VED FØRSTE ØYEKAST: Er det lite som ser annerledes ut ved Canyon Disrupt CFR. Tar vi en nærmere titt finner vi mye rart - og unødvendig. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby.
Det vil være en hjelmrevolusjon om Canyon lykkes. Ja du leste riktig - sykkelprodusenten Canyon. Ikke en av hjelmgigantene som Giro, Bell, Catlike eller HJC, men en sykkelprodusent som aldri har hatt noe med en hjelm å gjøre.
«Canyon Disrupt CFR» er navnet på den nye hjelmen.
Og denne hjelmen er faktisk like revolusjonerende som Canyons dobbeldekkerstyre var på deres grussykkel Grail.
Vi vet alle hvordan det gikk med den sykkelen (det gikk ikke bra) fordi ideen var ganske dårlig.
Vi tør påstå allerede nå at dobbeldekkerstyret til Canyon Grail snart får selskap av monostropphjelmen Disrupt CFR. La oss håpe de hadde hver sin ingeniør, ellers blir de tre der nede i grava.
Men kudos skal Canyon ha.
Alle de store gigantene i bransjen har turt å bomme, det er også derfor de lykkes. At Canyon sikter på stjernene, men treffer en brannbil i Hokksund, tyder bare på at de er blitt store.
Hva er så nytt med den nye hjelmen at det ikke er godt for noe?
Canyon har fjernet hele Y-stroppen som går foran og bak ørene, og erstattet den med en slags hakestropp i plast.
I stedet for at du spenner på deg en stropp under haka, senker du nå en stropp i plast ned under haka - litt som et visir.
Nå ser det ut som du har på deg en hjelm ala det britiske politiet. Eller en beefeater om du vil. Det ser faktisk helt, ehh, fjernt ut. Men vi tester ikke utseendet - kun funksjon - men i dette tilfellet må vi nevne det.
Sist vi så en hjelm som så radikalt annerledes ut enn de eksisterende hjelmene var da Giro var først ute med aerohjelmen. Selv om ikke reels og memes var helt på høyden i 2012, ble bøtta definitivt gjort narr av.
Vi satser på at Canyon har både selvironi og et PR-apparat som vet hva de driver med. For hva er det egentlig som er galt med Y-stroppen, altså festestroppen som du finner på både for-og baksiden av øret?
Ingenting. Det er litt derfor den har vært der i over 100 år, og så godt som alle letthjelmer i alt fra sykling til sveising har en Y-stropp.
En og annen imperalist til hest nøyde seg kanskje med en stropp mellom hake og underleppe, men aldri i verden at det faktisk satt godt nok til å kappe hoder med sverd.
Kan denne - i mangel på noe bedre navn - «monostroppen» faktisk fungere bedre enn alt vi er vant med?
Det er hvertfall det Canyon vil vi skal tro.
Dette skal være fordelen
Bedre aerodynamikk, mindre vindstøy, garantert riktig festet på hodet og bedre temperatur-regulering. Hva nå enn det siste måtte være. Men vi har anbefalt produkter for god snake-oil-value før, så hvorfor ikke igjen.
Uansett. Vi triller bortover og tenker på fordelene.
Canyon hevder du kan spare 7 watt med monostroppen om du sykler i 50 kilometer i timen. Eller 33 sekunder på 100 kilometer for deg som regner i tid og ikke watt.
Hvis du er typen som sykler Trondheim-Oslo alene på 11 timer, kan du nå komme cirka tre minutter raskere frem.
Videre.
Mindre støy. Ok, dette kan jeg like. Jeg har tinnitus, det piper konstant i ørene mine hele tiden. Det piper mer etter hver eneste sykkeltur, fordi vindstøyen de blafrende y-stroppene gjør ørene mine slitne.
Men hvorvidt hjelmstøy er en plage for andre enn meg og andre øresusere, det har jeg aldri hørt om. Det har kanskje vært nevnt i en og annen bisetning på en og annen langtur, men et problem som bør adresseres har vi ikke opplevd det som.
Sikker montering, snakker Canyon videre om.
Med kun en monostropp og en nakkestrammer, skal det i praksis bli umulig å ha hjelmen feil på hodet. Canyon nærmest garanterer null brukerfeil og dermed bedre sikkerhet. Dette er faktisk noe de trekker frem i presentasjonen av produktet.
Men de som kjøper hjelm til 3700 kroner tror jeg faktisk greier å få den på uansett hva slags stropper hjelmen måtte ha.
Vi hopper videre til siste fordel.
Bedre temperaturregulering. At det var? Blir luftstrømmen fra monostroppen ledet opp i hjelmen så det blir kaldere? Blir temperaturen rundt øret mer stabil? Produsenten mener temperaturen ved øret med HighBars festeanordning er rundt fem grader lavere enn med en vanlig Y-stropp.
Særlig amerikanere elsker svulstige og oppblåste produktfordeler til det ugjenkjennelige, men selv der tror jeg denne angivelige fordelen har lite for seg. Unless marginal gains. Eller vent, det var britene, det.
En god sykkelhjelm er viktig for sikkerheten, men gjør deg også raskere og mer komfortabel på tur, trening og i ritt. Vi har testet en rekke hjelmer, og guider deg til det beste valget både blant vanlige sykkelhjelmer og aerohjelmer.
Et tredjeparts produkt
En ting som er viktig å være klar over, er at selve festeanordningen, er et tredjepartsprodukt på linje med MIPS, Intel, Gore-Tex eller lignende.
Canyon har laget hjelmskallet - og så har de kjøpt festeanordningen HighBar som sin festeløsning, i stedet for å bruke tradisjonelle Y-stropper.
