Carl Fredrik Hagen har hatt en dårlig start på sesongen, etter å ha vært corona-fast i Emiratene. Han slet også noe med varmen, men det er først nå sesongen starter for vår nye klatrer.
«Calle» skal debutere i Giro d’Italia i år, samt kjøre for resultater i beinharde OL- og VM-løyper denne sesongen. Klatrespesialisten trenger selvsagt en lettest mulig sykkel, så hva gjør man når skivebremser gjør sykkelen tyngre?
– UCI-reglementet har en nedre vektgrense på 6,8 kilo. Hva veier sykkelen din?
– Vuelta-sykkelen min veide eksakt 6,8 kilo, men det kommer jeg aldri til å få den nye sykkelen ned på. Akkurat nå veier den rundt 7,5 kilo, men laget har sagt at de vil ha den nærmest mulig 7 kilo i sesongen.

STOPPEKRAFT: Lotto Soudal kjører 160 mm skiver foran og bak. Det gir stoppkraft til også de tyngste rytterne.
– Hva må mekanikerne gjøre for å få sykkelen ned på syv blank?
– Kappe alt som kan kappes. Så må det brukes komponenter som flaskeholdere og top caps i karbon istedenfor aluminium. Så er det mulig å kjøre med standard Super Record-krank istedenfor SRM. Riktignok på bekostning av at jeg da ikke vil ha watt-måling.
– Det høres ut som et drastisk steg. Er du ikke avhengig av å ha full kontroll på wattverdiene i ritt?
– Det gjelder bare å henge med i fjellene, wattmåling eller ei. Siste uken i Giroen kan jeg ikke ha mer vekt enn absolutt nødvendig. Å bytte ut kranken er nok den eneste muligheten.
– Føler du deg mer komfortabel med skivebremser enn med felgbremser?
– Førsteinntrykket er ganske positivt. Det er jo litt av det samme jeg er vant til fra terrengsykkel. Hendlene for skivebremser er større, noe som jeg sliter med siden jeg ikke har så store fingre. Men jeg må bare prøve å finne riktig grep på hendlene. Jeg føler at jeg er smoothere i utforkjøringene. Jeg kan bremse senere og får en jevnere bremsing.

Say my name: Calle har selvsagt navnet på overrøret. Forskjellen er at i 2020 vet alle hvem han er uten å sjekke først.
– Ridley stiller tre modeller til disposisjon som dere kan velge mellom, Helium, Noah og Fenix. Hvilke sykler finner vi i stallen din for 2020?
– Jeg gjorde det enkelt for mekanikeren og valgte tre rittsykler som alle er Helium-sykler. I fjor hadde jeg også en Noah (aerosykkelen til Ridley, red. anm.), men jeg brukte den ikke en eneste gang. Hvis du ser på løpsprogrammet mitt så har jeg ikke behov for Noah’en.
Carl Fredrik Hagen
Alder: 28
Bosted: Oppegård
Lag: Lotto Soudal
Ryttertype: Klatrer

Kan ofres: Hagen vurderer å droppe wattmåler i giroen for å spare vekt
RIDLEY Helium SLX Disc 2020
Ramme: Helium SLX Disc
Gaffel: Helium SLX Disc
Krank: Campagnolo Super Record 53/39
Kassett: Campagnolo Super Record 11-29 / 12-delt
Girgruppe: Campagnolo Super Record EPS 12-delt
Bremser: Campagnolo Super Record Flatmount
Flaskeholdere: Tacx Deva
Styre: Deda Superzero
Styretape: Lizard Skins DSP 2.5 mm
Stem: Deda Superzero
Setepinne: Deda Superleggero RS
Sete: Selle Italia SLR Boost TM
Hjul: Campagnolo Bora One 35 Disc
Dekk: Vittoria Corsa
Pedaler: Look Kèo Blade Carbon Ceramic
Wattcomputer: SRM PC 8
Vekt: ca. 7,5 kilo

Lette og skjøre: Karbonpedalene til Look er noe av det letteste du får, men er på langt nær så solide som eksempelvis Shimanos tyngre variant.