1903: Tour de France arrangeres for første gang i historien. Så godt som alle veiene som brukes er grusveier, med noen få unntak av brostein. Maurice Garin vinner rittet og blir historisk.
1993: Birkebeinerrittet blir arrangert for første gang. De er trolig helt uvitende til at de strengt tatt arrangerer et gravelritt, all den tid terrengsykling er en sykkelgren i enorm vekst. De har også definisjonsretten på sin side. Det er regelverket som definerer hvilken gren en deltar i - ikke sykkeltypen som kanskje er den beste.
1997: L’Eroica arrangeres for første gang. Dette er et turritt, eller sykkelfestival om du vil, der deltagerne må sykle med gammeldags sykkel og utstyr. Rittet går på grusveiene i Toscana, et område der blant annet Fausto Coppi fant formen i gamle dager.
2006: Dirty Kanza arrangeres for første gang, med 34 deltagere. Dette skal senere bli anerkjent som det største og viktigste gravelrittet i verden.
2007: Det som i dag er kjent som vår-klassikeren Strade Bianche, arrangeres for første gang. Den første utgaven heter Monte Paschi Eroica, og går på høsten. Rittet er oppkalt etter verdens eldste bank, Monte dei Paschi, og blir for ettertiden sett på som det første, moderne grusrittet på proffenes kalender.
2010: Bransjen ser at amatør-syklister i stadig større omfang bruker lande-veissykler til mer enn bare asfalt.
2011: Landevei starter produksjon av artikkelserien «Norges flotteste langturer». På en 15-mils runde i Jotunheimen legger vi to mil av ruta på grus i Jotunheimen, og artikkelen får blandet mottagelse.
2012: Minnesota-baserte Salsa lager en sykkel kalt «Warbird». Minnesota er en grensestat til Canada, der nettverket av grusveier mellom de mange gårdene er enormt. I nabostaten Wisconsin har meieribransjen for lengst lobbet for å asfaltere de mange grusveiene, for å unngå at melkeflasker knuser eller melkespann rister av lastebilene. Dit har Minnesota aldri kommet, og de lager sykler deretter. Warbird lanseres som en grusracer, og har stor dekklaring og mekaniske skivebremser.
Colnago lanserer C59 Disc. Dette er en rendyrket landeveissykkel med skivebremser, der både kalipere og bremsehendler er laget av bremseprodusenten Formula. Overgangen til skivebremser på landeveissykler er i gang.
2013: SRAM lanserer hydrauliske skivebremser, som i første omgang utstyres på cx-sykler til salg i 2014-sesongen.
Terrengsykler blir mer og mer spesifiserte, og den klassiske hardtailen, altså sykkel med bare frontdemper, er ikke like viktig i markedet. Der mange tidligere brukte hardtailer på grus, blir markedet stadig innskrumpet.
2014: GT Grade lanseres. GT er en av pionerene i terrengsporten, men de har med årene mistet noe av fotfestet de kanskje hadde til å begynne med. Men de er fortsatt ivrige på nyvinninger, og i 2014 lanserer de GT Grade Carbon, en av de første gravelsyklene av karbon. Sykkelen blir levert med bredt styre med utoverbøy, og de lærde strides. Er dette en treg landeveissykkel eller en nyvinning til bruk.
2016: Landevei har sin første test av gravelsykler. Vi lar oss glede over allsidigheten, og vi setter flere nedoverkomer. Ridley X-Trail og Canyon Endurace tar delt førsteplass, og Cervélo havner sist.
2017: Kjært barn har mange navn, og nå møter vi sykler kategorisert som all road, rugged road, utility bikes og rugged endurance bikes, for å nevne noe. Enve lanserer en karbongaffel kalt GRD, med klips-skjerm i karbon.
Fox lanserer AX, en dempegaffel for gravelsykler. Dempegaffelen har 40 mm vandring, og Fox forteller gaffelen er lansert for å teste markedet for nye muligheter.
2018: Høstklassikeren Paris-Tours har frem til nå vært relativt flatt, oftest vunnet av en spurter. Men nå endrer de profil på rittet fullstendig, og legger inn både bakker og gruspartier. Totalt er det 12,5 kilometer grus i den første utgaven av «nye» Paris-Tours.
Birkebeinerrittet innfører egen klasse for de som bruker bukkestyre. Klassen kalles for All-Road. 60 deltagere stiller til start i klassen.
2019: Det er vanskelig å definere året der gravelsykler for fullt blir definert som en egen kategori, men bransjen synes enige om at det er 2019 som er året.
2020: Dirty Kanza bytter navn til Unbound Gravel. Dirty Kanza har mange referanser kritikerne mener er rasistiske.
2021: Både bransjen og syklister stiller seg spørsmålet hva som var den første moderne gravelsykkelen. Søker du nå på internett, ender mange søk opp med å peke på Salsa Warbird som den første gravelsykkelen. Salsa har i en årrekke skrytt av å ha laget den første gravelsykkelen, og i samarbeid med produktplasseringsksnalen GCN, lanserer de youtube-filmen «Who’s to blame for gravel?». I liksomdokumentaren pekes det på at Salsa Warbird var først, men det er i beste fall en sann-het med modifikasjoner.
Specialized lanserer grussykkelen Diverge i ny utgave. En av modellene er en «flat bar gravel», altså en grussykkel med terrengsykkelstyre. Sykkelen har også senkepinne, nok et element fra terrengsykler.
2022: Gravel Cycling Hall of Fame blir opprettet i USA. Hall of Fame er et kjent konsept fra så godt som alle idretter i Amerika. Dette er en forening som ønsker å dokumentere det historiske bildet rundt grussykling, og gjøre ære på de som fikk syklingen inn i mer organiserte former. Gravel Cycling Hall of Fame møter riktignok stor motbør. Kritikerne mener blant annet at gravelsykling ikke er en etablert idrett og heller ikke bør bli det, og i mangel på sportslige kriterier vil det også bli umulig å peke på hvem som er relevante, historiske personligheter.
Sea Otter Classic, verdens største sykkelfestival, arrangerer for første gang et gravelritt. Sea Otter Classic i Monterey California er svært viktig for både bransjen og utøverne i USA, og festivalen brukes hvert år til å vise frem nye produkter. Festivalen har i alle år bestått av et stort utvalg forskjellige sykkelritt og aktiviteter.
UCI lanserer Gravel World Series. Rittserien består av 12 ritt over hele verden, blant annet ett i Sverige. Både proffer og amatører kan delta.
Det arrangeres VM i gravel for første gang. Rittet gikk i Veneto i Italia.