En hvilken som helst hjelmprodusent kan kjøpe HighBar og bruke det på sin hjelm, og i teorien kan vi altså se hundrevis av hjelmer i tiden som kommer med monostropp. Skjønt, slik markedet har reagert foreløpig er jeg usikker på om Y-stroppen forsvinner med det første.
Ulempene
Sånn rent bortsett fra at det kan ha en høy pris å være først ute med noe radikalt annerledes, finnes det noen ulemper?
Vi opplevde det litt tuklete å ta på seg briller når vi syklet rundt med hjelmen. Brillestengene må skvises inn mellom ansiktet og hakestroppfestet i hardplast. Enkelte hodeformer og brillemodeller gikk simpelthen ikke overens. Noen briller måtte presses inn, mens enkelte briller på enkelte hoder skled rett på plass.
Mange av testpersonene våre trengte å bruke to hender på å få brillene på plass. Da blir det plutselig uaktuelt å ta dem av eller på i sidevind, eller når andre behov i fart melder seg.
Er du riktig uheldig kan du faktisk ikke bruke briller til hjelmen. Da har du bommet ganske greit som hjelmprodusent.
Siden monostroppen er bred under haka og av stiv plast, dukker en ny ulempe opp. Den harde plasten vil klemme mot både hake og kinn. Dette skjer typisk når vi tygger, eller biter tenna sammen for å tette en luke.
En gjesp får hele hjelmen til å stramme på en irriterende måte.
Felles for alle syklister er at når vi er slitne detter hodet ned mot forhjulet. Da strammer monostroppen noe veldig. Det er litt som et sjokkhalsbånd til hunder, vi retter hvertfall hodet opp igjen, kanskje det er det som er tanken?
Og monostroppen er bred og sitter tett på ansiktet. Du blir svett og klam under stroppen, og hvordan dette får temperaturen til å dale fem grader forstår hvertfall ikke jeg.
Om du gestikulerer mye med fjeset slik som eksempelvis Thomas Voeckler eller Fabio Aru, vil du trolig bli ganske irritert av monostroppen.
Fordeler i praksis?
Vindstøy. Dette er en stille hjelm. Akkurat der fungerer Canyon og HighBar godt sammen.
Vi har ikke greid å måle forskjeller i desibel, selv om Canyon påstår dette. Men den høyfrekvente og skarpe lyden fra tradisjonelle Y-stropper høres ikke på Canyon sin hjelm. Akkurat her er det mange produsenter som har forbedringspotensiale.
Men sånn ellers?
For en hjelm til 3700 kroner greier vi ikke helt å finne de store fordelene, om noen. Om hjelmen hadde hatt vanlige Y-stropper hadde det vært nok en hvit hjelm. Men dette får du jo til 1500 kroner også.
Hadde noen gitt meg denne hjelmen og spurt hva jeg trodde den kostet, ville jeg svart «1500, og gøyal festemetode». Flere på kontoret kommenterte noe lignende, «det er jo smart å begynne med rimelige hjelmer til massene»?
Ingen trodde dette var et premiumprodukt i øverste prisklasse.
Luftingen? Midt på treet. Kvalitetsfølelsen? Som Toyota. Bra, men gjesp.
Innpakningen? Den er et godt stykke unna et Apple-produkt, og ikke noe i nærheten av Raphas eleganse.
Det som skulle være avsnittet om alle fordelene med den nye hjelmen ble heller en oppramsing av det som kunne vært fordelene. Men som aldri ble det.
Så vi spør oss: Hvem er denne hjelmen egentlig for?
I vår slapp Sweet Protection endelig en ny utgave av suksesshjelmen Falconer, som vi ser blant annet på proflaget Uno-X. Falconer Aero 2Vi ser identisk ut med forrige generasjonen, men er likevel drastisk overhalt.
Hoppla, Trek er i ferd med å fase ut Bontrager-merkevaren og har i samme slengen oppgradert Velocis-hjelmen. Med stor suksess – med unntak av én ting.
På jakt etter marginer
De eneste vi kan se for oss at vil ha denne hjelmen er proffer som jager marginer. Syv watt er mye for en proff, og om HighBar tas i bruk på deres respektive hjelmprodusenter, er det ikke utenkelig at dette kan bli brukt.
Men for Canyons del er vi et stykke unna. Til og med proffsykling handler om mer enn hvor mange watt en kan spare på å sitte dønn stille i en vindtunnell.
Også proffer reiser seg og vrir seg hit og dit på setet. De spiser mat, spytter, tar briller av og på som alle andre, og vrir hodet i alle tenkelige retninger.
De syv wattene de potensielt kan spare har en høy pris. En klam monostropp som kommer i konflikt med brillene klarer vi ikke se for oss at er en vinner.
Hvilket leder oss til oppsummeringen.
Oppsummert
Hvordan i all verden skal Canyon komme inn på hjelmmarkedet? Sykkelstrategien deres har vært å lage de beste syklene til en lavere pris - noe de virkelig har greid.
Hjelmstrategien virker å være annerledes. Lag noe annerledes - til høy pris.
Ingen dårlig idé, men skal det fungere må det som er annerledes fungere bedre enn det eksisterende. Men i dette tilfellet gjør det ikke det.
Canyons første hjelm, Disrupt CFR, er en helt grei sykkelhjelm med en annerledes festeanordning, ikke en bedre festeanordning.
Men prisen er minst det dobbelte av hva den skulle være, og i prissegmentet hjelmer til 3700 kroner er dette den siste vi ville valgt.
Vi tror det ender med denne som med dobbeldekkerstyret - på sykkelsportens dynge over dårlige ideer.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.