzetta Dello Sport. 

GRAVEL_CIOCCOLATO_LUCIDO_969X623
GRUSSYKKEL: De Rosa er en sterk merkevare som nå håper å vinne markedsandeler i grussykkelmarkedet.

«Hva er dette?» Spør Ugo. 

«En gravel-sykkel» svarer Christiano

Svaret kommer raskt fra Ugo - «Det er en sykkel. Vi har syklet ritt på grusveier i årevis.»

De Rosa produserer fortsatt sykler i både stål, aluminium og titan i Italia. I tillegg produserer de også noen karbonrammer i Italia.  Andre karbonrammer lages i Kina, men monteres i Taiwan, og lakkes og ferdiggjøres i Italia. 

«De Rosa står for kvalitet, innovasjon og design, og leverer sykler til flere av verdens beste syklister» sier Ugo i en pressemelding. Innsprøytningen av penger og kunnskap fra OCP markerer ifølge pressemeldingen et nytt stadie i De Rosas utvikling. 

De Rosa skal i følge den samme pressemeldingen og artikkelen på Bicycleretailer annonsere sin retur til sykkelsportens øverste nivå i løpet av de nærmeste dagene. De Rosa har de siste årene levert sykler til ProConti-laget Israel Cycling Academy. Israel Cycling Academy har foran 2020 fusjonert med Kathusja og skal i 2020 overta det russiske lagets World Tour-lisens. Det er ikke utenkelig at det er med dette laget De Rosa returnerer til World Tour neste år.