STILRENT: Alt av Christian Askildsens verktøy og mat er på lomma, ekstradekket er pakket trygt oppunder setet.
Lesetid: 3 minutter
– Livet er for kort til å sykle på kjedelige dekk, så jeg sykler bare på deilige italienske pariserdekk, sier Christian Askildsen.
– Hovedmålet for sesongen er å sykle mange fine turer sammen med gode sykkelkompiser, herunder å sykle så fort vi kan på Trondheim-Oslo og noen oppkjøringsritt med Team Follo. Vi står på fælt for å forsvare pallplassen fra i fjor. Det blir også noen fellesstarter i Mastercupen, og mange gode turer med kaffestopp i nærområdet, sier Askildsen.
Askildsen er kaptein på Team Follo, som overrasket seg selv med tredjeplass på Trondheim-Oslo i fjor. I år går laget, som består av ryttere fra ulike klubber i Follo-området, inn for å holde på pallplassen, i det som på papiret blir en vesentlig stivere lagkonkurranse på de 540 kilometerne.
For å innfri målsettingen har Team Follo trent vesentlig mer i vinter og det er fortsatt en stor jobb igjen før de lyseblå stiller på startstreken i Trondheim 16. juni. Askildsen vil nyte hver meter både før og under rittet, og det synes han er lettere med italienske pariserdekk. Haken er at skulle han punktere, holder det ikke med ekstra slange på lomma. Men det har han tatt høyde for.
– Hva har du på deg på langturene, og hvorfor?
– Som en klubbens mann har jeg stort sett alltid på meg den flotte Drøbaksbunaden. Supplerer med knevarmere eller beinvarmere, og løse ermer etter behov. Diverse over- og underplagg hvis det er kaldt og/ eller vått. Er det utrygt vær har jeg alltid en tynn regnjakke eller vindvest i lomma.
– Jeg har stort sett med meg vanlige brødskiver, banan, eller noen hjemmelagde riskaker. Holder meg til vanlig mat så mye som mulig på treningsturer, men bruker gel og sånne sportsprodukter i ritt som er veldig hektiske, eller utover i lange ritt hvor jeg blir matlei.
– Livet er for kort til å sykle på kjedelige dekk, så jeg sykler bare på deilige italienske pariserdekk. Derfor har jeg alltid med meg et reservedekk, stilrent og pent festet under setet. I tillegg har jeg med meg co2-patron, dekkspak, multiverktøy, telefon og bankkort. Da kan jeg fikse de vanligste problemene som kunne dukke opp, eller ringe etter hjelp i verste fall. Siden jeg ikke er så solbrun og veltrent som Knut Sande, så sykler jeg alltid med trøya på, og har disse tingene i baklommene.
– Har du et pro-tips helt til slutt?
– Mitt tips er å ta godt vare på sykkelen sin til hverdags. Det er når man vasker sykkelen at man oppdager små rifter i dekkene, ser om noe har løsnet litt, eller oppdager at bremsene er nesten nedslitt. Da kan man få ordnet ting FØR det blir et problem under sykkelturen. Superenkel statistikk viser at de som kommer på trening med møkkete sykkel får problemer 83 prosent oftere enn de med ren sykkel.
MINIMALIST: Christian Askildsen har full kontroll på at sykkelen er helt i orden før han legger ut på tur, og dermed er det bare mat, kredittkort, dekkspak, multiverktøy og ekstra co2-patron som må med i lomma.
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.