PÅ VEI UT: Mikal Uglehus har hatt en vrien sesong for utviklingslaget til Uno-X. Likevel er Visma | LAB i ferd med å hente vestlendingen. FOTO: Anouk Flesch/Uno-X Mobility
Lesetid: 6 minutter
Uno-X Mobility har iverksatt konstandsbesparende grep, og den største endringer er at utviklingslaget stenger portene neste sesong.
På tross av innsatsen for å lage en helhetlig norsk sykkelmodell, har man samtidig opplevd at Per Strand Hagenes, Johannes Staune-Mittet, Jørgen Nordhagen og Felix Ørn-Kristoff har forsvunnet videre til utenlandske lag.
I skrivende stund har Visma-Lease a Bike hele fire nordmenn i stallen. I tillegg sykler Håkon Eiksund Øksnes for JEGG DJR Academy, en juniorsatsing som har som mål å utvikle ryttere i ung alder som siden skal gjøre seg gjeldende i U23-klassen og WorldTour.
At Uno-X-satsingen som denne sesongen teller 11 mann legges ned, kan gjøre det enklere den nederlandske talentfabrikken å knytte seg til norske talenter.
Talentsjef i det nederlandske laget, Robbert de Groot, tror likevel ikke på noen massemønstring mellom landegrensene.
– Vi vil sannsynligvis få muligheten til å signere flere, norske talenter, men jeg tror ikke det vil dreie seg om en stor bølge. Vi følger også med på gode ryttere fra England, Tyskland, Nederland og Belgia. Vi forsøker alltid å finne de beste, de med det høyeste potensialet. Jeg tror en effekt av dette er at det blir et nytt puslespill med strukturen på det norske markedet, sier De Groot til Landevei.
Torsdag starter årets Tour of Norway, som går over fire etapper. Det forventes en tøff og spennende kamp om sammendraget, med to bakkeavslutninger. 19 norske ryttere er til start, samt den belgiske superstjernen Wout van Aert
NM-vinner i juniorklassen
Selv om en masseeksodus kanskje ikke er på trappene, sitter Landevei på opplysninger om at flere nordmenn er på vei inn i satsinga.
Den ene er U23-rytteren Mikal Uglehus som skapte overskrifter da han satte Felix Ørn Kristoff på plass på oppløpet under en tøff fellesstart under junior-NM i Sandnes i fjor.
Det kan gjøres unntak fra regelen om ikke å bekrefte overganger før 1. august når det gjelder U23-ryttere, men hverken Uglehus selv, De Groot eller Uglehus' trener Tamás Lengyel ønsker bekrefte Landeveis opplysninger.
19-åringen har slitt litt i sitt første år i U23-klassen, blant annet på grunn av en rekke velt. Trener Lengyel gir tenåringen følgende skussmål:
– Hvis jeg skulle nevne en type han minner meg litt om, så vil det være en type á la Christophe Laporte eller Wout van Aert. Det eneste er at Mikal kanskje ikke er så glad i den posisjoneringskampen som foregår inne på brosteinen. Han har høyt oksygenopptak og kan klatre. Han tåler alt fra endagsritt til etapperitt. Men tiden vil vise hvilken retning han tar. Jeg tror fortsatt det er litt åpent hvilken vei det blir, sier Lengyel til Landevei.
Talent med bakgrunn som triatlet
Den andre rytteren som er på vei «over Nordsjøen» er 17 år gamle Kristian Haugetun. Han har gått gradene i Fana IL Sykkel, men konkurrerer samtidig for belgiske Isorex Cycling Team.
Nordmannen leverte en dominant opptreden under U17-utgaven av Fredsrittet i midten av mai. Underveis vant han to etapper, blant annet rittets dronningetappe, og reiste hjem med tre av trøyene. I sammendraget endte han 1 minutt og 54 sekunder foran Marek Stibilik (BB COM Cycling Team).
Haugetun har tidligere konkurrert i triatlon, men satser nå fullt på landeveien. Han beskrives som svært profesjonell og strukturert i treningshverdagen sin, og har innenfor sin aldersgruppe vist prov på både gode tempo- og klatreferdigheter.
– Jeg er nødt til å være litt forsiktig når det gjelder temaet. Jeg kan ikke bekrefte noe, er alt De Groot kan si om saken.
