Giro er en av verdens største hjelmprodusenter, og de amerikanske hjelmene har de siste årene vært å se på hodene til blant annet damelaget Canyon-Sram, samt Edvald Boasson Hagen og resten av gjengen i NTT.

Proffene har i år brukt en av to hjelmer.

Annonse

Enten har de brukt aerohjelmen Vanquish, eller allrounderen Aether Mips. Sistnevnte var en stor nyhet da den kom for to år siden, og vi mener fortsatt at det er en av de aller beste hjelmene du får tak i.

Ulempen er selvsagt prisen, med en veilpris på 3499 kroner er den absolutt ikke for alle.

For å si det enkelt, Aether Mips var den første hjelmen som greide fjerne det litt ubehagelige mips-skallet, men beholde funksjonen. I stedet for å ha et tynt MIPS-skall på innsiden av hjelmen, er selve skallet todelt.

Nå er lillesøsteren til Aether kommet, den til forveksling like hjelmen kalt «Helios Spherical Mips». Helios er navnet den kommer til å bli omtalt som, spherical mips betyr simpelthen at den har samme mips-løsning som toppmodellen.

Giro-helios-spherical-gravel-road-helmet-details
SVETTELAPP: Legg merke til detaljen under pannen. Den kan vi like.

Helios er på lager i Norge og tilgjengelig hos Sørensen sykler, og kan kjøpes i fargene mattsort, matthvit/sølv, mattsort/rød samt mattsort/gul.

Men hva er annerledes, så ulikt toppmodellen at den kan koste 800 kroner mindre?

For ordens skyld - det er et EU-direktiv som definerer hvor sikker en hjelm er, ikke prisen. Helios er først og fremst enklere konstruert enn Aether, men for en sjelden gangs skyld er det vanskelig å se.

Umiddelbart kan vi finne små produktdetaljer som gjør at en skulle tro det var nye Helios som var topphjelmen. Nå er ikke vi kjent med om «svetteleding» er et begrep i sykkelsporten, men kansje det burde bli det. Alle som har syklet i noenlunde varmt vær vet hvor ubehagelig det er med sviende svette i øynene, særlig om det er svette fra tidligere år som renner fra putene i pannen.

giro-helios

På Helios er puten forlenget ut under selve hjelmskallet. Dette skal angivelig gjøre at svetten drypper ned fra tuppen av hjelmen, heller enn å renne ned i øynene dine. Vi gleder oss til å teste.

Nå, tilbake til den litt enklere Helios, en hjelm som i følge Giro skal veie 250 gram i størrelse M:

Helios består i all sin enkelhet av langt færre deler. Selve hjelmen består av to separate skall som er festet sammen, men om vi titter på Aether, vil vi se at den består av hele seks individuelle deler.

aether-mips
DOBBELTSKALL: Dette er skallene til toppmodellen Aether. Helios har samme løsning, men i en noe enklere versjon.

Helios bruker strammesystemet Roc Loc 5 i bakhodet, mens Aether bruker Roc Loc 5+. Den eneste forskjellen på de to strammesystemene, er at du kan flytte selve strammesystemet sideveis på toppmodellen.

En annen detalj vi umiddelbart kan se, er at Giro har fjernet de små gummiknottene du finner på Aether. Disse gummiputene er plassert der for å bedre holde på solbriller, skjønt, det var mer en salgsgimmick butikkselgere hadde glede av heller enn brukerne.

Vi velger å se bort i fra de aerodynamiske egenskapene i førsteomtalen, og tar heller en titt på luftingen. Ved første øyekast er Helios en luftigere hjelm, men så var det dette som gjemte seg under overflaten. Selv om hullene på Helios er større, glir luftstrømmene bedre gjennom Aether-modellen.

Helios leveres til oss på test allerede i morgen - testresultatene kommer før jul!

Giro-helios-spherical-gravel-road-helmet-colors-1