I midten av april kom beskjeden 10 ryttere fryktet: – Et sjokk for mange, sier Mikal Uglehus.
Haugetun ble invitert med til en større talentsamling i Spania i regi av JEGG DJR Academy i vinter. Ifølge Landeveis opplysninger sykler han for juniorlaget neste sesong.
– Vi hører at Haugetun er på vei til dere, hva gjør ham til et interessant prospekt for juniorsatsingen deres?
– Han har interessant potensial, men vi får se an litt i hvilken retning han går de neste årene. Jeg kommer ikke til å si at han skal utvikle seg til «det og det». Han har litt bredere bakgrunn (tidligere triatlet, vår anm.) og er allsidig. Jeg synes det er et interessant grunnlag for å forbedre seg innenfor sykkelsporten, sier De Groot.
Han har tidligere hentet og videreutviklet Staune-Mittet, Nordhagen og Strand Hagenes fra langrennsmiljøet. Kind Høydahl er tidligere terrengsyklist.
– Markedet vil tilpass seg endringene
De Groot ønsker ikke å uttale seg om de strategiske trekkene Uno-X Mobility foretar seg.
På spørsmål om hva han tror det vil gjøre med sjansene for norske U23-ryttere til å komme seg videre ut til profflivet, svarer talentsjefen følgende:
– Først og fremst er dette en fantastisk mulighet for lag som Team Coop-Repsol, Lillehammer CK og sikkert også noen danske lag, sier han og fortsetter:
– Det som er spennende er jo hva som skjer med unge ryttere etter at de avslutter skolen, og går videre fra NTG (Norges Toppidrettsgymnas) eller Wang. Hvordan blir veien videre for dem som ikke hentes av WorldTour-lagene? Det blir sannsynligvis en hel del kontinental-lag og utviklingslag som kommer til å signere norske ryttere. Jeg er ikke sikker på om de aller beste kommer til å ende opp hos Uno-X. Det som er sikkert er at markedet kommer til å tilpasse seg endringer, men på eksakt hvilket vis, er vanskelig å spå, sier De Groot.
At nedleggelsen av Uno-X Mobility Development Team kan være godt nytt for andre aktører i Norge, var også et moment Thor Hushovd var innom tidligere denne uka:
– Jeg mener jo også at dette åpner opp muligheter for andre, norske kontilag. Det blir flere ryttere tilgjengelig, og alle de beste vil ikke havne hos Uno-X Mobility. Det optimale for utviklingen av sykkelsporten er om det var som for noen år tilbake, da vi hadde mange slike lag i Norge, argumenterte han overfor Landevei.
Lykkes ikke like godt i Danmark
En annen interessant utvikling er at Visma – Lease a Bike er framgangsrike når det kommer til den norske talentscenen, men foreløpig ikke like stor grad på den danske.
Fremdeles er bare Jonas Vingegaard og Morten Nørtoft innenfor portene med dansk pass.
– Vi har forsøkt å signere noen ryttere som er førsteårs innenfor U23-klassen, men disse rytterne ser ut til å bli plukket av større lag og hopper rett inn i WorldTour. Det ser ikke ut til at vi er attraktive nok for unge ryttere i Danmark. Grunnen til det, synes uklar for meg, sier De Groot som nok blant annet tenker på supertalentet Albert Withen Philipsen som signerte for Lidl-Trek.
Han tror det blant annet er strukturen rundt laget og rittprogrammet de tilbyr som lokker unge nordmenn til laget.
– Hvis du tar Håkon Øksnes som et eksempel, så var han allerede i et svært godt treningsmiljø i Norge. Det er der det hele starter, og det jeg mener når jeg snakker om den gode, norske idrettsstrukturen. Vi har god dialog med ham og treneren hans, og vi kan gi ham et veldig godt rittprogram. Vi lar ham konkurrere mot noen av de beste rytterne i hans alderstrinn, og så kan vi se ham forbedre seg i forskjellige ritt og i forskjellig terreng. Han er en av de nye rytterne våre som strekker seg mot å konkurrere på toppnivå en dag, og jeg synes han er interessant å følge, sier De Groot.
Her får du alltid full oversikt over sykkel på TV i dag, både på TV 2, Eurosport og Discovery. Kanaler, sendetider og hvilke norske ryttere er også inkludert i vårt sendeskjema!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.